نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی “ساترا”، در گفتگو با برنامه “رهنمون” گفت: اولویت “ساترا” ابعاد فرهنگی است.
وی درباره رشد زیست بوم صوت تصویر فراگیر عنوان کرد که در این مسیر نیاز به تنظیمگری و مقررات گذاری است. قانونمند کردن زیست بوم تولید محتوا در فضای مجازی، لزوماً محدود کردن نیست؛ بلکه راهگشای ارائه حمایت ها و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی است
مقیسه “توسعه فرهنگی” را ماموریت اصلی رسانه دانست و گفت: “توسعه فرهنگی” وظیفه و ماموریت اصلی رسانه است، لذا اولویت برخورد ما، اولویتهای محتوایی و فرهنگی است.
وی افزود : رسانه به دلیل ماموریتی که دارد باید همه ابعاد صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و …را رعایت کند، ولی برای ما، وضعیت فرهنگی اولویت بیشتری دارد.
رییس “ساترا”، ” حمایت از مصرف کننده” را از وظایف اصلی “ساترا” برشمرد و گفت: ما ضوابط و قواعد لازم برای رعایت حقوق مصرف کننده را تدوین و ابلاغ کردهایم و در سایت “ساترا” قرار دادهایم تا عموم مردم، فعالان این صنعت، و ناظران این زیست بوم از آن آگاه باشند.
مقیسه بر ضرورت همکاری همه نهادهای زیربط در حوزه تولیدات فضای مجازی تاکید کرد و گفت: در حوزه فضای مجازی، زنجیرهای از نهادها باید همکاری کنند تا تنظیمگری و ممیزی به درستی اعمال شود؛ یعنی همه نهادهای؛ مرکز ملی شورای فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، فراجا، ساترا و… باید وظیفهشان را به خوبی انجام دهند.
وی ادامه داد:اگر وضعیت کنونی نامطلوب است، شاید صداوسیما و “ساترا” وظیفهشان را بخوبی انجام داده باشند و باید به سراغ سایر حلقههای این زنجیره برویم.
مقیسه با تاکید بر حجم زیاد محتوا در فضای مجازی گفت: حجم محتوا در فضای مجازی آنقدر زیاد است که همه آنها قابلیت ممیزی پیش از پخش و نشر را ندارند، و خود مردم میتوانند بهترین ناظر و ممیزی باشند، لذا ما در سامانه “ساپرا” موجود در “ساترا” پذیرای دیدگاه، آرا، اخبار تخلفات احتمالی، و مطالبات مردمی هستیم.
مقیسه همچنین “ساترا”را از معاونتهای سازمان صداوسیما دانست و گفت: “ساترا” در سال ۹۵ با هدف تنظیم مقررات و ممیزی بر رسانه های مجازی تاسیس شد، و فعالیتش از ابتدا با قوانینی مطابق با قوانین صداوسیما ج.ا.ا بوده است؛ یعنی صداوسیما، پیش از همه در فضای مجازی واردعمل شده و فعالانه در این فضا عمل کرده است، و برای اینکه ظرفیتهای فضای مجازی را به نفع رسانه ملی و مردم بکارگیرد، فراخوان آی پی تیویها را زد، که در آنجا به ۵ شرکت مجوزهایی در زمینه پخش زنده، ایجاد شبکه، بهرهگیری از آرشیو سازمان، ایجاد vod و aod و…داده شد و از یک جایی به بعد، شبکههای نمایشهای خانگی رشد بیشتری پیدا کردند و قرار شد که یک واحد ساختاری مستقلی به نام “ساترا” ایجاد شود.
رئیس ساترا با تاکید بر اینکه نهاد تخصصی یک صنعت، باید تنظیم گر آن صنعت باشد، گفت: فرد یا نهاد تنظیم گر باید ابتدا اشراف، توانایی و صلاحیت در حوزه فعالیت خود را داشته باشد تا بتواند به خوبی حمایت و تنظیم گری داشته باشد و نیز اجازه دهد که آن صنعت رشد کند، نه اینکه خودش مانعی بر سر راه رشد آن صنعت شود؛ یعنی یک سوال مطرح است؛ صداوسیما که خودش تولیدکننده است آیا اجازه رشد به دیگران در این حوزه را میدهد؟ و بخش خصوصی میتواند ظرفیتهای رسانهای بسیار فضای مجازی را جذب کند؟ و فضای مجازی را به فرصت تبدیل کند؟ ما معتقدیم که بله. و لذا حمایت هم میکنیم، و برگزاری رایگان نمایشگاه، و برگزاری “مجمع رصتا” و دعوت از نمایندگان بخش خصوصی برای حضور در شوراهای سیاستگذاری از نشانه های این اعتقاد و حمایتمان است و نیز سرعت بررسی طرحها و فیلمنامههای رسانههای صوت و تصویر در فضای مجازی از دیگر نشانه هاست، که قابل قبول و حتی از خود صدا و سیما بیشتر است.
وی افزود: ما در یک سال اخیر ۱۵۰ عنوان طرح را بررسی کردیم که ۶۰ تا مجوز گرفته و ۵۰ تا هم برای بازنویسی رفتهاند، و این نشان میدهد که با وجود “ساترا” صنعت نمایش خانگی، نه تنها ضرر نکرده، بلکه منافعی هم کسب کرده است.
مقیسه حساب کسانی که میخواهند محتوای نامناسب تولید کنند را از بقیه جدا دانست و گفت: ما از تولید کنندگان صوت و تصویرفراگیر در فضای مجازی که بخواهند محتوای سالم تولید کنند، حمایت و حتی تبلیغ میکنیم، و در غیراینصورت، ما حافظ و مدافع حق مردم خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد مباحث غیر اخلاقی تولید و منتشر شود.
رییس ساترا در ادامه با اشاره به فرآیند تولید محتوای صوت و تصور فراگیر گفت: در این فرآیند، زنجیره های ارزش آفرینی مختلف و منقطع و موازی وجود دارد. از ایده تا طرح، از طرح تا تولید سینمایی و نمایش خانگی و فضای مجازی و … تا برودکست تا محصولات جانبی همه یک زنجیره است.
وی افزود: به نظر من یکی از مهم ترین اهداف اتحادیه و مجامع میتواند کمک به همافزایی و هم راستایی فعالیت ها زنجیره های ارزش آفرینی باشد. اگر زنجیره تولید محتوا را به یکدیگر متصل کنیم، باعث ارتقاء کارایی و اثربخشی تلاش در عرصه فرهنگ و هنر خواهد شد.
رئیس ساترا در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه تنظیم گری گفت: در این مسیر نیاز به تنظیمگری و مقررات گذاری است. قانونمند کردن زیست بوم تولید محتوا در فضای مجازی، لزوماً محدود کردن نیست؛ بلکه راهگشای ارائه حمایت ها و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی است و همینطور زمینه ساز رشد پایدار برای همه فعالین صنعت در یک رقابت سالم است.
وی در پایان تاکید کرد: برای تنظیم گری این زیست بوم فرهنگی که نسبت به دیگر رسانه ها خطر پذیری بیشتری دارد ، باید نکاتی از جمله گزینش هوشمندانه وهوشیارانه مردم توجه کرد چرا که بیشتر پلتفرمها در چهارچوب قوانین فعالیت میکنند و مردم باید گزینش نیکو داشته باشند همچنین اگر در برنامهای خطایی رخ داد، نمیشود کل آن سکو و پلتفرم را تعطیل کرد و باید مجازات و جرم با هم تناسب داشته باشد.
مقبسه با اشاره به ایننکته که حتی سکوهایی که به عملکرد “ساترا” انتقادهای جدی دارند، آن را به کلی زیر سوال نمیبرند و به ضرورت وجودش اذعان دارند گفت:همه محتواهای بارگذاری شده در پیام رسانها،رسانهها و پلتفرمها از قبل ممیزی و نظارت نمیشوند پس لزوم فعالیت ساترا با توجه به حساسیت رسانه مورد توجه است.
گفتنی است در برنامه رهنمون این هفته به طرح این سوال که حدود، باید ، نباید های سیاستگذاری و نظارت در امور شبکه های پخش نمایش خانگی کجاست؟ اختصاص داشت و درباره سیاست گذاری و نظارت قبلی و فعلی ودید گاه فعلان فرهنگی در عرصه تولید و پخش برنامه درفضای مجازی بحث شد.
انتهای پیام/
در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی ایران گل گهرسیرجان موفق شد با نتیجه ۲ بر ۱ از سد تراکتور بگذرد.
مدافع تیم فوتبال استقلال پس از ماهها غیبت در ترکیب آبیها مشکلی برای حضور در بازی با پاختاکور ندارد.
سپاهان اصفهان با نتیجه ۲ بر صفر از سد پارس جنوبی جم گذشت و راهی دور بعدی جام حذفی شد.
نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۳۳.۱ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۵ واحد درصد کاهش یافته است.