بلاتکلیفی ساکنان «کاوه‌ده» فیروزکوه در گرو مجوز ارزیابی زیست‌محیطی در برنامه تهران ۲۰ 

محمد حیدری منش، فرماندار شهرستان فیروزکوه با اشاره به اینکه منطقه کاوه‌ده در شهرستان فیروزکوه جزو مناطق 4 گانه محیط زیست و شکار ممنوع است، گفت: به دلیل تعدد گونه‌های محافظت شده در این روستا، نیازمند تایید استعلامات از سوی سازمان محیط زیست جهت اجرای عملیات گاز رسانی به منازل هستیم. 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری الگونیوز، علیرضا صادقی، شهردار فیروزکوه در خصوص مشکلات و فراهم کردن امکانات رفاهی این شهرستان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری، آسفالت معابر است که در سال گذشته و امسال تقریبا نزدیک به 25 میلیارد تومان آسفالت ریخته شده است. همچنین 5.5 میلیارد تومان نیز توسط اداره راهداری آسفالت انجام شد.

وی افزود: علاوه بر این، برای بودجه سال آینده نیز تقریبا بالغ بر 15 میلیارد تومان را پیش‌بینی کردیم.

صادقی ادامه داد: شهرداری طی دو سال گذشته در حوزه‌هایی اعم از خدمات شهری، زیبا سازی، توسعه فضای سبز، ایمن‌سازی معابر شهری، زیرسازی و آسفالت معابر فعالیت‌های موثری را انجام داده است.

وی در ادامه افزود: حدود 12.5 میلیارد تومان آسفالت طی سال گذشته در سطح معابر انجام شد. همچنین طی امسال حدود 14.5 میلیارد تومان آسفالت در سطح شهر فیروزکوه ریخته شده است. گفتنی است که این معابر پس از 10 سال آسفالت شد.

صادقی درباره برنامه‌ریزی‌ شهری، اظهار کرد: به دنبال حل مشکلات یکی از محلات شهرستان فیروزکوه اعم از پیاده‌رو سازی، معابر، پارک برای سال آینده هستیم.

شهردار فیروزکوه عنوان کرد: به دلیل اینکه شهر فیرزکوه کمربندی ندارد، سالانه بالغ بر 4 تا 5 میلیون تردد در داخل شهر صورت می‌پذیرد. خوشبختانه امسال با همکاری اداره راهداری استان فیروزکوه تقریبا یک کیلومتر از محور اصلی شهر روکش شد.

تخصیص اعتبار جهت اجرای زیرساخت‌های شبکه فاضلاب فیروزکوه

صادقی، نبود شبکه فاضلاب شهری را یکی از مشکلات شهر فیروزکوه عنوان کرد و گفت: متاسفانه تاکنون شبکه فاضلاب شهری در شهر فیروزکوه اجرا نشده است و از این رو بیشتر به لکه‌گیری سطح زمین می‌پردازیم، به طوری تا زمانی که شبکه فاضلاب فیروزکوه به اجرا در نیاید، همه خدماتی که در بحث روکش آسفالت انجام شده است نتیجه مطلوبی نخواهند داشت.

وی افزود: از این رو خواستار تامین اعتبار و منابع لازم جهت اجرای زیرساخت‌های شبکه فاضلاب فیروزکوه از شرکت آب و فاضلاب هستیم.

برنامه‌ شهرداری فیروزکوه برای ساماندهی سگ‌های ولگرد

شهردار فیروزکوه در ادامه درباره سگ‌های ولگرد که آسایش را از مردم گرفتەاند و باعث ایجاد استرس و نگرانی در شهروندان می‌شوند، گفت: حدود 6 ماه گذشته از طریق مزایده با یک شرکت جهت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد قرارداد بسته‌ایم و با توجه به بخشنامه در بحث زنده‌گیری و بررسی سگ‌ها در سطح شهر پیش می‌رود. امیدواریم بتوانیم تا 5 الی 6 ماه آینده به میزان طبیعی وعادی برسیم.

آخرین وضعیت نهضت مسکن ملی

صادقی درباره وضعیت نهضت مسکن ملی نیز بیان کرد: همانگونه که استحضار دارید، واگذاری اراضی مسکن ملی توسط راه و شهرسازی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در فاز اول 15 هکتار از آن مصوب و طراحی شده است و همچنین در کمیسیون ماده 5 به محدوده شهری الحاق شد. تاکنون ثبت نام‌ها صورت گرفته است اما به نظر می‌رسد که واگذاری‌ها انجام نشده است.

شهردار فیروزکوه گفت: با توجه به اینکه شهر فیروزکوه، استعداد جمعیت پذیری بهتری نسبت به سایر شهرستان‌ها دارد، پیش‌بینی حدود 100 هکتار شده است. هم‌اکنون کار مطالعاتی فاز دوم مسکن ملی آن در حال انجام است که به انشالله به محدوده‌های شهری الحاق می‌شود.

ضرورت تسریع در فرایند اصلاح بخشنامه استعلام حریم کیفی محیط زیست

صادقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم تسریع در فرایند اصلاح بخشنامه استعلام حریم کیفی محیط زیست توسط سازمان محیط زیست تاکید کرد و گفت: استعلام حریم کیفی محیط زیست مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها در سطح شهر یکی از مشکلات ماست که قرار بود که این بخشنامه اصلاح شود و از سازمان محیط زیست خواستار تسریع در اصلاح این فرایند هستیم.

بلاتکلیف گازرسانی به روستای کاوه ده با تایید سازمان محیط زیست

منتظر تایید سازمان محیط زیست استان برای گازرسانی هستیم

محمد حیدری منش، فرماندار شهرستان فیروزکوه نیز در خصوص مشکلات لوله‌کشی بدون تخصیص علمک گاز در روستای کاوه ده، گفت: این دهستان از گذشته تا به امروز محرومیت‌های بسیار زیادی داشته است و جزو روستاهای محروم استان تهران تعلقی می‌شود.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم برای رفع محرومیت این روستا و سایر روستاهای پشت دهستان برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است.

فرماندار شهرستان بیان کرد: عملیات گاز رسانی به روستا کلید خورده و گاز رسانی تا قبل از منازل انجام شده است. اکنون تنها بحث ایجاد اشتراک آنها مطرح است که نیازمند تایید استعلامات محیط زیست هستیم.

وی ادامه داد: روستای کاوه ده جزو مناطق 4 گانه محیط زیست و شکار ممنوع است؛ از این رو به دلیل تعدد گونه‌های حیوانات محافظت شده با یکسری مباحث روبرو است. ما نیز همچون مردم مطالبه‌گر این موضوع از سازمان محیط زیست هستیم اما همچنان این پرونده معلق و بلاتکلیف است.

فرماندار شهرستان بیان کرد: طی روز گذشته، دکل همراه اول در روستای کاوه ده فیزروکوه نصب شد. علاوه بر این، 12 هزار میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی و دولت برای حمایت از توسعه اشتغال پایدار در روستاها اختصاص یافته است که هم‌اکنون منتظر وصول اعتبارات آن هستیم. گفتنی اس که سازمان راهداری و حمل و نقل استان تهران پیگیر این موضوع هستند.

شناسایی بیش از 65 مورد تغییر کاربری غیرمجاز

حیدری منش در خصوص در تشریح روند مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهرستان فیروزکوه، اظهار کرد: مردم باید بدانند که ساخت و سازهای غیرمجاز برای نسل آینده، اراضی کشاورزی، باغات و… آسیب های جدی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: متاسفانه به واسطه آسیب‌های که در قالب ساخت و سازهای غیرمجاز ایجاد می‌شود، در شهرستان فیروزکوه از ابتدای سال جلسات متعددی پیرامون ستاد ساماندهی ساخت و ساز غیر مجاز برگزار کرده‌ایم که با همکاری مجموعه قضایی شهرستان نیز اتفاقات مثبت جهت بازگشت اراضی ملی رقم خورده است.

فرماندار شهرستان فیروزکوه عنوان کرد: در سطح شهرستان فیروزکوه گشت ویژه‌ای راه‌اندازی شده که روستا به روستا پایش انجام می‌شود، تاکنون 13 روستا پایش شده است که بیش از 65 مورد تغییر کاربردی غیرمجاز شناسایی و اعلام شده است.

وی ادامه داد: روزهای سه شنبه ملاقات مردمی مداوم و روزهای چهارشنبه نیز روستا گردی داریم که شهروندان می‌توانند مشکلات و چالش‌های خود را مطرح کنند.

فیروزکوه چند پزشک متخصص دارد؟

حیدری منش، گریزی به کمبود پزشک متخصص زد و گفت: در حال حاضر در شهرستان فیروزکوه، 26 پزشک متخصص در 13 تخصص متفاوت در بیمارستان امام خمینی مشغول به کار هستند اما به لحاظ آماری و عملکردی ضمن اینکه این شهرستان به لحاظ مسافت فاصله زیادی را تا استان تهران دارد، اما درخواست افزایش تعداد پزشکان متخصص از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران کرده ایم.

وی افزود: البته طی هفته گذشته، پنج پزشک تخصص در حوزه‌های زنان و زایمان، نوزادان و مغز و اعصاب و ارتوپد به مجموعه اضافه شده‌اند.

کمبودی در توزیع مرغ تهران نداریم

در بخش دیگری از برنامه، محمد ترکیان، معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تن میزان مصرف مرغ در تهران است که توزیع آن در مراکز عمده مرغ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رستوران‌ها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: وی طی یک ماه گذشته در استان تهران نوسانات و مشکلاتی در توزیع مرغ ایجاد شد که نتیجه آن کاهش تولید بود چراکه ۱۵ درصد از تولید مرغ گرم در داخل استان تهران و ۸۵ درصد وابسته به استان‌های معین از جمله گلستان، گیلان، مازندران، سمنان، قزوین، مرکزی است.

ترکیان تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از کاهش مرغ اقدام به توزیع مرغ منجمد از طریق سامانه هوشمند و کد یکتا به مراکز عمده کرده و روزانه تا ۴۰۰ هزار تن مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز عمده مصرف شهرداری توزیع کرده است.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص قیمت مصوب مرغ گفت: فعلا کمبودی در مرغ نداریم و قیمت مصوب در مراکز تولید 73 هزار تومان و در مراکز توزیع ۷۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه اکنون مرغ در بازار با قیمت 98 هزار تومان توزیغ می‌شود، گفت: امروز ۴۰ تا ۴۵ درصد مرغ گرم توزیع و این مرغ با قیمت ۷۶ هزار تومان در مراکز عمده عرضه شده است.

ترکیان تاکید کرد: ممکن است برخی از فروشگاه‌ها براساس سایزبندی و مرغ را با قیمت بالاتر تهیه کرده باشند که همین موضوع باعث افزایش قیمت شده است.

وی در پایان افزود:۵۰۰ هزار تن مرغ منجمد توزیع کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم به تمام شهرستان‌ها مرغ ارسال کنیم تا برای همه مردم دسترسی فراهم شود.

انتهای پیام/