جنگ بوسنی در نقد سینما

محمدرضا عباسیان در برنامه نقد سینما گفت:کشتار بوسنی مهم ترین فاکتور خجالت دادن اروپاییان است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ سوژه میز گفتگوی ویژه بیست و ششمین قسمت از برنامه «نقد سینما» که شب گذشته 23 تیرماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت، «تصویر جنگ بوسنی در سینما» بود که امیررضا مافی میزبان محمدرضا عباسیان فیلمساز شد.

وی در ابتدا بیان کرد: اتفاقی که در جنگ بوسنی رخ داد، عجیب‌نر و عمیق‌تر از آن چیزی‌ست که صحبت شده است. در قرن ۲۰ در قلب اروپا جنگی اتفاق افتاد که فاصله هوایی آن تا وین 20 دقیقه و بسیار عمیق است. تعداد کشته شدگان مسلمان در این جنگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر است یعنی ۱۰ درصد از جمعیت مسلمانان از بین رفتند. در این نسل کشی که ابعادش به این بزرگی و عظمت است، رد پای زیادی دیده می‌شود.

عباسیان ادامه داد: در این مساله هم شرق سکوت کرد چراکه پشتیبان صرب‌ها بودند و هم غرب سکوت کرد به دلیل آنکه چی علاقه‌ای به آینده مسلمانان نداشتند. پروژه کلان‌تر از صحبت‌های ماست و خیانت و جنایت بسیار بزرگ رخ داد و جمهوری اسلامی در آن زمان حضور موفق و فعالی در بوسنی داشت.

این فیلمساز تاکید کرد: ما متاسفانه در ایران در موضوعات بین‌المللی منفعل از جریان رسانه‌ای غرب عمل می‌کنیم. در حقیقت اگر رسانه‌های غرب به موضوعی توجه کند، رسانه‌ها و صداوسیمای ما هم به موضوع توجه می‌کنند و اگر آن‌ها توجه نکنند ما هم اهمیت نمی‌دهیم.

عباسیان تاکید کرد: سینمای داستانی ما به بسیاری از موضوعات ملی و بین‌المللی بدهکارست و با نگاه مدیریتی که وجود دارد، بدهکار خواهد ماند. موضوعات مهمی داریم که به آن‌ها پرداخته نشده است. مستند تا حدودی تلاش کرد چراکه قائم به اشخاصی بوده است که در این حوزه‌ها نقش خود را ایفا کردند اما به دلیل کم‌توجهی، کم‌عنایتی و اینکه مدیران ارشد فرهنگی ما مرعوب سلبریتی‌ها هستند و علاقه بیشتری به سینمای عامه پسند دارند، توجه کافی به مستند نشده و یا به سختی کار شده است.

وی افزود: بعد از پایان هشت سال دفاع مقدس اولین کار شاخصی که درباره جنگ بوسنی بسیار متوجه قرار گرفت و موجب تحول چشمگیری در جریان مستندسازی در حوزه‌های بین‌الملل شد، مستند «خنجر شقایق» بود که ردپا شهید آوینی و کیفیت کاملا متفاوت روایت نادر طالب‌زاده در آن مشخص است.

عباسیان در ادامه «نقد سینما» مطرح کرد: در موضوعات متعدد دیگر، این اتفاق نیفتاده است مشخصا درباره جنگ بوسنی. هنوز زخم این اتفاق باز است و گروه‌های تفحص مشغول کار هستند. تکلیف پیکر بیش از ۱۰ هزار نفر مشخص نیست.

این فیلمساز تاکید کرد: کشتار اتفاق افتاده در بوسنی مهم‌ترین فاکتور خجالت دادن اروپایی‌هاست و این معنا را دارد که شما چه قدر بی‌غیرت هستید. یک فیلم از این فاجعه ساخته شده است که متاسفانه اثر خوبی هم نبود. همچنین‌ مستندهایی هم درباره این اتفاق تولید شده اما هیچ‌گاه ضریب نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: قصه‌های واقعی و عمیق و دردناک درباره این جنگ بسیار است که می‌تواند سوژه ساخت یک اثر سینمایی شود. ما اگر توان داریم باید صدا و آه مظلوم را به گوش جهان برسانیم.

انتهای پیام/