دلیل تفاوت دو برابر قیمت خودرو در بازار و کارخانه چه بود؟/ باید بگذاریم ایران خودرو و سایپا خصوصی شوند روی میز تهران ۲۰

سخنگوی اسبق شورای رقابت: موافق عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیستم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی الگونیوز؛ اسماعیل شجاعی کارشناس خودرو و سخنگوی اسبق شورای رقابت در این برنامه گفت: موافق عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیستم. به شکل غیر متعارفی با تصمیمات مجلس و دولت بازار خودرو را مختل کرده ایم، واردات را ممنوع کردیم و گفتیم ۵۰ درصد خودروها را به جوانی جمعیت و ۵۰ درصد را به خودروهای فرسوده بدهیم، در این شرایط معلوم است بازار خودرو مختل می شود.

شجاعی ادامه داد: مقصر این موضوع هم شورای رقابت نیست این شورا زمانی وارد این موضوع شد که این اختلال ها ایجاد شد. امسال که شورای رقابت قیمت ها را تعییر داد باز هم دولت جلوی آن را گرفت.

شجاعی با بیان اینکه سال گذشته که قیمت خودرو خیلی بالا رفت اغلب خودروها بین کارخانه و بازار تفاوت ۲ برابری داشت افزود: اگر از همان اول به خودرو ساز اجازه قیمت گذاری می دادند این تفاوت از بین می رفت و خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل نمی شد.

وی با تاکید بر اینکه دولت دست از سر صنعت خودرو بردارد افزود: حتی مدیران عامل دو خودروساز ما توسط دولت تعیین می شود، چرا باید مدیر عامل ایران خودرو و سایپا را دولت تعیین کند؟. با تصمیمات دولت بازار خودرو را انحصاری کردیم و سپس گفتیم شورای رقابت شرایط را کنترل کند.

سخنگوی اسبق شورای رقابت گفت: مجلس با طرح جوانی جمعیت بازار خودرو را مختل کرد. دخالت دولت در سیستم خودرو مخصوصا بعد از انقلاب باعث شد ما خودرو ساز نشویم.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در حال حاضر کل تقاضای موجود در بازار نزدیک به ۱ میلیون است و ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار مورد است. در حال حاضر عرضه خودرو بیش از تقاضا شده و دیگر خودرو کالای سرمایه ای نیست و این ناشی از ثبات در بازار ارز است.

وی افزود: ایران خودرو روزانه ۳ میلیارد ضرر می دهد. ایران خودرو سایپا مدیر و متخصص لایق دارد ولی دولت در آن دخالت می کند و نمی گذاریم آنها خصوصی شوند.

وی با بیان اینکه برای سیستم حکمرانی ما واضح است که این دخالت به نفع دلال است خاطرنشان کرد: در این سامانه نه به تولید کننده و نه به مصرف کننده سود نرسانده ایم. سیستم دولتی ۴۰ سال است صنعت خودرو را رها نمی کند. در هیچ کشوری مثل ما وزارت صمت مدام مجوز تاسیس خودروسازی نمی دهد. این سامانه پکپارچه خودرو ایجاد شده و هیچ کس از آن رضایت ندارد. فقط یک راه داریم و آن خصوصی سازی واقعی است.

انتهای پیام/