آماده ماسک زدن دوباره شوید

زیرسویه «اریس» همچنین در چندین کشور دیگر در سراسر جهان در حال افزایش است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری الگونویز، با افزایش موارد ابتلا و بستری شدن در بیمارستان، یک زیرسویه جدید کویید-۱۹ به نام EG.۵ در سراسر آمریکا در حال گسترش است. مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند که زیرسویه جدید کووید که به سرعت در حال انتشار است، که به آن Eris نیز گفته می‌شود، اکنون سویه غالب در حال گردش در آمریکا به حساب می‌آید.

به گزارش «تودی»، طبق آخرین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، از هفته گذشته، EG.۵ بیشترین نسبت ابتلا‌ها به کووید-۱۹ در این کشور را در مقایسه با هر سویه دیگری به خود اختصاص داده است.

زیرسویه «اریس» همچنین در چندین کشور دیگر در سراسر جهان در حال افزایش است.

روز چهارشنبه، ۹ آگوست (۱۸ مرداد)، سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت EG.۵ را به عنوان زیرسویه مورد مطالعه طبقه‌بندی کند.

این زیرسویه جدید که کارشناسان در رسانه‌های اجتماعی به آن «اریس» می‌گویند، اوایل بهار امسال در آمریکا شروع به انتشار کرد. ماه گذشته، EG.۵ به سرعت از دیگر زیرسویه‌های اومیکرون که بیشترین سهم ابتلا‌ها را در این کشور داشتند، پیشی گرفت.

EG.۵ با نام مستعار اریس چیست؟
EG.۵ از نسل زیرسویه ویروس Omicron XBB (به طور خاص، XBB.۱.۹.۲) است، اما طبق گزارش ارزیابی خطر سازمان بهداشت جهانی، دارای جهش اضافی در پروتئین اسپایک خود است.

«اندرو پکاس»، ویروس شناس در دانشگاه جانز هاپکینز گفت: وقتی به دنباله این زیرسویه نگاه می‌کنیم، EG.۵ واقعاً شبیه دیگر زیرسویه‌های اومیکرون است که در حال حاضر در حال گردش هستند، البته با چند تغییر کوچک.

این زیرسویه برای اولین بار در فوریه ۲۰۲۳ شناسایی شد. پکاس گفت: دانشمندان درباره این زیرسویه اطلاع داشتند و در کشور‌های دیگر نیز وجود دارد.

تاکنون، EG.۵ در ۵۱ کشور گزارش شده و شیوع پیوسته آن در سطح جهانی افزایش یافته است؛ اکثر ابتلا‌ها در چین، آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و کانادا ثبت شده است.

XBB.۱.۱۶ که به آن گونه “Arcturus” نیز گفته می‌شود، شایع‌ترین سویه COVID-۱۹ در سراسر جهان باقی مانده است.

سازمان بهداشت جهانی خطر سلامت عمومی ناشی از EG.۵ را «کم» و مشابه با XBB.۱.۱۶ و سایر زیرسویه‌های مورد مطالعه می‌داند.

آیا اریس بیشتر قابل انتقال است؟
«آلبرت کو»، پزشک بیماری‌های عفونی و کارشناس دانشکده بهداشت عمومی «ییل» می‌گوید که زیرسویه EG.۵ بسیار شبیه به سایر زیرسویه‌های اومیکرون است، به این معنی که بسیار قابل انتقال است.

«شارون ناچمن»، رئیس بخش بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستان کودکان «استونی بروک»، گفت: با این حال، EG.۵ احتمالاً بیشتر از سایر زیرسویه‌های اومیکرون قابل انتقال است.

«کو» گفت: این که چرا دقیقاً EG.۵ قابل انتقال‌تر است هنوز مشخص نیست.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، EG.۵ خواص فرار ایمنی را در مقایسه با زیرسویه‌های دیگر افزایش داده است. این سازمان در گزارشی اعلام کرد: EG.۵ ممکن است باعث افزایش موارد ابتلا شود و در برخی کشور‌ها یا حتی در سطح جهانی به زیرسویه غالب تبدیل شود.

آیا بیماری ناشی از ابتلا به EG.۵ شدیدتر است؟
متخصصان خاطرنشان می‌کنند که داده‌های موجود نشان نمی‌دهد که آیا EG.۵ باعث بیماری شدیدتر در مقایسه با زیرسویه‌های دیگر می‌شود یا خیر.

سازمان بهداشت جهانی در ارزیابی خطر خود از EG.۵ گفت: تا به امروز هیچ تغییری در شدت بیماری گزارش نشده است.

«ناچمن» خاطرنشان می‌کند: اگرچه آمریکا اخیراً شاهد اولین افزایش بستری شدن در بیمارستان‌ها بر اثر کووید-۱۹ در سال جاری بوده، اما شواهدی وجود ندارد که EG.۵ باعث این افزایش شده باشد.

علائم این زیرسویه چیست؟
«ان‌بی‌سی نیوز» قبلاً گزارش کرده بود که هنوز اطلاعات بالینی کافی درباره شایع‌ترین علائم EG.۵ وجود ندارد.

اما بیشتر کارشناسان علائمی از جمله سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، خستگی، سردرد، درد‌های عضلانی و تغییر حس بویایی را برای این زیرسویه معرفی کرده‌اند.

حال اگر این ویروس هم بخواهد مانند سالهای قبل و کرونا روزگار مردم جهان را تیره و تار کند، احتمال بازگشت ماسک ها روی صورت مردم جهان متصور خواهد بود.

انتهای پیام/