سریال های بی تربیت!

یادداشت ؛ تاثیر منفی ادبیات سریال‌های نمایشی روی اقشار مختلف جامعه را نمی‌توان نادیده گرفت.

 


به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگو نیوز؛ دقایقی پیش قسمت چهارم سریال حیثیت گمشده توزیع شد و نکته مهم در لحظات آغازین این سریال و قسمت سوم سریال استفاده از رکیک و نامرغوب در این مجموعه نمایشی بود که باید گفت بسیار عجیب است که این الفاظ از زیر دست ناظران محتوایی پلتفرم های نمایشی عبور کرده است.

اگرچه در تمام دنیا برای ساخت مجموعه‌های نمایشی می‌توان از محدودیت‌های سن و سال استفاده کرد اما ماجرا در استفاده از الفاظ نامناسب در یک سریال تلویزیونی نه تنها نمی‌تواند با قواعد عرفی تناسب داشته باشد که کاملاً منسوخ است که ما در لحظات مختلف سریال به شکل ممتد و نامأنوسی مدام به سراغ جملاتی برویم که به لحاظ اخلاقی گروه سنی مختلف را در معرض آسیب قرار دهد.

گاهی اوقات استفاده از کلمات نامرغوب تنها روی گروه سنی کودک و نوجوان موثر است و گاهی شاهد این هستیم که جملات ناصحیح برای سنین مختلف مخاطب مضر است.

شاید نویسندگان و سازندگان یک سریال معتقد باشند این ادبیات از بطن جامعه برداشته شده است و برای طبیعی نشان دادن رخداد و روابط کاراکترها از این الفاظ سود می‌برند در حالی که واقعیت این است که سریال‌های موفق موظف به رعایت قواعد اجتماعی و هنجارها و ناهنجارهای موثر بر افراد جامعه هستند تردید  نکنید نوع دیالوگ مدل‌های رفتاری و جنس برخوردها از سریال‌های پرمخاطب با سرعت زیاد بر جامعه تاثیرگذار هستند.

همانطور که تکیه کلام‌های طنز به سرعت در جامعه نمود پیدا می‌کنند و در ادبیات مردم جای خوش می‌کنند الفاظ رکیک و  نادرست نیز الگوبرداری شده و این یک اتفاق ناگوار از یک رویداد فرهنگی محسوب می‌شود.

در قسمت سوم سریال حیثیت گمشده شاهد الفاظ رکیک بین پدر و فرزندان هستیم و در قسمت چهارم سریال مرد طلبکار جلوی درب خانه بارها چند جمله سخیف را تکرار می‌کند طوری که با اغراق صورت گرفته قرار است موقعیت دراماتیک صحنه را قوام ببخشد.

در حالی که سریال حیثیت گمشده به لحاظ قصه و به خصوص بازی‌های قوی می‌تواند جایگاه خوبی را در میان مخاطب داشته باشد و نیازی به این این سبک دیالوگویی در آن با این همه درشت نمایی حس نمی‌شود غیر طبیعی است که سازندگان به سراغ این الفاظ رفته تا موقعیت‌ها را برای مخاطب قابل باورتر سازند.

در دل سریال حیثیت گمشده شاهد موقعیت‌های دراماتیک و ملتهب و پر از بحرانی هستیم که با کارگردانی هوشمند مخاطب با فضا همراه شده است اما عجیب استفاده از کلمات خارج از عرف جامعه در برخی از سکانس‌ها مد نظر کارگردان و تیم تولید بوده است.

در پایان باید گفت با توجه به اینکه پلتفرم‌ها در دسترس گروه سنی مختلف قرار دارند و پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی هنوز مورد اعتماد و اطمینان مخاطب هستند نباید این شرایط را دچار خدشه کنیم تا مخاطب از این موقعیت مناسب نمایشی به  دلیل الفاظ نادرست در برخی از سریال‌ها فاصله بگیرد.