پایان دوره استفاده از فیلترشکن در برنامه تهران 20

حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: بر اساس مصوبه جدید مرکز ملی فضای مجازی تمامی پلتفرم های خارجی با مصوبه جدید می‌توانند فعالیت کنند.

به گزارش گروه اجتماعی الگو نیوز، حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در گفتگوی تلفنی درباره احتمال رفع فیلتر پلتفرم‌های خارجی با مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی، اظهار کرد: با توجه به اینکه کاربران نیاز دارند در سبد مصرفی خود از برخی از سکوی‌های پرمخاطب خارجی را داشته باشند، شورای عالی کار مصوبه‌ای را به تصویب رساند.

سه راهکار برای سکوهای خارجی

دلیریان در ادامه سه راهکار برای سکوهای خارجی مطرح کرد و گفت: این مصوبه اعلام کرده که تنظیم‌گران بخشی موظفند در حوزه تنظیم‌گری خود ظرف مدت یک ماه، خدمات و سکوهای پرکاربرد خارجی را شناسایی و امکان فنی برای دسترسی کاربران به خدمات مفید خارجی را در قالب‌های حکمرانی پذیر یعنی تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار داده و ضوابط ارائه خدمات یاد شده را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کنند.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی بیان کرد: در حال حاضر، بخش خصوصی می‌تواند با سکوهای پرمخاطب خارجی مذاکره کند.

وی عنوان کرد: در واقع در مصوبه اخیر در نظر گرفته شد که بخش خصوصی، فعالان یا نمایندگان این سکوها در خارج از کشور به عنوان واسطه برای رعایت قوانین مد نظر ما با این سکوها مذاکره کنند. در همه جای دنیا سکوها ملزم هستند قوانین سرزمین‌ها را رعایت کنند.

دلیریان، راهکار سوم را درگاه حکمرانی پذیر عنوان کرد و افزود: در این راستا درگاه‌های حکمرانی‌پذیری با همان خدمات گذشته باید در یک قالب جدیدی ایجاد شود که بتوانند خدمات مناسبی را ارائه دهند. منتهی به شرط حفظ رعایت قواعد و قوانین جمهوری اسلامی ایران.

آیا اطلاعات کاربران ایرانی به خارج درز پیدا نمی‌کند؟

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه آیا اکنون اطلاعات کاربران داخلی به خارج از کشور درز پیدا می‌کند، گفت: پیش از ابلاغ این مصوبه، به تمامی سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی دستورالعملی تحت عنوان «دستورالعمل اجرایی بهبود حفاظت از حریم خصوصی کاربران» را صادر کردیم.

وی ادامه داد: مطابق این دستورالعمل یک سری قواعد و قوانین جدیدی بر مبنای داده‌های مردم تحت حفاظت بسیار قوی‌تر قرار می‌گیرد.

دلیریان اضافه کرد: در واقع تمامی درگاه‌های حکمرانی‌پذیر که از مرکز ملی فضای مجازی مجوز لازم را اخذ می‌کنند می‌بایست این دستورالعمل را نیز اجرا نمایند. تمامی اطلاعات در داخل کشور تبادل می‌شود و فقط زیرساخت در خارج از کشور قرار دارد، در واقع مرکز تبادل در اختیار کشور ایران است و می‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

احتمال رفع فیلتر تمامی پلتفرم‌های خارجی وجود دارد

وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه جدید مرکز ملی فضای مجازی تمامی پلتفرم های خارجی با مصوبه جدید می‌توانند فعالیت کنند.

دلیریان ادامه داد: البته در صورتی که سه حالتی که در فوق عرض کردم رعایت شود این مرکز مجوز قانونی و رسمی برای فعالیت را صادر می‌کند اما اینکه برای چه پلتفرمی بتوان درگاه حکمرانی‌پذیر را ایجاد کرده، بر عهده بخش خصوصی اعم از شرکتها داخلی و خارجی گذاشته شده است که در واقع شرکت‌ها در حوزه فناوری می‌بایست یک لایه پوسته‌ جدید را ارائه دهند.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به سوال مجری درباره زمان رفع فیلترینگ برخی از پلتفرم‌ها، گفت: شرکت‌های حوزه فناوری موظف هستند حداکثر ظرف یک ماه آینده ضوابط لازم رو به ما ارائه دهند. به محض اینکه ضوابط را مرکز ملی دریافت کرد تاییدیه نهایی را اعلام خواهد کرد و مرکز ملی فضای مجازی نیز موظف است پس از بررسی، مجوز لازم جهت فعالیت بخش خصوصی را به تنظیم گران بخشی بدهد.

انتهای پیام/