سیگارهایی که معروف شدند!

یادداشت/پریا بیگدلی /گروه فرهنگ و هنر الگونیوز :این روزها شاید اغلب استعمال دخانیات شبکه نمایش خانگی و فیلم های سینمایی هستیم اما آنچه مدنظر است تاثیرات استعمال دخانیات بر جامعه علی الخصوص کودکان و نوجوانان است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ در سالهای اخیر در فیلم های سینمایی و پلتفرم های خانگی آنچه بیشتر نظر ها را به خود جلب کرده تابو شکنی ها بوده یکی از مصادیق آن سیگار کشیدن در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی بوده که به‌قدری برجسته شده که ناخودآگاه توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. کودکان و نوجوانان با توجه به دوره سنی‌شان به‌شدت تحت تأثیر محیط اطرافشان قرار دارند و تمایل دارند تا در پوشش و رفتار از دیگران به‌ویژه شخصیت‌هایی که از محبوبیت بالایی برخوردارند، الگوبرداری کنند و یکی از در دسترس‌ترین و راحت‌ترین رفتارها برای آنها تقلید از شخصیت های محبوب شان است.

در این میان میبینم شخصیت های کاریزماتیک و برجسته تر فیلم ها در هنگام ایفای نقش در موقعیت های مختلف همچون تنهایی شان، تصمیم گیری های مهم شان و حتی خلوت احساسی شان سیگار میکشند و فضا را پر از دود می کنند.

البته دغدغه فیلم‌سازان در این که بخواهند واقعیت‌های جامعه را نشان بدهند، کاملا به جاست و استعمال سیگار جزئی از این واقعیت‌هاست ولی پیشنهاد می‌شود در سریال‌هایی که ساخته می‌شود، به ابعاد آسیب و زیان این پدیده هم توجه ویژه تری شود.

تقلید و الگوبرداری یک غریزه نیرومند است که از آغاز دوره کودکی شروع می‌شود و در سنین نوجوانی به اوج خود می‌رسد. بنابراین کودکان و نوجوانان در این سنین بیشتر از والدین، آموزگاران، دوستان و همسالان، سلبریتی‌ها و یا چهره‌های محبوب تقلید می‌کنند و یکی از عوامل تأثیرگذار در شکل‌گیری رفتار کودکان و نوجوانان تماشای فیلم‌ها و تقلید از رفتار و اصطلاحات رایجی است که در فیلم و سریال‌ها به کار می‌رود.

نمی‌شود پای یکی از سریال‌های شبکه‌ نمایش‌خانگی نشست و یک آدم سیگاری یا حتی یک نخ سیگار ندید؛ داستان هر چه باشد و سریال از هر گونه‌ای که باشد، باز می‌توان یک صحنه سیگار کشیدن در آن پیدا کرد.

حتی بعضی از منتقدان تلویزیون، این اقدام صداوسیما را ضمن مقایسه با خودداری از نمایش تصاویر سازها، مصداق یک بام و دو هوا دانستند و آن‌را به چالش کشیدند. دراینجاست که خانواده ها باید قدم های محکم تری بردارند و فرزندان شان را آگاه کنند بلکه این الگوبرداری ها کمی کنترل شوند و سمت و سویی پیدا کنند.

انتهای پیام/