نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری الگونیوز، رنگها همیشه در اطراف شما هستند و هر روز با آنها سر و کار دارید. شما میدانید هرچیزی رنگی دارد، آسمان آبیست، زمین سبز است و بیشتر فستفودهای زنجیرهای قرمز!
اما هر کدام از رنگها در ناخوداگاه شما حسی ایجاد میکنند و جالب است بدانید که قدرت ایجاد و انتقال احساس در رنگها فوقالعاده است. پس اگر بتوانید در المانهای برند خود مانند طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت، طراحی سایت، ایمیل مارکتینگ و … از رنگ مناسب استفاد کنید، نه تنها فروش بیشتری خواهید داشت، بلکه بهسرعت اعتماد مشتری را هم میتوانید کسب کنید.
در اینجا قصد داریم معنی هر رنگ و حسهایی که هر کدام از آنها منتقل میکند و کاربردشان در برندینگ و هویت بصری را شرح دهیم. امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید رنگ مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید.
انتخاب رنگ
پیش از اینکه به معنی رنگ ها بپردازیم بهتر است بدانید که برای انتخاب رنگ باید به چند نکته توجه داشت:
بازار هدف
جدا از اینکه هر رنگ معنی خاصی دارد، باید به این نکته توجه داشته باشید که بازار هدف شما چیست؟ قبل از اینکه بخواهید رنگ مناسب خود را انتخاب کنید، باید بدانید میخواهید با چه کسی صحبت کنید و مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ برای مثال معنی رنگ آبی برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است.
شخصیت برند
لازم است بدانید که شخصیت برند شما چیست؟ مدرن هستید یا کلاسیک؟ برندتان مربوط به آقایان است یا خانمها؟ برند شما شوخ است یا جدی؟ با شناخت شخصیت کلی برند خود میتوانید رنگ بهتری را انتخاب کنید. رقابت بیشک این یک ترفند فروش است که شما رنگ ساختارشکنانهای برای خود انتخاب کنید تا نسبت به رقبا متمایزتر بهنظر برسید اما باید توجه داشته باشید که این ساختارشکنی به کار شما لطمهای وارد نکند.
تفاوت فرهنگی
اگر چه هر رنگ به طور کلی حس خاصی را القا میکند، اما باید بدانید که در فرهنگهای گوناگون رنگها معانی گوناگونی دارند. در چین رنگ قرمز رنگ خوش شانسی است اما در آفریقای جنوبی برای عزاداری استفاده میشود. پس معنی رنگها در فرهنگهای مختلف را دست کم نگیرید.
ترکیب رنگها
شاید بخواهید برای برندتان چند رنگ را در کنار هم داشته باشید. رنگها در کنار هم به صورت مکمل معانی خاصی را منتقل میکنند اگر میخواهید با چند رنگ کار کنید باید بدانید این رنگها در کنار هم چه معانیای دارند. با دانستن این چند نکته اکنون میتوانیم به سراغ رنگها و معانی آنها برویم.
قرمز: انرژی، اشتیاق، خطر
قرمز رنگ شور، اشتیاق و انرژیست. همچنین زمانی که عصبانی هستیم رنگها را بیشتر قرمز میبینیم. قرمز یک رنگ قدرتمند در برندینگ است، قرمز یک رنگ جسورانه است همچنین برای تحریک اشتها استفاده میشود. علت استفاده از قرمز در رستورانهای زنجیرهای نیز همین است. قرمز در کمپانیهایی مانند مکدونالد، نتفیلیکس و کوکاکولا استفاده شده است، هرچند که کوکاکولا برای رژیمهای مختلف به سراغ رنگهای دیگر رفته است
چگونه از رنگ قرمز استفاده کنیم؟
اگر برند شما میخواهد سروصدای زیادی به پا کند، یا انرژی زیادی دارد، این رنگ مناسب برند شماست. همچنین اگر میخواهید یک رستوران داشته باشید، میتوانید از رنگ قرمز استفاده کنید. در فروشگاههای اینترنتی هم اگر فروشگاهتان تخفیفات لحظهای دارد، قرمز رنگ مناسبی است. در یک جمله هر کجا انرژی، شور و حرکت هست، قرمز تاثیر گذار خواهد بود.
نارنجی: خلاقیت و جوانی
نارنجی به عنوان رنگ ثانویه حرارت قرمز را با شادابی زرد ترکیب میکند. نارنجی رنگی پرانرژی است و میتواند نشان از سرزندگی و صمیمیت برند شما داشته باشد. همانطور که میدانید نارنجی رنگ ویتامین سی شناخته میشود، به همین علت با خود انرژی و حس جوانی به همراه میآورد. به یاد داشته باشید که شاید نارنجی رنگی دارای اعتماد به نفس باشد اما هرگز لوکس نیست.
چگونه از رنگ نارنجی استفاده کنیم؟
نارنجی میتواند برای برندی که میخواهد خلاق و جوان به نظر برسد و خود را از بقیه رقبا جدا کند و خاص بهنظر برسد، مناسب است. نارنجی میتواند چشمها را به خود خیره کند و فعالیت در کسب و کار شما را افزایش دهد.
زرد : شادی و امید
زرد رنگ آفتاب، گل های آفتابگردان، شادی و البته پر از امید و انرژی مثبت است. زرد، رنگ صورتهای خوشحال است. شاید شنیده باشید که زرد رنگ تنفر است اما باید بدانید که زرد هیچ حسی به غیر از امید و شادی را بازتاب نمیدهد.
چگونه از رنگ زرد استفاده کنیم؟
اگر برند شما یک برند شاد و البته ارزان است، بهتر است در طراحیهای خود از رنگ زرد استفاده کنید اما باید به تیرگی و روشنی رنگ زرد توجه داشته باشید زیرا رنگ زرد در تونالیتههای مختلف خود معانی مختلفی دارد. به عنوان مثال رنگ زرد با تونالیته گرم، بیشتر برای محصولات طبیعی و سلامت استفاده میشود. زرد شبرنگ به شدت مصنوعیست و زرد روشن میتواند توجه مردم را به خود جذب کند.
سبز: طبیعت و استواری
سبز به طور کلی در دنیا با طبیعت مرتبط است و نشاندهنده رشد و حیات میباشد، همچنین همیشه یادآور بهار و تولدی دوباره است. در آمریکا سبز نشاندهنده پول است بنابرین ثبات و خوشبختی را تداعی میکند. سبز اغلب به عنوان رنگ چهارم در کنار قرمز، زرد و آبی در کمپانیهایی مانند مایکروسافت و گوگل تعادل بصری ایجاد کرده است و در نتیجه تاثیر آرامبخش در مخاطب دارد، از مارکهای مختلفی که از سبز استفاده میکنند میتوان به استارباکس و اسپاتیفای اشاره کرد.
چگونه از رنگ سبز استفاده کنیم؟
اتصال رنگ سبز با طبیعت باعث میشود در نظر مخاطبان، برند شما سازگار با طبیعت باشد. البته در نظر داشته باشید که مانند رنگ زرد، رنگ سبز هم در حالت شبرنگ بیشتر حسی مصنوعی را الغا میکند تا رنگی استوار و طبیعی. رنگ سبز میتواند در فروشگاههای آنلاین به عنوان رنگ دعوت به اقدام (call to action) استفاده شود، اما بیشک رنگ سبز در رقابت با رنگی مانند قرمز برای این موضوع بازنده خواهد بود.
آبی: هوش و اعتماد
آبی محبوبترین رنگ جهان است. آبی یک رنگ آرام و صمیمانه است که نشاندهنده هوش و مسئولیتپذیری بالاست. رنگ آبی بیشتر با خاکستری استفاده میشود. در شرکتها یا موسسات مالی که نیاز به جلب اعتماد مشتری است، حتما رنگ آبی حضور دارد و شاید جالب باشد که بدانید در بیشتر شبکههای اجتماعی از رنگ آبی استفاده میشود چراکه در استرس و نگرانی حفظ حریم شخصی، رنگ آبی میتواند اعتماد مخاطبان را جلب کند.
چگونه از رنگ آبی استفاده کنیم؟
اگر میخواهید برندتان را به نوعی با اعتماد و حرفهای بودن مرتبط کنید از آبی استفاده کنید همچنین چون رنگ آبی محبوبترین رنگ دنیاست با استفاده از این رنگ میتوانید با گسترهی زیادی از مخاطبان ارتباط برقرار کنید. به علاوه رنگ آبی به علت حس آرامشبخش نهفته در آن میتواند در کمپانیهای راهحلمحور مورد استفاده قرار بگیرد، چون به نوعی با خدماتی که ارائه میکند، قصد برقراری آرامش را دارد.
بنفش: لوکس و راز آمیز
بنفش رنگ عجیبی است، شور و انرژی قرمز همراه با آرامش آبی را در خود دارد. بی شک هرچیز که پرسرعت، با انرژی و در عین حال آرام و حرفهای باشد، قیمت بالایی دارد و از قرنها پیش رنگ بنفش، رنگ اشرافی و بیشتر مورد استفاده پادشاهان بوده است. اما شاید جالب باشد که کمپانیهای بزرگ همیشه هم استراتژی خاصی برای انتخاب رنگ ندارند، برای مثال رنگ بنفش در کمپانی یاهو به این دلیل است که در سالهای اولیه فعالیت این شرکت ارزانترین رنگ برای بازسازی و رنگ دیوارها، بنفش بود!
چگونه از رنگ بنفش استفاده کنیم؟
اگر میخواهید لوکس به نظر برسید از رنگ بنفش استفاده کنید. بعضی از کنتراستهای سبز برای بنفش فوقالعاده است. همچنین در ترکیب با رنگ صورتی، فرم زنانهتری به برند شما میدهد.
مشکی: قدرتمند و جسور
اگرچه امکان دارد رنگ مشکی بازتاب انرژی منفی و حتی القاکننده غم و اندوه باشد اما در برندینگ نمیتوان از جسارت و قدرتمندی این رنگ چشمپوشی کرد. رنگ مشکی حتی در بعضی مواقع غیر قابل قبول است اما بسیاری از برندها مانند دیور و شنل از غیرقابل قبول بودن این رنگ استفاده کرده تا کمی متفاوتتر به نظر برسند.
چگونه از رنگ مشکی استفاده کنیم؟
اگر میخواهید یک برند لوکس داشته باشید، یک لوگوی سیاه و سفید بیشک کافی نیست، میتوانید با ترکیب رنگ مشکی با طلایی یا حتی بنفش در مسیری که میخواهید، حرکت کنید. حتی ترکیب رنگ مشکی و قرمز میتواند استعارهای از قدرت، انرژی و حرکت باشد.
سفید: خلوص و بیگناهی
میدانید که نور سفید در واقع شامل تمام رنگهای رنگین کمان میشود اما با چشم غیر مسلح سفید، سفید است و هیچ چیز در آن وجود ندارد. سفید نشاندهنده خلوص و بیگناهی است و حتی حس مینیمالیستی را ایجاد میکند. همچنین سفید رنگی خنثی است و میتواند به عنوان پایه برای بقیه رنگها استفاده شود. میبینید که در کمپانی اپل چگونه به خوبی از این رنگ استفاده شده، علاوه بر مدرن بودن، ظرافت و زیبایی آن حفظ شده است.
چگونه از رنگ سفید استفاده کنیم؟
فضای خالی سفید در طراحی بسیار مهم است، رنگ سفید باعث میشود بقیه عناصر در طراحی شما به خوبی دیده شوند، حتی بسیار میبینیم که در طراحی سایتها از رنگ سفید به عنوان پس زمینه استفاده میشود، زیرا باعث مشاهده بهتر محتوای سایت میگردد. ترکیب رنگ سفید و سیاه میتواند یک حس کلاسیک برای برند شما ایجاد کند، اما بخاطر داشته باشید که رنگ سفید در بیشتر مواقع به عنوان رنگ مکمل یا رنگ دوم مورد استفاده قرار میگیرد.
طوسی: حرفهای و رسمی
طوسی یک رنگ با حس مسئولیت بالا و قابل اعتماد است که این مسئولیت و اعتماد میتواند ارتباطی با موی خاکستری در سنین بالا داشته باشد. بیشک طوسی رنگی فاقد احساسات، رسمی و متعارف میباشد. اگر هر رنگ را دارای یک شخصیت بدانیم، رنگ طوسی دارای یک شخصیت بسیار جدی و ساکت است. برند جواهرات سواروسکی برای طراحی لوگوی خود از رنگ طوسی استفاده کرده است اما در طراحی سایت این کمپانی، لوگو با رنگ مشکی نمایش داده شده است، شاید بیشتر به این دلیل باشد که ما از لحاظ بصری عادت کردهایم که رنگ طوسی را به عنوان رنگ دوم ببینیم.
از رنگ طوسی چگونه استفاده کنیم؟
اگر فکر میکنید که برند شما یک برند جدی است، میتوانید از رنگ طوسی استفاده کنید همچنین با ترکیب آبی و طوسی در برندینگ خود میتوانید شخصیتی با اعتماد به نفس و مورد اعتماد داشته باشید و البته که ترکیب رنگ طوسی با آبی برای سایتها یک رنگ محبوب است که بسیار هم مورد استفاده قرار میگیرد، البته طوسی روشن را میتوان حتی به عنوان پس زمینه در سایتها مورد استفاده قرار داد که در ترکیب آن با رنگ مشکی کمی متفاوتتر و جذابتر از سفید است.
قهوه ای: راستگو و صمیمی
قهوه ای یک رنگ طبیعی است که ارتباط زیادی با زمین دارد و نتیجه آن ثبات و حمایت است. رنگ قهوه ای در گستره تونالیته آن، بیشتر استعارهای از کشاورزی است. رنگ قهوه ای رنگی صمیمی، عملگرا و قابل اعتماد است. زیاد دیده نمیشود که از رنگ قهوه ای در طراحی لوگو استفاده شود اما کمپانی یو پی اس از رنگ قهوه ای در کنار رنگ زرد استفاده کرده است تا حس صمیمیت و اعتماد را به مخاطبان خود القا کند.
از رنگ قهوه ای چگونه استفاده کنیم؟
قهوه ای یک رنگ گرم و خنثی است که میتواند در برندینگ به عنوان پس زمینه مورد استفاده قرار بگیرد. در کنار قهوه ای میتوان از سبز استفاده کرد برای القای حس طبیعت و علاوه بر این برای کمپانیهای شکلات سازی میتوان به دلایل مشخص از قهوه ای استفاده کرد.
صورتی: زیبا و جذاب
هرچقدر هم که بخواهیم رنگی را به جنسیتی خاص نسبت ندهیم با دیدن رنگ صورتی به یاد دختربچههای کوچک، آب نبات و آدامس میافتیم. این رنگ به طور ذاتی حسی زنانه و لطیف را القا میکند اما ذاتا این رنگ شیرین، جذاب و زیباست. ترکیب رنگ قهوه ای و صورتی یک رنگ جذاب برای طراحی لوگوست. رنگ صورتی بیشتر برای کمپانیهای تولید لوازم زیبایی، وسایل عروس و اسباب بازیهای دخترانه بسیار زیاد استفاده میشود. رنگ صورتی حس قابل دسترس بودن را دارد.
چگونه از صورتی استفاده کنیم؟
اگر میخواهید به سرعت و صراحت بگویید که برند شما میخواهد با خانمها ارتباط برقرار کند، میتوانید از صورتی استفاده کنید. همچنین برای هیجان انگیز تر شدن و متفاوت بودن از رقبا در حیطه کاریتان میتوانید از صورتی استفاده کنید، زیرا برندهایی که از رنگ صورتی برای هویت بصری خود استفاده میکنند، محدود هستند پس با صورتی میتوانید متفاوت، زنانه، زیبا و جذاب باشید!
رنگین کمان یا مولتی کالر:
ما به معنی و احساس رنگهای مختلف به صورت جداگانه پرداختیم، اگر فرض کنیم که هر رنگ به طور خاص معنایی را القا میکند یا حتی دو رنگ معنا و احساس بیشتری را القا میکند، پس اگر همه رنگ ها را ترکیب کنیم و در کنار هم از آنها استفاده کنیم چه حسی را به مخاطبان منتقل میکند؟ اگر یک رنگ خاص بتواند یک تفکر خاص را منتقل کند، پس رنگهای مختلف میتواند نشانه خلاقیت، هوش و حتی کمی بازیگوشی باشد.
استفاده از رنگ های مختلف عموما برای وسایل مخصوص کودکان استفاده می شود اما میبینید که کمپانی های بزرگ هم از این ترکیب رنگ استفاده کردند کمپانی هایی مانند گوگل که حس هوش و خلاقیت را به ما منتقل میکند.
ما سعی کردیم که معنی رنگ های مختلف را بررسی کنیم اما فراموش نکنید که این معانی یک علم نیست و قطعیتی در آن وجود ندارد. تجربیات هر شخص، فرهنگ، محیط زندگی و … ممکن است تاثیر زیادی بر درک افراد از معنی رنگ ها داشته باشند.
انتهای پیام/
سرمربی اسپانیایی پرسپولیس با بالاترین ریسک ممکن از تمامی نفرات ملیپوش خود گذشت و با ترکیبی متفاوت پا به جام حذفی خواهد گذاشت.
دافع تیمملی با گلایه نسبت به حواشی شکل گرفته، واکنش نشان داد و مدعی شد در شرایطی که تیم ملی در بهترین شکل از حیث نتیجهگیری در مسیر جام جهانی حاضر بوده، این صحبتها چندان منصفانه نیست.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آغاز بررسی طرح اصلاح قانون معادن در کمیسیون متبوع خود خبر داد.
جمعی از مسئولین بسیج دانشجویی سراسر کشور فردا با رییسجمهور دیدار و گفتگو خواهند کرد.