تهرانی‌ها در مصرف آب رکورد زدند؛

تهرانی‌ها روزانه ۳ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: مصرف آب در تهران روز شنبه ۱۲ اسفند ماه در مقایسه با روز مشابه سال گذشته رکورد زد. با این حال حجم آب موجود در سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته در چنین روزی فقط ۲۴ میلیون متر مکعب بیشتر آب دارند که خیلی موثر نیست.

به گزارش گروه اجتماعی الگو نیوز، محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در ادامه گفتگوی اظهار کرد: متوسط حجم بارش‌های یکساله استان تهران ۲۸۰ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۹۰ میلی‌متر بارش داشتیم، در حالی که تا ۱۲ اسفند ماه امسال، ۱۸ درصد بیشتر شده است اما نسبت به میانگین بلند مدت تقریباً ۳۶ درصد با کاهش مواجه هستیم. با توجه به اینکه طول بارندگی‌ها در سال ۲۸۰ میلی‌متر بوده تقریباً تا این تاریخ، ۳۶ درصد از آن محقق شده است.

تهران، چهارمین سال خشک را سپری می‌کند

اردکانی با بیان اینکه تهران، چهارمین سال خشک را سپری می‌کند، عنوان کرد: بر اساس آمار سازمان هواشناسی تهران چهارمین سال خشکسالی را سپری می‌کنیم، به طوری که خشکسالی در استان معمولاً دو سال است و بعد از چند سال هر سالی رخ می‌دهد اما اکنون برای نخستین بار است که سومین سال خشکسالی را پشت سر گذاشته‌ایم و الان نیز چند ماه از سال چهارم خشکسالی را پشت سر می‌گذاریم.

وی بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب تاکید کرد و گفت: مراکز استان‌ها که آب شرب آنها از آب‌های سطحی تامین می‌شود در واقع خشکسالی آسیب‌پذیرتر هستند و در سال‌های نرمال، ۷۵ درصد آب استان تهران از منابع سطحی تامین می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه سال چهارم خشکسالی را پشت سر می‌گذاریم، تقریباً تمامی اقدامات لازم در خصوص تامین آب انجام داده‌ایم و بایستی بر موضوع مدیریت مصرف تمرکز خود را معطوف کنیم، به طوری که با مدیریت مصرف بتوانیم انشاالله ماه‌های پیش روی خود را پشت سر بگذاریم.

تهرانی‌ها روزانه ۳ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند

وی بیان داشت: در تهران در بخش خانگی روزانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب مصرف آب داریم که ۲۰۰ هزار متر مکعب نسبت به سال گذشته بیشتر مصرف داشتیم.

رکوردزنی مصرف آب در تهران

اردکانی درباره وضعیت سدها بیان کرد: حجم آب موجود در سدهای تامین کننده آب تهران هنوز مطلوب نشده است.

وی ادامه داد: مصرف آب در تهران روز شنبه ۱۲ اسفند ماه در مقایسه با روز مشابه سال گذشته رکورد زد. با این حال حجم آب موجود در سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته در چنین روزی فقط ۲۴ میلیون متر مکعب بیشتر آب دارند که خیلی موثر نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: اگر حجم سدهای پنجگانه تهران شامل امیرکبیر و طالقان در غرب استان و لار، لتیان و ماملو در شرق تهران در یک سال خوب یک میلیارد متر مکعب آب داشته باشند در این مدت نسبت به پارسال فقط ۲۴ میلیون متر مکعب که رقم بسیار ناچیزی است افزایش یافته است.

تهرانی‌ها ۲برابر الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: سرانه مصرف در استان تهران ۲۵۰ لیتر در شبانه روز برای یک نفر است حال آنکه الگوی مصرف ما برای یک خانوار استان تهران در ماه ۱۲ متر مکعب است و تقریباً هر نفر در تهران دو برابر الگو آب مصرف می‌کند. علاوه بر این، تنها ۱۸ درصد مشترکین تا ۱۲ متر مکعب آب مصرف می‌کنند و ۶۸ آنها ۲۴ درصد آب مصرف می‌کنند.

اردکانی اضافه کرد: در سال گذشته نسبت به سال قبل ۸۴ میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی کمتر برداشت ایم.

صرفه‌جویی در مصرف آب با تجهیزات کاهنده آب

اردکانی با اشاره به اینکه وزارت نیرو متولی تامین آب است، گفت: مسئله آب، یک موضوع فرابخشی است که باید همه ارگان‌ها و بخش‌ها در آن دخیل باشند. در واقع زمانی که دچار خشکسالی هستیم، باید شیوه آبیاری در بخش کشاورزی تغییر یابد. همچنین مطابق قانون صنایعی که از آب شرب برای مصارف استفاده می‌کنند، موظف هستند که از پساب شرکت‌های آب و فاضلاب استفاده کنند.

وی ادامه داد: آمادگی داریم تا ۹۰ میلیون متر مکعب در سال پساب را در اختیار صنایع استان تهران قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پایان، استفاده از لوازم کاهنده مصرف را یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف آب عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از راهکارها به جهت مدیریت مصرف، استفاده از لوازم کاهنده مصرف است. با توجه به نمونه و آزمایش‌هایی که در یکی از دانشگاه‌های تهران صورت گرفت حدود ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش مصرف آب ایجاد شد اما متاسفانه هزینه این دستگاه‌ها به تبع تورم، مقرون به صرفه نبوده و گران است.

انتهای پیام/