تیر «مهلا » به هدف نشست

«مهلا» نمونه موفقی از یک برنامه گفتگومحور است. جدا از محتوای ارائه شده، چارچوب گفتگو در غالب یک روایت چندپرده‌ای تنظیم می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ ویژه‌برنامه‌های محرمِ شبکه‌های اجتماعی در موجی از حواشی مثبت و منفی در حالی خبرساز شدند که هنوز در رسانه‌ها صحبت از آن­­ها است.

امسال هم همچون سال‌های پیش شبکه‌های اجتماعی آستین بالا زدند و برای عزای حسین (ع) مجلس به پا کردند. «مهلا» نام یکی از همین برنامه‌هاست که در چهارمین فصل خود در بستر روبیکا با مجری‌گری مداح سرشناس کشورمان محمدحسین پویانفر هر شب با یک ویژه‌برنامه در فضای مجازی میهمان مخاطبانش بود و کم حاشیه نداشت. حاشیه‌هایی که گاهی تبلیغات رسانه‌ای ایجاب می‌کند که کاربران سرگردان فضای مجازی را به سمت خودش بکشاند. اما گاه مضمون صحبت‌های مهمانان بهانه‌ای می‌شود برای اظهارنظرهایی که تا ایجاد سوتفاهم و برداشت‌های ناصواب پیش می‌رود…

«مهلا» مخاطب دارد و فهرست عوامل تولید و میهمانان برنامه نشان می‌دهد کم‌هزینه هم نبوده… از عوامل تولید برنامه، اسامی نام‌آشنایی را می‌توان دید که نام «احسان علیخانی» را تداعی می‌کنند. اسامی که روزگاری در برنامه «عصر جدید» در کنار او بوده‌اند. هرچند در خبرها آمده که اگر نام احسان علیخانی در تیتراژ برنامه نیست اما او به‌عنوان «مرد در سایه»ی این برنامه حضور غیرمستقیم دارد. امیرحسین بزرگ‌زادگان و ایمان قیاسی از جمله این عوامل این برنامه‌اند که مخاطب خود را شناخته‌اند و می‌دانند چه گونه حسینِیه خود را بیارایند تا در میان درد و دل‌های مجری و میهمان رویکرد برنامه خود را به سرانجام برسانند.

«مهلا» نمونه موفقی از یک برنامه گفتگو محور است. جدا از محتوای ارائه شده، چارچوب گفتگو در غالب یک روایت چند پرده‌ای – با نقطه‌عطف‌های متعدد در همان مسیری که عوامل برنامه انتظار دارند مخاطب از گفتگو برداشت کند- تنظیم می‌شود. گفتگویی که نه از روی سوالات لحظه‌ای بلکه در همان مسیر روایی، با مخاطب ارتباط می‌گیرد و تازه بعد از برنامه، نقطه‌عطف‌های خود را به ترندهای پرمخاطب فضای مجازی تبدیل می‌کند تا بر سیل مخاطبانش بیافزایید؛ یعنی از ظرفیت‌­های رسانه‌­ای در جهت جذب مخاطب بهره می‌برد. بر اساس آمار و ارقام سال پیش تعداد مخاطب این برنامه به مرز ۳۳ میلیون نفر رسید و احتمالاً این آمار و ارقام در محرم امسال بسیار بیشتر است.

باید باور داشت که در میان همه اختلاف‌نظرها و اعتراضات، امام حسین (ع) نقطه اتحاد ملت است، بلکه نقطه اتحاد تمام مسلمانان و حتی غیرمسلمانان آزاده. بنابراین خیمه حسین (ع) تنها یک خیمه واحد است که همه زیر آن سینه می‌زنند اما برداشت‌های سلیقه‌ای از خیمه امام حسین (ع) می‌تواند سوتفاهم‌های آشکاری را ایجاد کند.

مرور بخشی از حواشی این برنامه مانند اظهارنظرهایی از این‌ دست، از اظهارنظرهای جواد خیابانی درباره مرزبندی محرم و امام حسین با جمهوری اسلامی تا اشاره مصطفی‌زاده مجری سابق تلویزیونی به بی‌حجابی‌های امروز و این نتیجه‌گیری که بی‌حجاب به خدا اعتقاد دارد اما جمهوری اسلامی را قبول ندارد و یا آنجایی که مصطفی راغب خواننده و مدرس آواز در چهارمین برنامه مهلا در بخشی از صحبت‌هایش گفته بود «کسی که از امام حسین دم می‌زند نباید به ناموس مردم سیلی بزند.» نشان می‌دهد که هم مسیری با حواشی ضمن آن که می‌تواند برنامه را به مردم نزدیک کند، می‌تواند آن را از رویکرد اصلی خود دور سازد چرا که برنامه «مهلا» به عنوان یک برنامه با شعائر مذهبی است که با نام و راه امام حسین (ع) خود را عجین می‌داند، قاعدتا باید هم مسیر با آن نام و راه حرکت کند و نیازی به نقدهایی نداشته باشد که شک و شبهه‌هایش را رفع و رجوع کنند.

برنامه «مهلا» یک برنامه سلبریتی محور است که در زیر خیمه امام حسین (ع) بساط نمایشی پرمخاطب را به راه انداخته است، اما باید مواظب بود و احتیاط کرد چراکه هر زمان پای دلار و دینار به وسط آمد، جبهه حق جا ماند. برای فاصله‌گذاری با همین لغزش‌هاست که واژه نوکری را با اسم امام حسین (ع) عجین کردند تا هر زمان که قصد کردید در زیر خیمه امام حسین (ع) علم به پا کنید، قید تعلقات این دنیایی را بزنید که مبادا پاپیچ نوکری‌تان نشود.

انتهای پیام/