سیری در دنیای موسیقی

برنامه «نيستان» با بخش های مختلف موسیقی شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۵:۰۰از رادیو فرهنگ پخش می شود .

به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ در بخش اول برنامه امروز سه شنبه ۲۱ شهریور با عنوان« در محضر استاد» استاد كامبيز روشن روان درباره زندگی هنري و چگونگي ورود به هنرستان موسيقي صحبت می کنند.

کامبیز روشن روان در ۱۹ خرداد سال ۱۳۲۸ در تهران متولد شد. وی موسیقی‌دان، آهنگساز، نوازنده، رهبر ارکستر و آموزگار موسیقی است. او به‌عنوان یکی از آهنگسازان سرشناس در موسیقی کلاسیک و سنتی ایرانی، آثار متنوعی در این سبک‌ها با استفاده از فرم‌های شناخته شدهٔ غربی و ایرانی مانند: سمفونی، سونات، پوئم سمفونیک، کنسرتو، فرم‌های موسیقی ردیفی و موسیقی محلی ساخته یا تنظیم کرده‌است.

زندگی حرفه‌ای او به سه بخشِ آهنگسازی، تدریس و فعالیت صنفی در جامعهٔ موسیقی تقسیم می‌شود. وی در طول حرفهٔ خود، آثارِ زیادی برای موسیقی فیلم، موسیقی آوازی، ارکستر سمفونیک و مجلسی خلق کرده‌است و برای سال‌ها تلاش در راه تدریس، تألیف کتاب، جزوه و مقاله در امرِ آموزش، از او به‌عنوان موسیقی‌دانی صاحب‌نظر، در مباحث تئوریک و هارمونی یاد می‌کنند.

بخش دوم برنامه به موسيقي چند صدايي اختصاص دارد که پروفسور منوچهر صهبايي آهنگساز و رهبر اركستر در این بخش به آثار سمفونيك در موسيقي ايران پرداخته و در یاد نگار حشمت سنجري رهبر ارکستر، آهنگساز و نوازنده‌ی ویلن، به بخش هایی از کناب افق بيكران اشاره دارد.

تاثير موسيقي بر راديو و روايت آثار موسيقايي راديويي با امير شهابي مدرس دانشگاه و نوازنده پيانو بخشی دیگر است که در آن به تاثير موسيقي بر راديو و روايت آثار موسيقايي راديويي پرداخته می شود.

نگاهی به قابليت پيانو در سبكهاي موسيقي با ماندانا غفاري مدرس و نوازنده پيانو بخش دیگر این برنامه است که در این بخش درباره موسیقی فیلم نیز صحبت می شود.

در بخش موسيقي محلي نیز استاد هوشنگ جاويد پژوهشگر اقوام و نواحي به بررسي سازهاي بادي ساز سرنا می پردازد.

مجله رادیویی موسیقی نیستان با هدف تحلیل، بررسی و پخش موسیقی ایرانی به همراه آخرین رخدادهای این حوزه به تهیه كنندگی یلدا احتشامی و وحید رستگاری و گویندگی لیدا وحیدی از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۵:۰۰ به مدت ۶۰ دقیقه از رادیو فرهنگ موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز روی آنتن می رود.

انتهای پیام/