ناگفته‌های نمایشگاه کتاب از زبان قائم مقام نمایشگاه

علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: برای تقویت عرضه کتاب، باید بر توزیع محصولات فرهنگی در فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های کتاب و همچنین ترویج کتابخوانی تاکید کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی الگو نیوز، علی رمضانی سخنگوی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه این دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی در حال برگزاری است، گفت: بر اساس آمار، ۱۵۰ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه توسط ناشران عرضه شده که عمده این کتاب‌ها در یک سال گذشته منتشر شده است. در بخش مجازی نیز حدود ۲۶۰۰ ناشر و ۲۲۶۰ عنوان در بخش مجازی مربوط به ۱۰ سال گذشته بوده است.

وی درباره آمار فروش تا پایان روز پنجم عنوان کرد: تا پایان پنجمین روز این نمایشگاه مجموعا ۲۴۰ میلیارد تومان فروش انجام شده که ۶۸ میلیارد آن در بخش مجازی و ۷۲ میلیارد در بخش حضوری بوده است.

رمضانی ضمن یادآوری بر اینکه صنعت نشر، اولین صنعت فرهنگی کشور محسوب می‌شود، افزود: حجم بازار، اولین شاخصه این صنعت است که در سال گذشته ۱۳۱۰۰ میلیارد تومان به فروش رفته است. قطعاً هرچه به روزهای پایانی نمایشگاه به‌ویژه پنجشنبه و جمعه نزدیک می‌شویم، میزان فروش نیز افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: با توجه به ترافیک سطح شهر، از مردم درخواست داریم که برای تردد آسان‌تر از مترو استفاده نمایید، البته طبق نظرسنجی‌های انجام شده در نمایشگاه کتاب تهران، 50 درصد بازدیدکنندگان با مترو به نمایشگاه آمده‌اند.

کتابفروشی‌های سطح شهر کم است!

رمضانی با اشاره به اینکه کتابفروشی یکی از سکوهای عرضه ماست، گفت: زمانی که دسترسی مناسب فراهم می‌شود، در واقع عرضه و مصرف اتفاق افتاده و تولید نیز رقم خورده است. نمایشگاه کتاب، نمایشگاه‌های استانی، پلتفرم‌های کتابفروشی ازجمله سایر سکوهای عرضه کتاب هستند.

وی درباره مزیت بخش مجازی نمایشگاه کتاب، عنوان کرد: با توجه به استقبال مردم از بخش مجازی نمایشگاه کتاب، به دورترین نقاط و روستاها نیز کتاب ارسال می‌شود و دسترسی را برای مردم آسان‌تر کرده است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تصریح کرد: در یک کتابفروشی با میانگین ۶۰ تا ۷۰ متری چند عنوان کتاب می‌توانیم داشته باشیم و از سوی دیگر، در تولید با چه مشکلاتی مواجه هستیم؟ افزایش ویترین یکی از راه‌های ترمیم و تکمیل عرضه بوده اما با همه این موضوعات کتابفروشی‌های کشور کم و محدود است.

وی با بیان اینکه فروش کتاب‌های فیزیکی همچنان بیشتر از سایر پلتفرم‌هاست، گفت: با توجه به مفهوم ترویج و عرضه، زمانی که مخاطب یک خواسته‌ای داشته باشد، پس از جستجو و کاوش پاسخ خود را پیدا می‌کند. در واقع مخاطب به کتابفروشی و یا اشخاصی که مطئمن بوده، مراجعه کرده و معارفه اتقاق می‌افتد.

رمضانی اضافه کرد: مردم می‌تواننند از مجموعه‌های معرف اعم از کتابفروشی، نمایشگاه برنامه‌های ترویجی، نمایشگاه برنامه تلویزیونی، آگهی تبلیغات، برنامه عمومی و تبلیغ مجازی و غیره پاسخ مدنظر خود را دریافت می‌کنند.

در سال گذشته بیش از ۱۱۵ هزار عنوان کتاب در بیش از ۱۲۰ میلیون نسخه منتشر شده که ناشران در طول سال حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول منتشر می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه کتابفروشی‌ها به مثابه تولید کننده نیاز پاسخ دهنده هستند، گفت: برای تقویت عرضه کتاب، باید بر توزیع محصولات فرهنگی در فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های کتاب و همچنین ترویج کتابخوانی و حلقه‌های واسط معرف تاکید کنیم.

چرا عرضه کتاب کم است؟

سعید مکرمی عضو هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره علت کمبود عرضه کتاب، گفت: عمده برآورد گردش صنعت نشر از میزان تولید آن به دست می‌آید که با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور این میزان قابل قبول است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای خانه کتاب، ۱۹ هزار ناشر مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرده‌اند و پروانه نشر برای آنان صادر شده است. اگر اقدام به چاپ کتاب کنیم اما همه آنها را در انباری ذخیره کنیم، آیا به معنای واقعی کلمه می‌توانیم بگوییم جهش تولید اتفاق افتاده است؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مطرح کرد: بر اساس آمار خانه کتاب، حدود ۱۵۰۰ کتابفروشی دارای پروانه کسب و فعال هستند. متاسفانه همچنان در دوران سنتی خانواده نشر ایران به سر می‌بریم و هنوز به صنعت نرسیده‌ایم.

محسن عباسی ولدی، نویسنده و پژوهشگر نیز در گفتگوی تلفنی با تاکید بر عرضه محتوای مناسب که با توجه به نیاز مخاطبان باشد، گفت: جوانان در بازده سنی ۱۵ تا ۳۵ سال یا از فروشگاه‌های کتابفروشی و یا کتاب صوتی و دیجیتالی کتاب مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند. مسئله اصلی این است که محتواهای قابل عرضه که مردم به دنبال آن هستند، در کتاب‌ها پیدا نمی‌کنند و به همین جهت آنان کتاب مورد نیاز خود را نمی‌توانند خریداری کنند.

انتهای پیام/