شعار امسال جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران «ایران دوست‌داشتنی» است

طراح پوستر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران می‌گوید که در طراحی پوستر این رویداد هنری کوشیده است تا حس نشاط و شور و حال جوانی را به مخاطبان منتقل کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر به نقل از خبرگزاری صبا ؛ «مهران پندار» هنرمند گرافیست و طراح پوستر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی صبا عنوان کرد: من پیش از این با جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران آشنا بودم؛ زیرا تجربه حضور در این رویداد هنری را داشتم و به عنوان یکی از تقدیرشدگان جشنواره، موفق به دریافت جایزه شده بودم.

او درباره طراحی پوستر جشنواره سی‌ام گفت: زمانی که پوستر سال‌های گذشته را بررسی می‌کردم، به این نتیجه رسیدم که پوسترها با وجود کیفیت مناسب، از فقدان یک عنصر رنج می‌برند. البته من به استادانی که پوسترهای دوره‌های قبلی را طراحی کرده بودند احترام می‌گذارم و خدایی ناخواسته نمی‌خواهم به کار آنها جسارت کنم اما به نظرم رنگ و بوی نشاط و فضای جوانی در آن پوسترها کم بود. از این‌رو سعی کردم در پوستر این دوره از جشنواره چنین فضایی را ایجاد کنم.

این هنرمند اهل میناب با ارائه جزئیاتی از طرح پوستر جشنواره سی‌ام گفت: در طراحی پوستر تلاش کردم به نشاط، جوانی و رنگ توجه کنم؛ بنابراین سراغ تصویر و تصویرسازی از نشاط جوانی و نوجوانی رفتم؛ چرا که امسال نوجوان‌ها هم در جشنواره هستند و دقیقا به همین دلیل از رنگ استفاده کردم؛ زیرا می‌خواستم نوجوان‌ها و شور و نشاطی که دارند را نشان دهم.

پندار درباره ویژگی‌هایی که باید برای طراحی پوستر یک جشنواره در نظر گرفت، گفت: ویژگی‌ها بستگی به نوع جشنواره، موضوع، مخاطب و راهبر خاص آن دارد . امسال جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، شعاری به نام «ایران دوست‌داشتنی» دارد که این شعار، یک جرقه خوب برای طراحی است و می‌تواند عناصری را در کار بگنجاند. به همین دلیل، من پرچم ایران را به دست هنرمندان دادم؛ یعنی هنرمندان زیرسایه پرچم کار می‌کنند. بستگی به مخاطبان و موضوع جشنواره دارد که چه پوستری طراحی شود. من برای جشنواره‌های مختلف طراحی پوستر انجام داده‌ام که هرکدام شکل و شمایل خاص خود را دارند.

این طراح درباره مراحل اجرای یک پوستر گفت: پس از قبول پروژه، باید تحقیقاتی انجام داد و کارهایی که پیش از این انجام شده را بررسی کرد. هچنین لازم است رویدادهای مشابه در دنیا را رصد کرد و در نهایت، متناسب با خواست مدیران رویداد، به سراغ ایده‌یابی رفت و اتودهای اولیه را آماده کرد‌. پس از مذاکره با کارفرما، به سمت طراحی پوستر نهایی حرکت کرد. روند کار اینچنین است و برای این جشنواره هم بین یک هفته تا ده روز به طول انجامید؛ چراکه کار، جزئیات زیادی داشت. از این‌رو ابتدا اتود اولیه زده شد و سپس، چند اتود دیگر آماده شد و در نهایت، به واسطه ویرایش‌های جزئی، طرح پوستر، نهایی شد.

پندار درباره سابقه حضورش در جشنواره‌ هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: فکر می‌کنم آخرین باری که در این جشنواره شرکت کردم، بیست و سه ساله بودم. افسوسم این بود که چرا زودتر از برگزاری این جشنواره باخبر نشده بودم. بعد از آن، جشنواره را به همه دوستانم معرفی می‌کردم و به آنها پیشنهاد می‌دادم که در این رویداد هنری حضور پیدا کنند.

این هنرمند گرافیست با اشاره به فضای رقابتی سالم موجود در جشنواره اظهار داشت: به نظر من فضای رقابتی این جشنواره سالم است، چرا که فضای آموزشی هم دارد و هنرمندان را وارد فضایی تعاملی می‌کند. علاوه بر این من دوستانی در این جشنواره پیدا کردم که هنوز هم با آنها در ارتباطم. با هم کار می‌کنیم و ارتباط دوستی هم داریم. دوستانی از بین عکاسان،‌ گرافیست‌ها و خوش‌نویسان خوب کشورمان که برای کارهایمان با همدیگر تعامل می‌کنیم و این فضای تعاملی خیلی خوب است. اینکه رفاقت‌ها بین بچه‌هایی از استان‌های مختلف شکل می‌گیرد، اتفاقی بسیار ارزشمند و کاربردی است.

او خاطرنشان کرد: هنرمندان جوان به واسطه شکل‌گیری چنین ارتباطاتی خود را رشد می‌دهند و به نظر من در این سن و سال لازم است که تعاملات و آموختن‌ها زیاد شود. از این‌رو به همه دوستانی که سن و سالشان به حضور در جشنواره می‌خورد، قویا توصیه می‌کنم که حداقل یک بار در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران شرکت کنند.

انتهای پیام/