باید در جشنواره های هنری فجر یک انقلاب رخ دهد

نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر با حضور مدیران کل تجسمی، نمایشی و موسیقی و دبیران جشنواره‌های هنری فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، امیرحسین سمیعی مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مهدی حامدسقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، رضا مهدی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر، اسرافیل فرج‌اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد هنری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این نشست محمد خراسانی‌زاده سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: اینجا موزه هنرهای معاصر تهران است و نه صرفا موزه هنرهای تجسمی معاصر و امیدوارم همه کمک کنیم تا بستر مناسبی برای ظهور و بروز هر آنچه که ذیل هنر معاصر جای می‌گیرد، باشد.

وی افزود: جمعی که اکنون در کنار هم نشسته‌اند، مسوولیت خطیری بر دوش‌شان است و هر تصمیمی که بگیرند در سطح کشور جاری و ساری خواهد شد. در دنیا یک جام جهانی و یک المپیک داریم. جام جهانی مخصوص فوتبالی‌هاست اما المپیک برای همه رشته‌هاست. تصور کنید در سینما کوچکترین جوایزی که از سوی سینماگران کسب می‌شود، مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد اما در تجسمی، هنرمندان ما حتی اگر در دوسالانه مهمی مانند ونیز که المپیک هنر دنیاست نیز شرکت کنند، حضورشان بازتاب چندانی در فضای رسانه‌ای کشور نمی‌یابد. یکی از دلایل این وضعیت این است که چنین جمعی دور هم ننشسته تا به این موضوع فکر کند که چه باید کرد تا شرایط به سمت بهبود برود.

خراسانی‌زاده بیان کرد: باید به این فکر کنیم که چگونه جشنواره‌های هنری فجر از هویت و اعتبار مشترکی برخوردار خواهند شد تا چه از حیث تصویری، چه به لحاظ مفهومی و چه از وجه سیاستگذاری دارای نقاط مشترکی باشند. اگر همه به این جمع‌بندی برسیم که جشنواره‌ فجر قله کارهای ماست و سایر جشنواره‌ها در دامنه آن جای می‌گیرند، باید طبق همین جمع‌بندی سیاستگذاری و اقدام کنیم. در نهایت لازم است همه بکوشیم تا بتوانیم در مسیری مشترک گام برداریم.

رییس شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: امسال جشنواره‌ای در سطح بسیار بالا و در گستره‌ای وسیع درحال برگزاری است که باید از تلاش‌های همه عزیزان دست‌اندرکار سپاسگزاری کنم. دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امسال ۲۲ دبیر و ۶۰ داور را در کنار خود دارد و بیش از ۱۰۰ نفر نیز به عنوان عوامل اصلی در سطح اول جشنواره مشغول به فعالیت هستند. علاوه بر این، ۳۲ دبیر نیز در بخش «تجسم هنر» یا فجر استان‌ها کنارمان حضور دارند. در زمینه اهدای جوایز جشنواره‌های فجر اگر به این جمع‌بندی برسیم که از آثار ارزنده هنرمندان تجسمی استفاده کنیم، اتفاقی بسیار خوب و تصمیمی ماندگار خواهد بود که باعث می‌شود که اقتصاد هنر گامی رو به جلو بردارد.

مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: در زمینه مردمی‌سازی جشنواره‌های هنری فجر که بسیار هم با آن موافقم، نگاه بنده این است که هرچه کارها حرفه‌ای‌تر باشد، علاقه‌مندان استقبال بیشتری از جشنواره خواهند داشت. برای مثال، اکنون در سینما مردم برای چه کاری حاضر هستند در صف بایستند تا بلیتش را تهیه کنند؟ کاری که از نظر حرفه‌ای بالاتر باشد. مساله این است که ما چگونه یک کار حرفه‌ای را به مردم برسانیم؟ چالش فعلی ما این است که کار حرفه‌ای به دست مردم نمی‌رسد. بدون شک هرچه کار حرفه‌ای‌تر باشد، برای مردم هم جذاب‌تر است.

استادیار دانشگاه شاهد یادآور شد: یکی دیگر از مسایل ما این است که صداوسیما به عنوان رسانه‌ای ملی و فراگیر، اختتامیه جشنواره فیلم فجر را به صورت زنده پخش می‌کند اما در ارتباط با سایر جشنواره‌های هنری فجر، چنین روندی را شاهد نیستیم. از سوی دیگر، سایر جشنواره‌های فجر به اندازه سینما در تبلیغات شهری جایگاه ندارند. این‌ها مسایلی است که باید به حل آن فکر کنیم. بنابراین، اصل شکل‌گیری این جلسه به منظور برقراری تعامل جهت حرکت در مسیری است که می‌توانیم ابتدای آن را در جشنواره‌های فجر امسال بپیماییم و در عین‌حال همتی برای تداوم مسیر در سال بعد داشته باشیم.

در بخش دیگری از این نشست، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی بیان کرد: فکر می‌کنم لازم است به طرح موضوعاتی بپردازیم که از حیث تناسب با بودجه فعلی‌مان قابلیت اجرا داشته باشند. بدین معنا، باید براساس داشته‌هایمان بیندیشیم و مباحث‌مان در عمل امکان نتیجه‌بخشی و عملیاتی شدن را داشته باشد. با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه بودجه داریم، باید در حد توان بهترین اقدام ممکن را انجام دهیم.

این مدیر هنری عنوان کرد: هدف از برگزاری این جلسه آشنایی و ارتباط دبیران محترم جشنواره‌های فجر با یکدیگر است. تبادل فکر و اندیشه میان دبیران و دست‌اندرکاران جشنواره‌های فجر می‌تواند بسیار موثر باشد و باب همکاری‌ها و تعاملات مشترک را فراهم کند. فکر می‌کنم امسال هر سه جشنواره می‌توانند توسط یک تیم پژوهشی مورد رصد و ارزیابی قرار گیرند تا نقط ضعف و قوت‌شان مشخص شود. بدون شک، نتایج این ارزیابی در آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاکید ما بر حرفه‌ای بودن جشنواره‌های فجر است و اساسا ارزش جشنواره هم به حرفه‌ای بودن آن است. از این‌رو باید تا حد امکان سطح جشنواره‌های فجر را ارتقا ببخشیم. کما اینکه ما در جشنواره‌های استانی‌مان مدام به داوران تاکید می‌کنیم که کارهای خوب و استاندارد را انتخاب کنند.

وی با اشاره به زمینه‌های مشترکی که می‌تواند هدف تعامل جشنواره‌های تئاتر، تجسمی و موسیقی فجر قرار گیرد، افزود: ما اکنون در زمینه زیباشناسی تئاترهای روی صحنه دچار ضعف هستیم. حوزه تجسمی می‌تواند در این زمینه استادان خود را به ما معرفی کند تا از آنها کمک بگیریم. یا در زمینه به‌سازی تندیس‌هایی که در فجر اهدا می‌کنیم نیز می‌توانیم از ظرفیت هنرمندان تجسمی بهره ببریم. همچنین می‌توانیم تعاملات مشترک و مشابهی را با دوستان‌مان در جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم. باید کاری کنیم که جشنواره‌های فجر بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌برداری کنند تا در نهایت، شاهد برگزاری رویدادهایی شکیل و شایسته در همه بخش‌ها باشیم.

نظری عنوان کرد: موارد مهمی که در این جسله مطرح و مورد جمع‌بندی قرار می‌گیرد، باید در سند ملی هم آورده شود؛ چراکه این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی که جنبه بالادستی دارد مورد تصویب قرار می‌گیرد، سپس از سوی ریاست محترم جمهوری به وزارت فرهنگ ابلاغ می‌شود و در نهایت، ضمانت اجرایی پیدا می‌کند.

دبیرکل فجر شانزدهم هنرهای تجسمی اظهار کرد: ما در جشنواره تجسمی فجر، بخش ویژه «قله‌ها» را داریم که مضامینی چون غزه، ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس، شکوه ایران و جشن‌های ملی را دربرمی‌گیرد و جایزه بزرگتری را هم به آن اختصاص داده‌ایم. بنای‌مان بر این است که در فجر شانزدهم، تجربه‌ها و دستاورهای هنری یک سال اخیر را گردهم آورده و به نمایش بگذاریم.

وی ادامه داد: موسیقی، تجسمی و تئاتر می‌توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند و یک بیان هنری جدید را ایجاد کنند، کما اینکه تجربه‌های موفق گذشته حاکی از آن است که هرجا این سه کنار هم قرار گرفته‌اند، هم بهتر دیده‌ شده‌اند و هم از حیث اقتصادی شرایط بهتری را رقم زده‌اند. حداقل هم‌افزایی که امسال می‌تواند رقم بخورد این است که به یکدیگر کمک کنیم. در برنامه‌هایمان تیزرها و آنونس‌های همدیگر را پخش کنیم، پوسترهایمان را به اشتراک بگذاریم، زمان‌هایمان را طوری تنظیم کنیم که لازم نباشد وزیر محترم فرهنگ در یک روز برای افتتاح به سه رویداد حضور یابد و فردای آن روز رسانه‌ها ندانند که باید به کدام رویداد بپردازند. این حداقل‌ها را می‌توانیم با هم‌افزایی و همراهی لازم رقم بزنیم و به این ترتیب، روند مناسبی را برای برگزاری جشنواره‌های هنری فجر ایجاد کنیم.

عبدالحسینی مطرح کرد: یکی از تعاملاتی که می‌توان رقم زد این است که جوایزی را که در جشنواره‌های مختلف فجر اهدا می‌کنیم، از آثار هنرمندان تجسمی انتخاب کنیم. تدبیری هم داریم برای اینکه اگر کسی خواست اثر هنری را بفروشد، موسسه‌ای باشد که آن را به صورت نقد از هنرمند خریداری کند. این امر می‌تواند به رونق اقتصاد هنر منجر شود. اگر قرار است در حوزه هنر بدرخشیم، باید در بازارهای جهانی شناخته شویم و برای این منظور لازم است بسترهای مناسب را مهیا کنیم.

در برگزاری جشنواره های فجر مردم را فراموش نکنیم

این هنرمند گفت: یکی از تدابیر ما برای بهتر دیده شدن جشنواره هنرهای تجسمی فجر در میان مردم این است که امسال در میدان ولی‌عصر(عج) پوسترهای ادوار گوناگون جشنواره‌های هنری فجر را به نمایش بگذاریم. به ویژه از این حیث که پوستر یکی مهم‌ترین اجزای برگزاری یک رویداد هنری است و کمک می‌کند که رویداد فجر بهتر دیده شود.

عبدالحسینی عنوان کرد: از آنجا که جشنواره‌های متعددی در عرصه تجسمی برگزار می‌شود (از جمله جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که بستری برای ظهور و بروز استعدادهای هنری جوان به شمار می‌آید) قرارمان بر این است که بتوانیم منتخبان جشنواره‌ها را هم در فجر تجسمی داشته باشیم. اقتضای جشنواره هنرهای تجسمی فجر اقتضایی حرفه‌ای است و نمی‌توانیم سطح جشنواره را پایین بیاوریم اما می‌توانیم راهکاری بیابیم که مبتنی بر آن محصولات فرهنگ‌محور را برای مردم تولید کنیم.

دبیرکل فجر شانزدهم یادآور شد: امسال از چهره‌های دانشگاهی بسیاری در ترکیب دبیران و داوران فجر بهره‌ برده‌ایم. افزوده شدن بخش علمی که در آن به معرفی پایان‌نامه‌های تجسمی برتر مقطع ارشد و دکتری که در یک سال اخیر دفاع شده‌اند، می‌پردازیم، ‌ به معنای کاربردی کردن جشنواره و برقراری ارتباط میان جامعه دانشگاهی و جامعه حرفه‌ای است. همچنین اضافه شدن بخش فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی به فجر شانزدهم از این‌رو بود که احساس کردیم بهترین بستر برای ترویج و تبیین هنرهای تجسمی، فیلم است؛ زیرا رسانه‌ای است که مردم با آن آشنایی کامل دارند. از حیث اتخاذ تدبیری که به واسطه آن مردم با جشنواره فجر ارتباط برقرار کنند و جشنواره به سمت مردمی شدن حرکت کند، می‌توانم به افزوده شدن بخش‌هایی چون طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند اجتماعی، پوسترهای میدانی ادوار فجر و … اشاره کنم که گام‌هایی در این راستا هستند.

عبدالحسینی در بخش پایانی اظهارات خود یادآور شد: این جلسات باید شکل بگیرد تا هم‌افزایی‌ها محقق شود. آن بخش از هماهنگی‌ها را که می‌شود در جشنواره امسال رقم زد، پیش ببریم و بخش‌هایی که به امسال نمی‌رسد را به فجر سال آینده موکول کنیم. برای این منظور، لازم است پس از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره‌های فجر، این جلسات مجددا شکل بگیرد تا بتوانیم آیین‌نامه جشنواره‌های هنری فجر را به بهترین شکل ساماندهی کنیم.

انتهای پیام/