جلسه دومین شورای داوری تهیه کنندگان برگزار شد/ مطالب نشر شده در مجله کانون

کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری با بیش از ۵۰۰ عضو از تهیه کنندگان پیشکسوت در حوزه رسانه های دیداری و تهیه کنندگانی که چند دهه در تلویزیون فعال داشتند همچنين تهیه کنندگان نسل جدید که در تلویزیون و پلتفرم ها فعالیت دارند تشکیل شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ این کانون بخش های مختلفی دارد و وظیفه آن تسهیل گری در حوزه تولید برنامه های تلویزیونی واساسا رسانه های دیداری است.

در روزهای پایانی مهر ماه کانون تهیه کنندگان جلسه دومین شورای داوری تهیه کنندگان را برگزار شد و در این مراسم رییس هیئت مدیره کانون مهدی فرجی و رئیس شورای داوری آقای مهدی علی احمدی تهیه کننده و مجری پیشکسوت رسانه ملی هستند همراه با اعضای شورای داوری که افراد شناخته شده این قشر هستند همچنين کمیته حقوقی کانون و دبیران کارگروه بیمه و مالیات و امیرحسین خرمشاهی مدیرعامل کانون و مریم جلالی مدیر مسئول کانون حضور داشتند.

محمد خدادی،احمد زالی،مجید مروت پور،زهرا حسین پور،مجتبی رشوند و مجتبی احمدی از تهیه کنندگان شناخته شده همچنین حسین طاهری، سعید ابوطالب از اعضای هیئت مدیره کانون و از تهیه کنندگان سرشناس شبکه های تلویزیونی حضور داشتند

مهدی علی احمدی در آغاز جلسه روند شکل گیری داوری را مطرح کردندکه با انتخاب تهیه کنندگان از میان اعضای کانون این شورا تشکیل شده است و این شورا یک رئیس دارد و ۱۵ عضو دارد و مدت فعالیت این شورا دو ساله خواهد بود و هر دو سال یکبار هیئت مدیره وقت اعضا این شورا را انتخاب خواهند کرد.

مهدی علی احمدی ضمن گزارش و شیوه تهیه آیین نامه داوری و قرارداد ها در حوزه تولید، تهیه کنندگی بازیگری و…. تشریح کردند.

مهدی فرجی گفت: اعضای شورای داوری به شدت با وسواس و دقت انتخاب شدند و شخصیت های شناخته شده حوزه تهیه کنندگی ،کارگردانی و اجرای تلویزیونی هستند. این افراد در حوزه نمایشی،مستند ،برنامه های زنده مختلف داشتند و هیئت مدیره کانون تهیه کنندگان در حمایت از کانون داوری و برپایی این شورای داوری هم فکر هستند و می توانند بسیاری از مشکلات تهیه کنندگان و عوامل را حل کنند و اجازه ندهند که عوامل در پروسه طولانی حقوقی و قضایی وقت شریف شان هزینه شود.

حسین طاهری گفت: کمیته حقوقی وشورای داوری می تواند برنامه هایی را طراحی کند که به شکل های مختلف آموزش حقوقی در حوزه قرارداد هاو شیوه انعقاد قرارداد را برای کم کردن اختلاف نظر ها داشته باشیم.

جلالی به عنوان مدیر مسئول کانون در رابطه با صیانت از مالکیت معنوی آثار نمایشی و برنامه های تلویزیونی صحبت کرد.

محمد خدادی تهیه کننده و عضو شورای داوری کانون هم از اهمیت حضور کارشناسان مختلف در شورای داوری مرتبط با ارجاع به داوری صحبت کردند و تاکید داشتند که قراردادها از طرف شورای داوری طراحی و تنظیم می باید

هادی قاسمیان امیری دبیرکمیته حقوقی کانون عنوان کردند با تحقیق زمانبر در حوزه آیین نامه شورای داوری عمل شده است و کاملا مستند بر قوانین حقوقی و تمام زوایای حقوقی لازم بر شورای داوری مستند بر قوانین حقوقی کشور وقت گذاشتند و آن را طراحی کردند.

اهمیت شورای داوری را بر منظر جایگاه حقوقی تشریح کردند.

خرمشاهی عنوان کرد: این شورا متشکل از ۱۵ نفر عضو و یک نفر رئیس شورای داوری و سه حقوقدان از وکلای پایه یک دادگستری در جلسات حضور خواهند داشت و هر جلسه متشکل از ۴ نفر خواهد بود یک حقوقدان از کمیته حقوقی به عنوان وکیل در جلسات شورای داوری شرکت خواهند کرد و سه نفر از اعضای شورای داوری که به انتخاب رئیس شورای داوری انتخاب می شوند و در جلسه حضور دارند.

پرونده هایی که به شورای داوری ارجاع می شوند مرتبط به آن حوزه تخصصی پرونده کارشناسان مرتبط و کارشناسان رسمی دادگستری به جلسه دعوت می شوند و پرونده ها بررسی می شوند و در یک بازه زمانی حداکثر ۴۵ روزه رای ها صادر خواهد شد.

هدف اصلی و اولویت‌ درجه یک شورای داوری وقت مغتنم تهیه کنندگان و عوامل اجرایی و هنرمندان فعال در رسانه های دیداری به شکل طولانی در پروسه دادرسی ها و دادگستری گرفته نشود و در یک زمان کوتاهتر با حضور همكاران خودشان موضوع اختلاف با حضور ریش سفیدان کانون به شکل کارشناسی ان شاءالله برطرف شود.

در مجله دیداری نو که متعلق به کانون هست این چاپ میشه :

در روزهای پایانی مهرماه کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری طی آیینی شروع به کار دومین دور فعالیت شورای داوری خود را آغاز نمود.این آیین با حضور مهدی علی احمدی رییس شورای داوری و از تهیه‌کنندگان و مجریان پیشکسوت، مهدی فرجی رئیس هیئت مدیره کانون و همچنین اعضای هیئت مدیره کانون و دیگر چهره‌های شناخته شده و به نام حوزه تلویزیون برگزار شد .در این جلسه اعضای کمیته حقوقی(متشکل از سه وکیل پایه یک دادگستری)و داود نجفی برزگر دبیر کارگروه بیمه، امیر رضا کاوه دبیر کارگروه مالیات، مریم جلالی مدیر‌مسئول کانون و مجتبی احمدی مدیر روابط عمومی کانون ، شورای داوری کانون تهیه‌کنندگان رسانه های دیداری را همراهی نمودند .

از دیگر چهره‌های شناخته شده و حاضر در این جلسه می‌توان از محمد خدادی، مجید مروت پور، احمد زالی، خانم دکتر زهرا حسین پور، مجتبی رشوند، مهدی برومند نام برد.حسین طاهری عضو هیئت مدیره و تهیه کننده پرژوه سلمان فارسی و سعید ابوطالب عضو هیئت مدیره و تهیه کننده ریالتی شو مافیا از دیگر حاضران این جلسه بودند.

در آغاز جلسه مهدی علی احمدی توضیحات خود از روند شکل گیری شورا داوری را بیان کردند.پانزده عضو منتخبه شورا از تهیه‌کنندگان سرشناس در حوزه‌های مختلف هستند که توسط هیئت مدیره انتخاب می‌شوند و مدت فعالیت شان دو ساله است.آن‌ها طی آیین‌نامه‌ای که برای فعالیت شورا داوری تنظیم شده و به تصویب هیئت مدیره رسیده است، شروع به فعالیت خواهند داشت .

رئیس شورای داوری کانون ضمن ارائه گزارشی از شیوه تهیه آیین نامه و قراردادهای تیپ نمونه‌ای که در حوزه بازیگری، تدوین و تصویر طراحی شده است، از اهمیت و تاثیر شورا داوری و قراردادی‌های تهیه شده برای جلوگیری از حضور تهیه‌کنندگان در پروسه طولانی دادگاه و دادگستری گفتند البته به شرطی که آنها در قراردادهای تیپ، که معرفی خواهد شد،حَکَم را شورا داوری کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری انتخاب کنند.

در ادامه مهدی فرجی به عنوان رئیس هیئت مدیره کانون تهیه‌کنندگان در حمایت و بر پایی شورای داوری بیان کردند: اعضا شورا با دقت نظر کامل انتخاب شده‌اند و از شخصیت‌های شناخته شده حوزه‌های تخصصی تهیه‌کنندگی، کارگردانی، اجرا و نویسندگی هستند که همه ما ایشان را به حسن شهرت می شناسیم . هیئت مدیره کانون باور دارد این شورا می‌تواند بسیاری از مشکلات احتمالی فی مابین تهیه‌کنندگان و عوامل تولید را که در کار اجرایی گریزناپذیر است حل نماید و از گرفتار شدن آنها در پروسه طولانی روند قضایی جلوگیری نماید.با نقشی که ریش‌سفیدان و شورا تخصصی کانون دارد امیدواریم مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود.هم‌چنین ایشان در مورد اهمیت رأی شورای داوری گفتند: نظرات و احکام شورا از طرف مقام قضایی پذیرفته شده است و جز رأی‌های محکم و لازم الاجرا می‌باشد.

حسین طاهری در ادامه بیان داشتند: کمیته حقوقی و شورا داوری با طراحی برنامه‌های مختلفی باید به آموزش حقوقی در حوزه‌ قراردادها و شیوه انعقاد شان بپردازد تا بروز اختلافات حقوقی در کار اجرایی که بیشتر به دلیل عدم نگارش صحیح قراردادها و تعیین وظایف و تعهد طرفین است، کاهش یابد.

هم‌چنین، در رابطه با صیانت از مالکیت معنوی آثار همچو طرح‌های حوزه‌ نمایشی و برنامه های مستند و‌ تلویزیونی و کمکی که شورا داوری می‌تواند به حفظ مالکیت معنوی این آثار کند،مریم جلالی مدیر مسئول کانون تاکید داشتند .

محمد خدادی از تهیه‌کنندگان شناخته شده برنامه‌های تلویزیونی و از مدیران پیشکسوت حوزه مطبوعات و هم‌چنین عضو شورای داوری از اهمیت حضور کارشناسان مختلف و مرتبط با پرونده های ارجاع شده به شورا نکاتی را مطرح کردند و تأکید داشتند قراردادهایی که از طرف شورا داوری و کمیته حقوقی طراحی و تنظیم می‌شود می‌بایست از انشا دقیق حقوقی برخوردار باشد تا با قابل اعتماد بودن‌شان، جامعیت حقوقی خود را در حوزه آثار رسانه‌های دیداری به نمایش بگذارد.

هادی قاسمیان امیری دبیر کمیته حقوقی کانون عنوان کردند در یک تحقیق جامع و زمان بر در مسیر طراحی‌ آیین‌نامه اجرایی شورا داوری توسط وکلایی که در کمیته حقوقی فعالیت دارند سرانجام آیین‌نامه پیش رو ، متقن و مستند به قوانین جاری حقوقی کشور طراحی و تقدیم شورا داوری شد.معتقدیم این آیین‌نامه به شکل شفاف وظایف و شیوه اجرایی جلسات شورا را مشخص نموده است .اما در مورد اهمیت شورا را از منظر حقوقی و رای صادره می بایست یادآور شوم که بهترین گزینه برای حل و فصل مشکلات و اختلافات احتمالی بین عوامل تولید است تا وقت گرانقدرشان در پروسه های طولانی دادرسی هزینه نشود .

ادامه مطلب نشر شده در مجله کانون :

باید متذکر شوم که قراردادهای تیپ طراحی شده به عنوان قراردادهای اولیه است که پیشنهاد داده ایم همه اعضا محترم شورا با مطالعه مجدد آن و ذکر نکات متناسب با حوزه تخصصی خودشان، ما را در بررسی مجدد کمیته حقوقی و شورا داوری ویرایش لازم و بایسته آن همراهی بفرمایند تا ان شاءالله سرانجام به قراردادهایی کاملاً حقوقی و کارآمد و همه جانبه از نظر کارشناسی برسیم .

امیر حسین خرمشاهی مدیرعامل و عضو شورا داوری کانون در مورد شیوه برگزاری جلسات براساس آئین نامه بیان داشتند : هر جلسه این شورا متشکل از سه عضو از شورای داوری کانون تهیه‌کنندگان است که دارای حق رای هستند و با انتخاب رییس شورا در جلسه حاضر می‌شوند. یک وکیل پایه یک دادگستری از کمیته حقوقی به عنوان ناظر حقوقی در آراء صادره و بدون حق رای در این جلسه به دعوت رئیس شورا نیز شرکت خواهد داشت . در مورد پرونده هایی که نیاز باشد با نظر شورا از حضور کارشناسان تخصصی متناسب با پرونده و حتی کارشناسان رسمی دادگستری و همکاران مان در صنوف دیگر استعلام نظر کارشناسی خواهیم داشت . طبق آئین نامه شورا برای پرونده های ارجاعی در یک بازه زمانی حداکثر ۴۵ روزه رای صادر خواهد شد .هدف اصلی این شورا در واقع مغتنم شمردن وقت شریف تهیه‌کنندگان، عوامل تولید و هنرمندان فعال در حوزه رسانه‌های دیداری است.کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری با بیش از ۵۰۰ عضو از تهیه‌کنندگان پیشکسوت و نسل جدید فعال در تلویزیون و پلتفرم‌ها مبتنی بر اساسنامه خود وظیفه دارد تا این شورا را تشکیل و این خدمات را به بهترین شکل از نظر حقوقی به اعضای محترم خود ارائه نماید . امیدواریم ان شاءالله همچو‌ گذشته با همگرایی و پشتوانه اعضای هنرمند کانون در این مهم نیز موفق به خدمت موثر باشیم .

انتهای پیام/