ایستگاه پایانی خط ۶ مترو چه زمانی به راه آهن‌شهرری متصل می‌شود در برنامه تهران ۲۰  

جعفر بندی شربیانی، رئیس شورای اسلامی شهرستان ری بر ضرورت ایجاد شهرداری ویژه در شهر ری تاکید کرد و گفت: خط 6 مترو تهران که به راه آهن شهر ری متصل می‌شود، بیش از سه سال متوقف شده بود که با تخصیص اعتبارات لازم اکنون در مرحله اتمام حفاری خطوط مترو قرار گرفته است. امیدواریم بتوانیم تا زمان معین به بهره‌برداری کامل برسانیم.   

به گزارش گروه اجتماعی خبر گزاری الگونیوز، مهدی باب الحوائجی، فرماندار ویژه شهرستان ری با اشاره به ظرفیت موجود در ری و عدم مدیریت شهری در این شهرستان، اظهار کرد: یکی از مجموعه مشکلات شهرستان ری، نداشتن شهرداری مستقل است. در واقع 5 شهرداری مهم اعم از (حسن‌آباد، قیامدشت، کهریزک، باقرشهر، قلعه نو و شهر تهران) در محدوده منطقه 20 و شهرستان ری قرار دارد.

ضرورت ایجاد شهرداری ویژه در شهر ری

این مقام مسئول گفت: عدم استقلال مدیریت شهری در بخش مرکزی ری از معضلات و موانع رشد این شهرستان است که باعث عقب ماندگی شده است؛ لذا باید شهرداری ویژه در شهر ری ایجاد شود. فرمانداری ری نمی‌تواند نظارتی بر پروژه‌های شهری منطقه ۲۰ داشته باشد، همه شهر‌های شهرستان تحت نظارت فرمانداری ری هستند، اما منطقه ۲۰ به دلیل اینکه زیرمجموعه شهرداری تهران است، نمی‌توانیم به پروژه‌های آن‌ها ورود کنیم.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت منابع شهرداری تهران می‌تواند به بحث توسعه شهرستان ری کمک کند. آیا مناطق آرادکوه، بهشت زهرا و… می‌تواند از محدوده شهرستان ری خارج شود؟

باب الحوائجی اضافه کرد: منطقه ۲۰ تحت مدیریت ما نیست لذا نمی‌توانم پروژه‌های شهری را اولویت‌بندی کنم و در خصوص آن‌ها پاسخگو باشم. این سبک مدیریتی که از گذشته در ری بوده، درست نیست و خیلی از اتفاقاتی که افتاده و اتفاقاتی که نیفتاده به همین دلیل است.

باب الحوائجی مطرح کرد: اگر معضلات که گریبانگیر شهرستان ری است باقی بماند، قاعدتا شهرداری تهران باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این زمینه انجام دهد.

فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: این چالش بیش از یک دهه است که جزو اصلی‌ترین مطالبات ما قرار گرفته است، پیشنهاد ما قرارگیری مجموعه شهرداری منطقه 20 به عنوان مرکزیت است، به عبارتی بایستی با یک نگاه ویژه‌ای مشابه فرمانداری شهرستان ری به فعالیت بپردازد.

وی افزود: پس از آن نیز باید با اختیارات محدودی به مراجع حاکمیت اعم از فرمانداری پاسخگو باشد.

باب الحوائجی تصریح کرد: البته تمامی این موارد برای زمانی است که اگر با چالشی روبه رو شدیم بتوان آن را مدیریت کنیم. هم اکنون در حال آماده‌سازی طرح پیشنهادی شهرداری منطقه 20 و مجموعه فرمانداری هستیم که امیدواریم با موافقیت شورای شهر تهران به نتایج خوبی دست یابیم.

صدور مجوز حفاری در کمتر از 14 روز

فرماندار ویژه شهرستان ری در خصوص مشکلات عدم تخصیص خطوط تلفن ثابث به ساکنین خبایان ورزش شهرک یاس، گفت: مجوز حفاری برای تخصیص خطوط تلفن ثابث را ظرف دو هفته صادر می‌کنیم.

 

چرا مدارس شهر قعله نو به کارگاه تبدیل شده است؟

باب الحوائجی همچنین در خصوص مشکلات برخی از ساکنان در شهرستان قعله نو، عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش باید جوابگو باشد که چرا مدرسه دخترانه شهید جعفری شهر قعله نو چرا مدارس شهر قعله نو به کارگاه تبدیل شده است. البته قانون گذار شرایط مزایده را فراهم نکرده است.

وی افزود: با بررسی و پیگیری لازم، در صدد حل این مشکل برخواهیم آمد.

ضرورت ساماندهی مکان‌های جمع‌آوری ضایعات

شربیانی درباره نحوه ساماندهی جمع‌آوری ضایعات و آلودگی بسیار زیاد آنها در مجاروت اسلام آباد و زمان آباد، گفت: یکی از چالش‌های شهرستان ری موضوع آراد کوه و مجاورت آن است؛ شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند موظف هستند تا بتوانند یک ساماندهی در خود مجموعه انجام دهند اما در واقعیت امر مجموعه فرمانداری شهرستان ری به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم در این خصوص پیگیری این مشکل است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری افزود: در واقع مجاورت با آراد کوه این تبعات را برای ما به همراه آورده است. تاکنون دستگاه‌ها متولی و سازمان محیط زیست در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند اما مجدد شاهد شکل‌گیری مشکلات دیگری خواهیم بود اما امیدواریم با مدیریت شهردار توانمند تهران مشکلات برطرف شود.

مشکلات و معضلات شهر ری (منطقه 20 شهرداری )

جعفر بندی شربیانی، رئیس شورای اسلامی شهرستان ری نیز در این باره، افزود: شهرستان ری، متشکل از 5 بخش است که ساختار تقسیمات کشوری در آن به عهده شهرستان ری و فرمانداری است.

وی در ادامه افزود: در این شهرستان، 5 شهرداری و شورای شهر مستقل وجود دارد اما در بخش مرکزی آن منطقه 20 شهرستان ری است که همپوشانی با شهر تهران دارد.

وی مطرح کرد: منطقه 20 شهر تهران یک فرصت مناسبی برای شهرستان ری را ایجاد کرده است که بتواند از منابع عظیم تهران با اتصال به شهرداری تهران استفاده کند.

شربیانی اظهار کرد: با محاسبه میزان درآمد شهرداری منطقه 20 و خدمات شهرداری تهران در دو دهه گذشته، می‌توانیم به نتایج خوبی دست پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: به جهت پیوستگی متراکم بین شهرستان ری و شهر تهران، اکثر معضلات و چالش‌های سرازیر شهرستان ری می‌شود اما با وجود این گره در هم تنیده باید بتوانیم از امکانات، منابع و دستاوردهای بیشتری از شهرداری تهران حاصل شویم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری اظهار کرد: در این دوره مدیریتی، موضوعات هدف‌گذاری شده که بتوانیم این منابع را با هماهنگی شهرداری تهران و اولا ایجاد دغدغه برای شهرداری تهران، مدیریت شهری و شورای اسلامی ری، تجریش پر رنگ کنیم، همچنین منابع شهر تهران را در حوزه‌های متفاوت به عمق شهرستان ببریم.

شربیانی تصریح کرد: در 28 ماه گذشته شاهد طرح‌های مختلفی در این حوزه اعم از تکمیل زیرگذر در باقر شهر، پروژه ترافیکی در محور شهید رجایی (باقرشهر و شهر کهریزک) بودیم.

مشکلات ترافیکی کمربندی شهر قلعه نو

در بخش دیگری از برنامه رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در خصوص مشکلات ترافیکی کمربندی شهر قلعه نو، عنوان کرد: با توجه به حجم تردد بالای خودروها در محور ری ورامین و ایجاد ترافیک های سنگین در محدوده شهر قلعه نو یکی از مطالبات اصلی اهالی منطقه احداث مسیر کمربندی می باشد که با توجه به هماهنگی های صورت گرفته که در حال حاضر مطالعات تکمیلی این پروژه در دست اقدام می باشد و پس از آن فازهای طراحی و اجرا آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: طی سال گذشته اقداماتی جهت کاهش پیچ ترافیکی در این محدوده صورت گرفته است. با پیگیری‌های شهرداری شهر قلعه نو و فرمانداری شهرستان ری، کنگ پروژه کمربندی قلعه نو در 27 اردیبهشت ماه 1402 بر زمین زده شد.

شربیانی عنوان کرد: 100 میلیارد اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی و همچنین بخش دیگری از بودجه از طرح از اعتبارات ریاست جمهوری تامین شده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری گفت: اکنون در حال پیگری حل مشکلات تملک ساکنین هستیم، به شرط حل مشکلات تملک ساکنین، به لحاظ اجرای این پروژه باید طی 12 ماه به پایان برسد.

وی افزود: این پروژه توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و نظارت و حمایت فرمانداری ویژه شهرستان ری اجرا خواهد شد که در همین راستا مقرر شد در فاز اول مسیر کمربندی به طول 2.5 کیلومتر اجرایی و زیر بار ترافیک قرار بگیرد.

شریبانی گفت: البته تقاطع فیروز آباد در همین پروژه آغاز شد که علت طولانی شدن پروژه نیز به همین علت است.

با زباله‌ها آرادکوه چه کنیم؟

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری با اشاره به اینکه سه گام مهم و اساسی در خصوص زباله‌ها باید برنامه‌ریزی و انجام شود، گفت: نخست باید شهرداری تهران، طرح جامع پسماند شهر تهران را قابل اجرا در بالادست خود در نظر بگیرد که در همین راستا، تجهیز و تکمیل ایستگاه‌های میانی پسماند با سرعت و استاندارد بالا و قابل قبول اتفاق بیافتد.

وی افزود: البته با تلاش‌های بی‌وقفه شهرداری تهران، 2 ایستگاه از این مناطق آغاز به کار کرده است اما با استانداردهای جهت جمع‌آوری زباله‌ها، فاصله دارد.در پایان نیز، ایجاد شهرک بازیافتی در آرادکوه منجر به متمرکز شدن فعالیت در آنجا خواهد شد.

شریبانی ادامه داد: البته شهرداری تهران در این حوزه اقدامات خوبی را انجام داده است و در کنار این موضوع، پیرامون مشکلاتی که در حوزه‌های زیست‌محیطی وجود داشت، جلساتی تشکیل شدند تا بتوان برای حل و برطرف کردن این معضل چاره‌های درخوری اندیشید.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری اظهار کرد: در واقع، با برنامه‌ریزی‌ها و برآوردهایی که صورت گرفته است، قصد داریم تا پنج تا هشت هزار تن زباله را به یک هزار تن برسانیم، اما به نظر می‌رسد که تعدد تصمیمات مختلف در این حوزه، خروجی مناسبی ندارد و ما را در به تحقق رساندن این امر، یاری نمی‌دهد.

تاکنون 900 متر فاضلاب کانال عباس‌آباد سرپوشیده شده است

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در خصوص گلایه شهروندان در خصوص عدم پوشاندگی کانال‌های عباس آباد و سقوط چندین نفر، خاطرنشان کرد: موضوع سرپوشیده کردن کانال‌ها از تصفیه‌خانه جنوب تهران، بیشترین متراژ کانال که 30 کیلومتر است، در شهرستان ری شده که به همت شهرداری منطقه 20 و فرمانداری، در این زمینه توافق‌نامه منعقد شد و بر اساس آن، مجموعه شهرک عباس آباد را که دارای 900 متر فاضلاب کانال بود، سرپوشیده کردیم و اعتباری که برای انجام این امر اختصاص یافته بود، 20 میلیارد تومان است اما ادامه انجام این کارهمچنان بر قدرت خود باقی است.

ایستگاه راه آهن شهرری چه زمانی افتتاح می‌شود؟

همچنین شربیانی در خصوص افتتاح مترو در شهرستان ری، گفت: خط 6 مترو شهر ری بیش از سه سال متوقف شده بود و از اردیبشهت ماه امسال با تخصیص اعتباراتی سرانجام از سر گرفته شد

وی افزود: اکنون در مرحله اتمام حفاری هستیم، به طوری که از شهریور ماه سال جاری که فرایند اجرای از سر گرفته شد، تجهیز ایستگاه‌ها نیز صورت خواهد گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری گفت: زمانی که شهرداری تهران برای تکمیل دو ایستگاه به ما داده است، یک سال و نیم دیگه است که انشالله در آن زمان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی درباره مترو وارمین و پاکدشت نیز، گفت: به زودی شاهد متصل شدن ایستگاه خط مترو اسلامشهر به خطوط مترو هستیم، همچنین در صورتی که تامین اعتبار از دولت انجام شود می‌توانیم این فرایند را آغاز کنیم.

اتصال تلفن ثابت شهرک یاس با تکنولوژی فیبر نوری

در ادامه این برنامه، سیدعلی ملک جعفریان، مدیر مخابرات منطقه تهران در گفتگوی تلفنی در خصوص عدم تخصیص خطوط تلفن تابث به ساکنین خبایان ورزش شهرک یاس (روستای قمصر)، اظهار کرد: اجرای زیرساخت‌های خطوط تلفن مستلزم آماده‌سازی‌های اولیه است که طبیعتا از سال 97 این فرایند با مشکل مواجه بوده است. در واقع اگر در ابتدای جدول‌کشی‌ها آماده بود، بر مبنای آن می‌توانستیم فعالیت مخابرات و زیرساخت‌ها پیش ببریم

وی افزود: با توجه به هزینه بالای حفاری و تجهیزات مخابرات باید باید فرمانداری و شهرداری پای کار بیایند تا این فرایند تسهیل یابد، ما نیز سعی خواهیم کرد طی 4 الی 5 ماه آینده یک بازدید میدانی توسط تیم‌ها صورت گیرد.

جعفریان تصریح کرد: اجرای فنی مخابرات جهت اخذ مجوزها زمانبر است، تلاش می‎کنیم تا اخر اردیبشهت سال 1403، تلفن ثابت شهرک یاس با تکنولوژی فیبر نوری و جدید راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/