انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ الکترونیکی برگزار می‌شود

فرماندار شهرستان تهران خبر داد که انتخابات ریاست جمهوری 1404 و شورای نگهبان در پایتخت به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد و امکان رای دادن هر 2 انتخابات با یک صندوق وجود دارد.

به گزارش گروه سیاسی الگو نیوز، احمد قیومی فرماندار شهرستان تهران در این برنامه اظهار کرد: دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که به دلیل به حدنصاب نرسیدن آرا، انتخابات مجلس در ۲۲ حوزه از جمله تهران برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده به دور دوم کشیده شد.‌

معاون استاندار تهران ضمن یادآوری بر اینکه حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ۳۰ نماینده دارد که از این تعداد ۱۴ منتخب در دور اول راهی بهارستان شدند، افزود: با اجرای تدابیر ستاد انتخاباتی فرمانداری تهران و دستورالعمل‌های وزارت کشور در سال گذشته، خوشبختانه توانستیم انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی را به آسانی برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون جدید، مردم توانستند با پنج مدرک هویتی شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهینامه رانندگی و گذرنامه اقدام به رأی دادن کنند، افزود: چند سالی است که دستگاه‌های احراز هویت در انتخابات وجود دارد اما صرفه‌جویی در وقت و هزینه، سهولت رأی‌دهی، دقت بالا در شمارش آرا و امنیت خوب از مهمترین ویژگی‌های انتخابات الکترونیکی است.

فرماندار استاندار تهران تشریح کرد: در انتخابات نیمه الکترونیک تعرفه رای داده می‌شد اما در این دوره از انتخابات فقط در حوزه انتخابیه تهران به جای تعرفه برگ رای، یک کارت اعتباری به رای دهندگان داده ‌شد و کارت در نقطه‌ای که روی صندوق‌های الکترونیک پیش‌بینی شده، قرار گرفت.

وی تاکید کرد: رای‌دهندگان در حوزه انتخابیه تهران به جای نوشتن کد داوطلبان روی برگه رای، اسامی و کد ۳۲ نفر نامزد حوزه انتخابیه تهران که دو رقمی بودند را بر روی صندوق الکترونیک ثبت کردند که در این لحظه مشخصات و کد داوطلب مشاهده می‌شود و رای‌دهندگان پس از اطمینان خاطر از انتخاب خود، دکمه اتمام رای گیری را زدند.

تحولی بزرگ در انتخابات کشوری

قیومی، یکی از موضوعات مهم در بحث برگزاری الکترونیکی انتخابات را زیرساخت‌ عنوان کرد و گفت:‌ در دولت‌های گذشته آمادگی برای برگزاری این انتخابات اعلام شده بود، اما شورای نگهبان اجازه نداده بود که انتخابات در این گستردگی الکترونیکی برگزار شود.

معاون استاندار تهران ضمن تشکر ویژه از سازمان صدا و سیما و از شبکه تهران، گفت: به منظور تسهیل فرایند رای گیری حداقل برای هر حوزه، 2 صندوق اختصاص یافته بود که تجمیع آرای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود 2 ساعت به طول انجامید.

وی با بیان اینکه این تحول مهمی در حوزه تاریخ انتخابات کشور بوده است، عنوان کرد: برای انتخابات ۲۱ اردیبهشت در کل حوزه انتخابیه تهران نزدیک به 12 هزار صندوق رای توزیع شده بود که برای اولین بار این انتخابات در این گستردگی به صورت الکترونیکی اجرا ‌شد.

فرماندار استان تهران عنوان کرد: خوشبختانه مشکلات فنی در انتخابات دیروز به ثبت نرسیده اما اگر مواردی وجود داشته، بسیار جزئی و محدود بوده است.

چگونه انتخابات بعدی با صندوق های الکترونیکی برگزار می شود؟

قیومی بیان کرد: با توجه به الزامات و موقعیت‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری الکترونیکی انتخابات بعدی را خواهیم داشت. در حقیقت با روند موفق انتخابات الکترونیک، باید گفت که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و شورای نگهبان نیز به صورت الکترونیکی در کشور برگزار می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد که امکان رای دادن هر 2 انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری با یک صندوق وجود دارد.

انتهای پیام/