اتحادیه نویسندگان حریف استودیوهای هالیوودی شدند

اعتصاب اتحادیه نویسندگان آمریکا پس از پنج ماه بالاخره به پایان رسید. البته تا تکلیف اعتصاب اتحادیه بازیگران هم مشخص نشود، تولید تعدادی قابل توجهی از آثار هالیوودی همچنان متوقف خواهد ماند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ هر دو شعبه غرب و شرق اتحادیه نویسندگان آمریکا و کمیته مذاکره‌کنندگان مشترک اتحادیه، با مدیران استودیوهای هالیوودی و سرویس‌های استریمینگ بر سر قراردادی جدید به توافق رسیده و بالاخره به اعتصابات پایان دادند.

نویسندگان از روز چهارشنبه گذشته به ادامه کار خود در پروژه‌ها بازگشتند. پخش شوهای زنده شبانه، اولین برنامه‌هایی بودند که با شروع این اعتصاب، متوقف شد؛ اما با توافق انجام شده، می‌توانند زودتر از بقیه به کار خود بازگردند. البته ساخت سریال‌ها و فیلم‌ها هنوز به دلیل اعتصاب اتحادیه بازیگران، نمی‌تواند از مرحله پیش تولید، جلوتر برود.

اتحادیه تقریباً به تمامی خواسته‌های خود پیش از شروع اعتصاب رسید. پایه حقوق، طول قرارداد، تعداد نویسندگان در هر پروژه و کنترل بر هوش مصنوعی، به طرز چشمگیری افزایش یافت.

اتحادیه بر سر پاداش‌ها نیز جنگید. آنها موفق شدند تا از محل سودآوری سریال‌های محبوب پلتفرم‌های استریمینگ نظیر نتفلیکس و مکس، سهیم شوند. البته استودیوها در ابتدا نمی‌خواستند به این مسئله تن دهند. تعدادی از نویسندگان معتقد بودند که پاداشی برای خلق سریال‌های محبوب، به آنها تعلق نمی‌گیرد.

اتحادیه نویسندگان خواستار استخدام حداقل ۶ نفر برای مجموعه‌هایی که حداقل ۱۳ قسمت است، بودند که استودیوها در نهایت به استخدام حداقل سه نفر رضایت دادند. طول قرارداد‌ها نیز افزایش پیدا کرد و استودیوها موظفند تا در طول پخش هر قسمت از سریال‌ها، نویسندگان را تا سه هفته در استخدام پروژه نگه دارند.

تکلیف استفاده از هوش مصنوعی نیز مشخص شد و استودیوها نمی‌توانند نویسندگان را مجبور به استفاده از هوش مصنوعی بکنند. اگر شخص نویسنده در ابتدای پروژه موافق استفاده از این تکنولوژی باشد، ایرادی ندارد.

همچنین استودیوهای هالیوودی تصمیم گرفتند تا اول با اتحادیه نویسندگان به توافق برسند و معلوم نیست که تکلیف اعتصاب بازیگران به کجا ختم می‌شود. در این بین، اتحادیه بازیگران تهدید کرد که اگر توافقی با استودیوها صورت نگیرد، آنها این اعتصاب را به دنیای بازی‌های کامپیوتری نیز می‌کشانند.

تعدادی از بازیگران عضو اتحادیه، در نقش گویندگی کاراکترهای بازی‌ها ظاهر می‌شوند و یا حتی به صورت موشن کپچر در این عناوین حضور دارند.

«فرن درسکر» رئیس اتحادیه بازیگران در بیانیه‌ای به کمپانی‌های بازی‌های کامپیوتری گفت: «وقتش رسیده است که کمپانی‌های بازی‌ سازی دست از بازی کردن برداشته و به صورت جدی به دنبال توافق بر سر این قرارداد باشند».

اگرچه اتحادیه نویسندگان، سرود پیروزی علیه استودیوها را سر می‌دهد اما تعدادی از کارشناسان اقتصاد معتقدند که این توافق در نهایت به ضرر بسیاری از نویسندگان تمام می‌شود.

«ولینت رنگید» در این رابطه گفت: «هر اقتصاددانی می‌تواند پیش‌بینی کند که وقتی به صورت مصنوعی، دستمزدها و مابقی هزینه‌ها افزایش ‌یابد، باید برای کاهش هزینه‌ها از محلی دیگر اقدام کرد.

پروژه‌ها باید سریع‌تر ساخته شوند، رقابت بیشتر می‌شود، بودجه‌ها محدودتر شده، آثار کمتری ساخته خواهد شد و در نهایت تعدادی از پروژه‌ها کنسل خواهند شد تا ضرر ندهند».

تعدادی از تهیه‌کنندگان پشت درهای بسته گفته‌اند که آثار کمتری را خواهند ساخت و مدیر کمپانی «وارنر برادرز» در نشستی گفته بود که زمان ساختن هر چیزی با هر قیمتی، به پایان رسیده است.

«رنگید» در ادامه افزود: «این اعتصابات سرعت کنسل شدن پروژه‌ها را افزایش داد و در نهایت همه کمتر کار خواهند کرد. اولین درس اقتصاد این است نباید وقتی عرضه و تقاضا یکسان نیست، بهای خدمتی را افزایش داد. در دورانی که دستمزدها بالاتر از ظرفیت بازار رفته است، بازار برای جلوگیری از ضرر، تقاضای کمتری خواهد کرد. هالیوود در این روزها نمی‌تواند از محل تبلیغات پول بیشتری دربیاورد به این دلیل که برندها تمایلی به پرداختی بیشتر ندارند».

البته ممکن است که مخاطبان آثار هالیوودی، برنده این قرارداد باشند. استودیوها با مشاهده افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید، آثار ضعیف کمتری خواهند ساخت.

انتهای پیام/