عجایب منظومه شمسی از زهره تا نپتون

منظومه شمسی ما عجایب بی شماری دارد.

به گزارش گروه دانستنی ها و سرگرمی خبرگزاری الگونیوز، جهان اطراف ما بسیار بزرگ و ناشناخته است یعنی خیلی بزرگ تر از منظومه شمسی ما اما نکته این جاست که بشر امروزی هنوز اطلاعات زیادی از منظومه شمسی خود ندارد.

در ادامه با عجایب منظومه شمسی آشنا خواهید شد:

۱_دمای سطح مریخ تقریبا با زمین برابر است : قطر مریخ برابر با نیمی از قطر زمین و مساحت سطح آن هم اندکی از مساحت خشکی‌های زمین کمتر است. مریخ چگالی نسبت کمتری نسبت به زمین دارد. حجم آن ۱۵ درصد حجم زمین و جرم آن تقریباً ۱۱ درصد جرم زمین است؛ درنتیجه گرانش مریخ، ‌۳۸ درصد از گرانش زمین می‌باشد.

۲_حرکت زحل دور خورشید برای زمین ۲۹ روز طول میکشد : حرکت انتقالی زحل (دور خورشید) ۲۹.۴ روز زمینی طول می‌کشد
حرکت انتقالی زحل ۲۹ روز و ۴ ساعت طول می‌کشد. یعنی ۲۹.۴ روز زمینی طول می‌کشد تا زحل خورشید را یک دور کامل بزند. به‌این ترتیب، هر سال روی زحل کمتر از یک ماه زمینی است.

۳_اگر ستاره ی دنباله داری نزدیک زمین منفجر شود چه میشود؟: مرگ یک ستاره ی دنباله دار میتواند به صورت اصابت به شیءی بزرگ، انفجار و متلاشی شدن توسط گرانش خورشید، و یا «انقراض» با از دست دادن مواد فرار و یا تبدیل شدن به تکه سنگ های بسیار کوچک صورت گیرد.اگر نزدیک زمین منفجر شود ممکن است برای زمین خسارت داشته باشد!

۴_فقط این فضاپیما منظومه ی شمسی را فتح کرده: فضاپیمایی به اسم وویجر2 در جولای 1979تیر 1358 به مشتری رسید و در آگوست 1981شهریور 1360 از کنار زحل عبور کرد؛ اما ماموریت وویجر2 این بود که با استفاده از جاذبه زحل، خود را به سیارات اورانوس و نپتون برساند که در ژانویه 1986بهمن 1364 و آگوست 1989شهریور 1368 از کنار آنها عبور کرد و سپس مسیر خود را به سوی خارج منظومه شمسی ادامه داد. وویجر2 قرار است حدود 296هزار سال دیگر از فاصله 4.3 سال‌نوری شباهنگ، پرنورترین ستاره آسمان شب بگذرد.

۵_ماده ی تاریک چیست؟ گونه‌ای از ماده است که فرضیهٔ وجود آن در اخترشناسی و کیهان‌شناسی ارائه شده‌است تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده‌شده در جهان بیشتر است. مادهٔ تاریک به‌طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده نیست.

انتهای پیام/