مهم ترین ترفند مجرمین سایبری چیست؟

عدم آگاهی کاربران فضای مجازی باعث دسترسی مجرمین به حریم خصوصی آنها می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری الگونیوز، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری الگونیوز اعلام کرد:
عدم آگاهی کاربران فضای مجازی باعث دسترسی مجرمین به حریم خصوصی آنها می شود.
همه کسانی که در دام مجرمین سایبری گرفتار شده اند در واقع به دلیل حرفه ای بودن فرد تبهکار و مجرم نیست بلکه به علت عدم آگاهی و ناکافی بودن اطلاعات کاربران می باشد.
سرهنگ گودرزی گفت: در رابطه با حفظ حریم خصوصی وموضوعات مرتبط با فضای مجازی وشبکه های اجتماعی همکاران بنده در پلیس فتا زحمات زیادی کشیده اند و اطلاع رسانی های خیلی خوبی انجام گرفته است.
وی افزود : موضوعاتی که مطرح می شود دقیقا منطبق بر سناریوها و پرونده هایی است که حتی شاید تا دقایقی قبل بدست پلیس فتا رسیده است و مواردی است که اگر شهروندان آن را نادیده بگیرند ممکن است به دام مجرمین سایبری گرفتار گردند .
سرهنگ گودرزی بیان داشت : یک آسیب شناسی بر روی پرونده ها انجام شده است و پرونده هایی که به پلیس فتا وارد و شکاتی که تشریف می آورند با آنها صحبت می شود و از نظر پلیس ، روانشناسی و موضوعات فنی که واکاوی می شود یک نکته واحد در همه آنها مشترک است و آن هم این موضوع است که همه کسانی که در دام مجرمین سایبری گرفتار شده اند در واقع به دلیل حرفه ای بودن فرد تبهکار و مجرم نیست بلکه به علت عدم آگاهی و ناکافی بودن اطلاعات کاربران می باشد.
وی گفت : این موضوع رسالت ما را در بحث اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی و همچنین همه عزیزانی که در این حوزه اعم از صدا و سیما و … مسئول هستند و همه کسانی که می توانند ما را کمک نمایند بیشتر می کند.
سرهنگ “داود معظمی گودرزی”، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ افزود : شگردهایی که می توان به آنها اشاره داشت موضوعاتی هستند که به هر دلیلی می تواند حریم خصوصی ما را نقض کند این حریم خصوصی در آن چهار چوب و تعریفی که دارد می تواند مثلا انتشار تصاویر خصوصی ما ، انتشار تماس های ما ، جستجوهای ما در فضای مجازی ، مکان هایی که در حال تردد در آنها هستیم و یا هر اطلاعاتی باشد که ما نمی خواهیم دیگران آنرا بدانند باشد . هر موضوعی که جزء مباحث فردی و چهار چوب حریم خصوصی باشد می تواند جزء این اطلاعات باشد .
وی افزود : رایج ترین شگردهایی و ترفندی  که اتفاق می افتد در بحث دسترسی غیر مجاز به شبکه های اجتماعی هست .در این زمینه تحقیقی با عنوان “حریم خصوصی و شبکه های اجتماعی” صورت گرفته است که این موارد دسته بندی شده اند. در این تحقیق ما به این نتیجه می رسیم که بر چه اساس یک فرد مهاجم چگونه می تواند شبکه های اجتماعی و پلتفرم های ما را هک کرده و بتواند دسترسی بگیرد.
سرهنگ گودرزی گفت : گروههای مختلفی بودند که ما به این نتیجه رسیدیم اما یکی از موضوعاتی که ما بیشتر بر روی آن مانور می دهیم این است که ناآگاهی خود کاربر را بالا ببریم . کار تا آنجا پیش می رود که خود فرد که در این فضا فعالیت می کند و به دلایل مختلف تنظیمات یک شبکه اجتماعی را بلد نیست، با دست خودش باعث می شود که حریم خصوصی او نقض گردد که می بایست کاربران اطلاعات خود را بالا برده تا در دام کلاهبرداران و مجرمین سایبری گرفتار نشوند.

انتهای پیام/