در برنامه تهران بیست مطرح شد

نمایشگاهی قوی تر از تمام مسئولین

موضوع نمایشگاه بین المللی تهران که در منطقه شمال شرق در محدوده ولنجک واقع شده قصه طولانی دارد؛ سال 79 شورای شهر برای اولین بار به این معضل پرداخته و برای آن مصوبه داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری الگونیوز، علی‌اصغر قائمی با حضور در برنامه تهران بیست با اعلام انزجار از کارهای ددمنشانه رژیم جعلی اسرائیل و دعا برای نجات فلسطین اظهار کرد: موضوع نمایشگاه بین المللی تهران که در منطقه شمال شرق در محدوده ولنجک واقع شده قصه طولانی دارد؛ سال 79 شورای شهر برای اولین بار به این معضل پرداخته و برای آن مصوبه داشت.
وی با اشاره به سابقه 23 ساله مشکل نمایشگاه بین المللی تهران و تداوم این معضل تاکنون ادامه داد: سال 79 شورای اسلامی شهر تهران به شهرداری برای رفع مشکل و انجام مطالعات لازم برای حل معضل ترافیکی این منطقه مصوبه داده بود؛ دوباره شورا طی مصوبه ای در سال 83 شهرداری را ملزم کرد که در این محل نمایشگاه های پرمخاطب برگزار نشود.
عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ناتوانی شهرداری به انجام این کار تصریح کرد: در سال 83 وزیر وقت صنعت تفاهمنامه ای را با شهرداری وقت برای انجام طرح مطالعاتی مشترک برای خروج از این وضعیت انعقاد کرد ولی هیچ اتفاقی رخ نداد؛ از سال 85 به بعد شهرداری یک سویه نسبت به انجام کارهای لازم اقدام و با جذب مشاور بین المللی و استفاده از توان داخلی به این نتیجه می رسد که در محدوده نزدیک به فرودگاه امام یک مجموعه نمایشگاهی با دسترسی راحت برای شرکت های خارجی و مجموعه های رفاهی و هتلینگ را تأسیس کند.
قائمی با اشاره به اینکه مشاور شهرداری تهران به این نتیجه رسید که نمایشگاه فعلی خوب نیست، افزود: شهر آفتاب بدون مشارکت دولت ساخته شده و از دولت درخواست داشته تا نمایشگاه های پرمخاطب را به شهر آفتاب منتقل کند؛ شهرداری نیز متقابلاً برای این جابجایی تسهیلات لازم را در اختیار دولت قرار می دهد.
عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: سال 1400 یکی از معضلات ملموس همین موضوع نمایشگاه بود؛ بنا بر عدم برگزاری نمایشگاه در نمایشگاه بین الملل تهران نیست، بر اساس مصوبه نیمه دوم سال 1400 باید فقط نمایشگاه های پرمخاطب به نمایشگاه شهر آفتاب منتقل شود.
قائمی با اشاره به اینکه کمیته تصمیم گیری در خصوص تشخیص میزان پرمخاطب بودن نمایشگاه ها با عضویت نمایشگاه بین المللی تهران، شهر آفتاب و پلیس و نماینده وزارت صمت تشکیل شده اضافه کرد: برای نمایشگاه بین المللی مسئله ترافیک شهر تهران در یکی از نقاط گلوگاهی مطرح است، این نقاط متعدد در شهر موجود و رفتار ثابتی ندارند چون شبکه بهم پیوسته ای هستند؛ با برگزاری رویدادهای مختلف نیز این ترافیک بیشتر خودش را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات ترافیکی راهکارهای مناسبی پیش بینی شده که توسعه شبکه حمل و نقل، توسعه ناوگان حمل و نقل، توسعه زیرساخت ها و رفع مشکلات گلوگاهی از آن جمله هستند، در پاسخ به اینکه چرا برای نمایشگاه بین المللی تهران خط مترو کشیده نمی شود، گفت: شهرداری مکلف است بر اساس طرح های جامعی که توسط شورای عالی ترافیک کشور تصویب می شود، اقدام کند؛ چنین مصوبه ای نداریم، شاید راهکار کشیدن مترو نباشد.
عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تشخیص شورا و خبرگان حوزه ترافیک این است که نمایشگاه های پرترافیک در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار نشود، بیان کرد: در هفتاد و ششمین جلسه شورای حمل و نقل ترافیک تهران که 22 آذر سال گذشته با حضور مدیرعامل وقت نمایشگاه بین الملی تهران برگزار شده بود، وی موافقت خود را برای اینکه نمایشگاه های شلوغ به میزبانی آنها نباشد، اعلام کرد؛ برای تعیین محل برگزاری نیز شورای ترافیک، وزارت صمت، استانداری، شهرداری، ارشاد، پلیس، شورای شهر، اتاق بازرگانی و شهر آفتاب اجازه تصمیم گیری دارند.
قائمی یادآور شد: دادستان کشور فروردین امسال مکاتبه ای با معاون اول رئیس‌جمهور داشته که به جانمایی درست شهر آفتاب و در بخش بعدی به مشکلات فعلی و تعارض منافع اشاره کرده است؛ همچنین در پایان نامه از وزارت صمت خواسته شده که انتقال نمایشگاه های پرمخاطب به شهر آفتاب را عملیاتی کند.

انتهای پیام/