تجهیزات سینمایی نجات یا فریب؟

یادداشت /علی اینانلو/ گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ در سال های اخیر شاهد پیشرفت های زیادی در سینمای کشور بودیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری الگونیوز سینمای ایران در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده است.

پس از انقلاب با شکوفایی ژانر دفاع مقدس مخاطبان زیادی رابطه خود را با سینما دوباره از سر گرفتند و گیشه ها طعم شلوغی را دوباره چشید.

با گذشت زمان کم کم سینمای ایران با ژانرهای مختلفی مانند کمدی، اجتماعی، سیاسی و… روزگار را سپری کرد اما نکته ی مهمی که تقریبا همیشه در سینمای ایران احساس می شد وجود یک طراحی درست در ساختار نگارش فیلمنامه بود یا به عبارتی از قصه های عجیب و دارای گره های مختلف فلسفی، اجتماعی، سیاسی و… سایر فیلمهای کشورهای دارای سبک در سینما، خبری نبود.

همزمان با پیشرفت سینما در جهان، این صنعت از جهات دیگر نیز شاهد پیشرفت بود، از جمله ی این پیشرفت ها در صنعت تجهیزات سینمایی بود.

ورود تجهیزات پیشرفته در سینما مانند: هلی شات، کرین های جدید، تجهیزات لرزه گیر (استابلایزر) و… تحولی عجیبی در سینمای جهان ایجاد کرد.

سینمای ایران هم از این مهم بی نصیب نماند و با استفاده از این تجهیزات رنگ و لعاب صد چندان به تصاویر خود داد.

تصاویر زیبای هوایی، تصاویر حرکتی عجیب و بدون لغزش، بازی های پیشرفت کرده بازیگران ایرانی و… همگی در این چند سال اخیر کاملا مشهود است اما اینگونه به نظر می آید که همچنان جای خالی فیلمنامه های دارای ایدولوژی با پیچیدگی ها و تعلیق های جالب برای مخاطب، سینمای ما را آذار می دهد.

یا به زبان دیگر سرمایه وارده یه سینما بیشتر به سمت بازیگران خاص، کارگردانان، تجهیزات به روز و… می رود اما همچنان نویسندگان و ایده پردازان این حوزه در لایه های بعدی بوده و به نوعی با اهمیت کمتری به آنها نگاه می شود.

در پایان باید گفت: ورود تجهیزات مدرن امروزی به صنعت سینما تاثیر چندانی در فیلمنامه، طرح و قصه نداشته و با رنگ و لعاب بیشتر فقط می تواند چشم مخاطبان را بنوازد و کمک چندانی به حفره های مفهومی و مورد نیاز مخاطبین نمی کند.

انتهای پیام/