رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد؛

 اقتصاد باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بیان کرد: هدف، نابودی بخش خصوصی نیست و برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» باید به سمت فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی و نیز گسترش تعامل اقتصادی با دنیا برویم.

به گزارش گروه سیاسی الگو نیوز، حسین محمد پورزرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید اینکه برای مشارکت مردم در جهش تولید به دو عنصر مهم اعتماد عمومی و تامین سرمایه اجتماعی در راستای توسعه و پیشرفت نیازمند هستیم، گفت: عوامل تقویت‌کننده در نگاه اسلامی، همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی در سطح تئوری و عملی ازجمله علم، تفاهم، همدلی و نوع دوستی است.

وی ادامه داد: همچنین عوامل تهدید‌کننده نیز در این میان همچون سوء ظن‌ها، تهمت‌ها، خواهش‌های نفسانی و سایر بیماری‌های روحی و روانی و  بروکراسی‌های پیچیده سازمانی وجود دارد.

باید از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بر ضرورت زیرساخت‌هایی مناسب برای مشارکت مردم تاکید کرد و افزود: باید از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم، به عبارتی دولت تنها نقش را نظارت عهده‌دار باشد و اقتصاد خصوصی‌سازی شود.

وی، آزادسازی اقتصاد در درون کشور و تعامل اقتصاد آزاد با دنیا را دو راهکار اصلی برای تحقق شعار سال دانست و گفت:  برای آزادسازی اقتصاد باید بر تولید داخلی، نیروی انسانی خودمان تکیه کنیم. به عبارتی باید انحصارگری و حاکمیت دولتی را در اقتصاد کنار بگذاریم، به طوریکه حاکمیت دولت، سیاست‌گذاری و نظارت محدود و اقتصاد به دست مردم و بخش خصوصی باید اداره شود که نهایتا اقتصاد به صورت خصولتی اداره می‌شود.

به گفته پور زرندی، اصلاح ساختارهای مالیاتی دومین شرط برای راهکار تحقق جهش تولید است.

لزوم فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بر لزوم فاصله گرفتن از قیمت گذاری دستوری تاکبد کرد و گفت: هدف ما نابودی بخش خصوصی نیست و قیمت‌گذاری دستوری، هیچ کمکی به اقتصاد و تولید نخواهد کرد و برای تحقق شعار سال باید از قیمت‌گذاری دستوری فاصله گرفت.

پور زرندی بیان کرد: یکی دیگر از راهکارها، تعامل اقتصاد آزاد با دنیا بوده است. متاسفانه ایران تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته است اما تجارت با کشورهای همسایه می‌تواند موجب بهبود اقتصاد شهرهای مرزی شود، به طوری که تحت عنوان تعاونی‌های تولید، می‌توان مردم را جذب اقتصاد کنیم.

وی بر استفاده از تجارب کشورهای برتر برای توسعه و پیشرفت تاکید کرد و افزود: چین در زمان مائو تحت حاکمیت صددرصد دولتی بود اما پس از آن دستخوش تحولات عظیمی شد، چراکه ۸۵ درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی با مشارکت مردم پیش رفت و امروزه به عنوان پیشرفته‌ترین کشور جهان تقریبا عامل شگفتی تمام کشورها شده، آن هم با پیشرفت بسیار زیادی که در زمینه فناوری از خود نشان داده است.

این مقام مسئول افزود: علاوه بر این، انگلیس ۳۵۰ سال قبل، ژاپن ۱۷۰ سال پیش، چین و هند ۲۵ سال این تصمیم مهم یعنی جداسازی دولت از اقتصاد را گرفتند.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن یادآوری بر اینکه دو سوم تولید خالص ملی کشور از شهرها تامین می‌شود، گفت: متاسفانه در شرایط کنونی مردم اطلاعاتی درباره اقتصاد شهری ندارند، حتی در دانشگاه‌ها نیز تدریس نمی‌شود. بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند که هر روزه با رشد جمعیت روستاها به شهر تبدیل می‌شود.

مشارکت شهروندان، شاه کلید توسعه جوامع انسانی

پور زرندی، شاه کلید توسعه جوامع انسانی را مشارکت شهروندان در توسعه پایدار شهری دانست و افزود: مشارکت مردم حتی می‌توان ابزار تصمیم‌گیری و شناخت توسعه پایدار شهری برای مسئولان باشد. به طوریکه می‌توان از امکانات طبیعی شهرها به نحو مطلوب از آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ هزار بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد، اظهار داشت: آیا شهرداری و دولت می‌تواند مشکل بافت فرسوده در شهر را حل کند؟

این مقام مسئول ادامه داد: مشارکت مردمی قطعاً می‌توان این مشکل را برطرف کرد به عبارتی برای بسیج و همراهی مردم باید سیستم انگیزشی ایجاد کنیم. علاوه براین، بسته‌های سرمایه‌گذاری را باید در اختیار مردم قرار دهیم.

انتهای پیام/