خودروساز موظف به ارائه گارانتی است/با دودی کردن شیشه ماشین گارانتی لغو نمی شود روی میز تهران ۲۰

مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت به بیان توضیحاتی درباره تعهدات خودروسازان به انجام گارانتی و پیوستن به سامانه ملی گارانتی پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی الگونیوز؛ حمید محله ای مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت در برنامه تهران بیست گفت: خودرو را به این سامانه ملی گارانتی اضافه کردیم ولی هنوز خودرو سازان داخلی در این سامانه وجود ندارند. خودروسازان داخلی در فرایند کار قرار گرفته اند و باید شبکه خود را معرفی کنند و شبکه آنها ارزیابی و تائید شود و در سامانه درج شود.

محله ای در ادامه بیان کرد: عدم وجود انها در این سامانه نشانه نداشتن گارانتی خودرو نیست. تا 60 هزار تا تا 3 سال خودروی داخلی گارانتی دارد. اینکه خودروسازان اگر شیشه خودرو دودی شود و یا اگر کفی ماشین سه بعدی نصب شود گارانتی را قبول نمی کنند اصلا صحت ندارد و شاید شوخی باشد. ولی اگر شکایتی باشد حتما رسیدگی می کنیم. در این 3 سال خدمات رایگان ارائه می شود و بعد از آنها خدمات پس از فروش با گرفتن مبالغی انجام می شود.

مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت ادامه داد: فرآیند نظارت بر گارانتی در کشور باید تقویت شود و فقط هم از طرف بگیر و ببند این نطارت ها انجام نمی شود و فرد می تواند در این سامانه شکایت کند و ظرف یک هفته به این شکایت رسیدگی شود.

محله ای ادامه داد: فرآیند ورود خودروساز به سامانه انجام شده است و در حال گرفتن اطلاعات آنها هستیم. سامانه گارانتی مجموعه تعهداتی است که خودروساز به مردم ارائه می کند. این گارانتی ها مغایرت هایی دارد که در حال بررسی برای رفع این مغایرت ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود 20 خودروساز داریم که خودرو مونتاژ می کنند. دستگاه های نظارتی هم باید به وزارت صمت کمک کنند . ارتباط بین سامانه های شرکت ها را با سامانه گارانتی در حال ایجاد آنها هستیم. تا پایان مهر ماه خودروسازان را به این سامانه وارد می کنیم. با موبایل فروشان بدون گارانتی هم برخورد کرده ایم.

مردم از سامانه ملی گارانتی اطلاعی ندارند

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در  برنامه زنده تلوزیونی تهران بیست گفت: سامانه جامع خدمات پس از فروش یا سامانه گارانتی بر خلاف بسیاری از سامانه ها وزارت صمت که تولید کننده محور است، مصرف کننده محور است. این سامانه دو قسمت است که ثبت محور بودن آن یعنی وارد کننده و شرکت تولیدی کالایش را ثبت کند خوب بوده است. از سال 99 فعالیت این سامانه از موبایل شروع شد و الان به خودرو رسیده است. ولی خیلی از مردم از این سامانه اطلاعی ندارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این مهمترین خلا این سامانه این است که خدمات پس از فروش اکثر شرکت ها سامانه های جدایی دارند. در این شرایط این سامانه 50 درصد کاراها را روی زمین گذاشته است. حتی اگر سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی هم کامل نباشد این سامانه می تواند به فعالیت خودش ادامه دهد. با همین ابزارها ی موجود می توانیم ثبت تمام کالاهای موجود را انجام دهیم. تولید کننده وارد کننده می تواند با همین سامانه مجبور به ثبت اطلاعات خود شود.

طاهری در ادامه بیان کرد: وقتی سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان اجرایی شوند مباحث مربوط به قاچاق کالا در کشور حل می شود.

انتهای پیام/