جشن سینما در گستره ایران بزرگ

این روزها شاهد برگزاری یک رویداد پر رونق و با نشاط اجتماعی و فرهنگی به نام جشن ملی مهر سینمای ایران هستیم. ابتکاری که به دلیل خلاءها و کاستی‌ها در حوزه استان‌های کشور و فقدان‌های بی‌شمار، بدل به یک رویداد جریان‌ساز اجتماعی در مسیر هم‌گرایی سینمای ایران شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ سینمای ایران در همه این سالها زیر سایه چند سلبریتی معدود و مشخص بوده و تقریبا اکثر خبرها حول و حوش آنها چرخیده است.

در واقع رسانه ها این گونه بین مردم جا انداخته اند که صرفا حضور این سلبریتی ها باعث افزایش اعتبار و وزانت یک اثر یا رویداد می شود و بقیه هنرمندان محلی از اعراب ندارند. به عبارت بهتر بقیه هنرمندان که بعضا کارشان کیفیت به مراتب بهتری دارد یا اساسا به چشم نیامده اند یا خیلی کم بها داده شده اند و این به خاطر آن است که سیستم تبلیغاتی و رسانه ها، تنها به عده خاص در حوزه سینما توجه نشان داده و بقیه هنرمندان سینما را کنار گذاشته است. این شیوه تفکیک بین هنرمندان وضعیتی را بوجود اورده که مطلقا شایسته اهالی خانواده سینما نیست. متاسفانه این شیوه نگاه در تولید فیلم و برگزاری جشنواره های مختلف نیز سرایت کرده است. به این معنی که حضور تعداد معدودی از هنرمندان سلبریتی سینما در یک جشنواره چه در مقام فیلمساز ، یا بازیگر یا داور ملاکی برای اعتبار بخشی به یک جشنواره قلمداد شده است.

شوربختانه، باید گفت از همه سرمایه انسانی سینما بهره گرفته نشده است. در سالهای گذشته تنها عده ای در این سینما به چشم امده اند و بقیه به عمد یا غیر عمد و با اشاره و تشخیص رسانه ها کنار گذاشته شده اند. این شیوه دیگر نمی تواند ادامه داشته باشد . باید تمهیدی اندیشید تا عدالت فرهنگی برای همه هنرمندان خلاق در سراسر کشور فراهم شود و بساط انحصار و محفلی بودن سینما برچیده شود و دست همه به کالایی به نام فیلم و سینما به یک نسبت برسد. نه صرفا به عنوان مصرف کننده بلکه به عنوان تولید کننده این کالا. رویکردی که محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با برنامه ها و اقدامات خود و با شکستن انحصار و قانون گرایی و عدالت فرهنگی آن را به اجرا و نمایش گذاشته است.

نگاهی که امروز باعث شده است تا دامنه در برگیری سینما بسیار بیشتر شود و هنرمندان بیشتری در گستره سینما اضافه و به چشم آیند.. سینما با اینکه به صورت ماهوی می تواند جمع وسیعی را پوشش دهد و آنها را مشغول به کار کند اما متاسفانه در کشور ما به جمع کوچکی محدود شده است.

تا کنون همگرایی و همصدایی چندانی از سوی فیلمسازان استانی در سینما ندیده ایم . هر چه بوده، توسط ذائقه مرکزنشینان پخت و پز شده و به خورد همه مردم ایران داده شده است. این نوع سلیقه سازی دیگر نمی تواند برای مردم کشور جوابگو باشد و باید برای شکستن این انحصار که منجر به محاق رفتن استعدادهای زیادی درکشور شده ، یک فکر عاجل کرد.

این روزها شاهد برگزاری رویدادی بزرگ و گسترده در ابعاد ملی هستیم به نام جشن مهر سینمای ایران. رویدادی که این پتانسل را دارد که به هنرمندانی که سالها در عرصه سینما فعالیت کرده اند و به هر دلیلی قدر ندیده اند، بها دهد و مقدماتی را فراهم اورد که به دیده شدن انها کمک کند. جشن مهر سینمای ایران به خاطر موقعیتی که پدید آورده به شدت می تواند به کمک سینمای ایران بیاید.

در حال حاضر به دلیل بحران اقتصادی که کشور به آن دچار است بسیاری از هنرمندان شهرستانی به لحاظ معیشتی در تنگنا قرار دارند و برگزاری جشن مهر سینمای ایران در استان های مختلف علاوه براینکه بسیاری از نگاهها را متوجه هنرمندان این عرصه کرده است جایگاه و نقش هنرمندان استانی را در منظومه هنر استانی را نیز به ما یاد آور می شود. در سالهای گذشته به دلایل مختلف از هنرمندان استانها چندان که باید استفاده ای نشده است و همه چیز مرکز محور بوده است با روی کارآمدن دولت سیزدهم و حضور محمد خزاعی بر مسند ریاست سازمان سینمایی ، رویکرد این سازمان نیز شکل دیگری به خود گرفت وتلاش شد اجرای طرح عدالت فرهنگی در سراسر کشور در دستور کار قرار بگیرد. این اتفاق مبارکی در حوزه کلان مدیریتی است چرا که اولین قدمها برای اجرایی شدن بحث عدالت فرهنگی برداشته شود.

شکی نیست که برگزاری موفق جشن ملی مهر سینمای ایران و ایجاد یک اتمسفر پرنشاط در حوزه فرهنگ و سینما در سطح کشور نشان داده است سازمان سینمایی برای ترمیم نگاه گذشته افق درست و هدفمندانه ای را انتخاب کرده است . افقی که در سایر اضلاع نگاه شخص رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم هم پیداست: از تشکیل شورای عالی سینمای استان ها، تا توسعه زیرساخت ها، از تسهیل آموزش و رایگاه کردن دفاتر آموزشی ۲۰ استان کشور تا حمایت همه جانبه از جریان تولید و رویدادها در استان ها.

جشن مهر سینما افقی روشن و پرامید را پیش روی سینمای ایران قرار داده است.

انتهای پیام/