بزرگداشت شیخ الرئیس ابوعلی سینا با «نابغه ای از شرق» در رادیو فرهنگ‌

ویژه برنامه« نابغه ای از شرق»با موضوع بزرگداشت شیخ الرئیس ابوعلی سینا سه شنبه شب ۳۱ مرداد از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر الگونیوز؛ « نابغه ای از شرق» ویژه یادبود «شیخ الرئیس ابوعلی سینا »، سه شنبه ۳۱ مرداد ساعت ۲۱:۰۰ و چهارشنبه یکم شهریور ساعت ۱۱:۳۰ به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و گویندگی سکینه ارجمندی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

ابوعلی ‏سینا، نه تنها یكی از بزرگ‏ترین فیلسوفان جهان، بلكه از برجسته‏ترین چهره‏های تاریخ پزشكی است. مهم‏ترین اثر وی در پزشكی (كتاب قانون) سالها در معتبر ترین دانشگاه های جهان تدریس می شده است.

از ابن سینا ۴۵۶ كتاب و رساله در رشته های طب، فلسفه، حكمت، منطق، فقه، بیان، علوم طبیعی و ماوراءالطبیعه، نجوم و هیأت و ریاضیات، گیاه شناسی، لغت، عروض، شعر و موسیقی به جای مانده است كه از آن جمله الاشارات و التنبیهات فی المنطق و الحكمه از مهم ترین نوشته های او در فلسفه و حكمت؛ شفا كه در حكمت است و به زبان های بسیار ترجمه شده؛ القانون فی الطب، در پزشكی كه به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده و حاشیه های بسیار بر آن نوشته شده و معروف ترین كتاب او در رشته پزشكی است.

«نابغه اي از شرق »برنامه اي تركيبي از گروه تاريخ و انديشه است که به مناسبت روز پزشک روایتگر داستان زندگي ابن سينا است در این برنامه بخش هايي از فيلم ابن سينا و دیالوگ های ماندگار آن پخش می شود.

خوانی بخشي از كتاب مرد ١٠٠٠ ساله رضا حجت با صداي استاد بهروز رضوي از دیگر بخش های این برنامه است.

روايت خوان برنامه سید دانيال معنوي است و صحبت هاي مهدي گلشني پژوهشگر فلسفه درباره ابن سينا نیز بخش دیگری از برنامه است.

در این‌برنامه عرفان ابن سينا از نگاه دكتر ابراهيمي ديناني بررسی شده و ابن سينا از نگاه انديشمندان با رویکرد اندیشه ديمتري گوتاس و همچنین معرفی کتاب از بخش های تدارک دیده شده این برنامه محسوب می شود.

انتهای پیام/