فراوانی و ثبات در بازار میوه شب یلدا حاکم می شود/ بازگشت به مدار جایگاه های سوخت کشور روی میز تهران ۲۰

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران در خصوص بازار شب یلدا، شرایط را پایدار عنوان کرد و گفت: تلاش‌ها بر این است تا در شب یلدای 1402، مردم بتوانند میوه‌های درجه یک با قیمت‌های مناسب درج شده در نرخ نامه یلدایی روز دوشنبه ۲۷ آذر ماه، نیاز خود را تامین کنند که مقرر شد در صورت اشباع میادین از میوه‌ها، مازاد به وجود آمده را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی الگونیوز؛ مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار در خصوص ارزیابی اقلام مختص موجود در بازار برای شب یلدا، موجودی انبارها و همچنین قیمت آنها، گفت: همانطور که قول داده بودیم، طی سال جاری، برای شب یلدا، در روستای لیردف شهرستان جاسک و میناب، به ترتیب سه هزار و هزار و 500 هکتار به کشت هندوانه اختصاص داده بودیم که تا شب یلدا بنا داریم دو هزار هکتار از کشت جاسک را در میادین به دست مردم برسانیم که طی بررسی‌های روز گذشته از وضعیت فروش این محصول در میادین میوه و تره بار،‌ ۲۰۰ کانتینر برابر با پنج هزار تن میزان ورودی بار هندوانه و هزار و 500 تن انار بوده است و حتی بعد از گذشت شب یلدا نیز، با توجه به اینکه کشت امسال تقریبا دو برابر سال 1401 است، برنامه ریزی‌ها برای صادرات این محصول به کشور ترکیه و امارات نیز صورت گرفته است چراکه بنا داریم کشاورزان متضرر نشوند.

وی افزود:‌ در کنار این دو، از میوه‌هایی نظیر سیب،‌ پرتقال، نارنگی و کیوی را دپو و وارد بازار کردیم که تاکنون نزدیک به ۱۵ تا ۱۷ هزار تن مجموع تمام میوه‌های یاد شده به بازار است. از دو ماه گذشته تمام برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس شکل گرفتند که تا فرارسیدن شب یلدا مردم هیچ گونه چالشی برای تامین اقلام مورد نیاز خود نداشته باشند.

جهاد کشاورزی تعلل کرد

دارایی‎رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار در ارتباط با قیمت‌گذاری گوجه فرنگی، مطرح کرد: مقرر شده بود، وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات این محصول تعرفه تعیین کند و در ابتدا نیاز داخل را تامین کنیم تا از مازاد محصول برای صادرات استفاده شود، اما این عمل معکوس انجام شد و ابتدا گوجه فرنگی‌ها را صادر کردند که این کار سبب کاهش موجودی این محصول در بازار داخل و افزایش قیمت آن شد. هم اکنون برای جلوگیری از رخ دادن مجدد این اتفاق، گلخانه های مختص کاشت گوجه فرنگی و همینطور زمین های آزاد اقدام به تامین کردند. طی روز گذشته قیمت گوجه فرنگی در میدان تره بار شعبه ۱۵ خرداد تهران با نرخ مصوب از ۱۸ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان به مردم عرضه می‌گردد.

‌ دارایی‌نژاد در اشاره به اختلاف قیمت های نرخ نامه بیان کرد: قیمت های درج شده در نرخ نامه مختص میادین است و در بازار آزاد نمی توان دخالتی داشت چراکه نظام صنفی با تشکیل اتحادیه خرده فروشان سطح شهر، به بررسی قیمت ها پرداخته است.

ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین شهرداری تهران در ادامه عنوان کرد: در ایامی مانند شب یلدا میوه‌هایی مانند انار، هندوانه و…، برای حفظ تعادل بازار تلاش کردیم تا از مبادی تولید به صورت مستقیم وارد بازار کنیم. برای تامین بازار داخل تمام تلاش‌ها صورت گرفته است و همچنین اگر میوه‌هایی که وارد میادین شده است، نیاز شب چله را به صورت کامل تامین کرد، می ت‌ان برای صادرات آن با همکاری رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد.

نرخ نامه یلدایی اعلام شد

مدیرعامل سازمان میادین شهرداری تهران بیان کرد: طی نرخ‌نامه سازمان میادین شهرداری تهران که در روز دوشنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۲ ارائه کردیم، قیمت پرتقال تامسون شمال کشور، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان ، انار با قیمت ۲۷ هزار تومان، هندوانه مینایی و محبوبی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب زرد لبنانی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و همچنین سیب قرمز نیز ۲۸ هزار تومان اعلام شده و کیفیت میوه‌های امسال بسیار خوب توصیف شده است.

در ادامه طی تماس تلفنی با غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل، طی اعلام قیمت، عنوان کرد:‌ نسبت به قیمت‌های اعلامی برای شب های منتهی به عید نوروز، از ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش قیمت را شاهد بودیم. چند سالی هست که عرضه و تقاضا به گونه ای بود که بار کهنه در بازار و کمبود در بازار آجیل نداریم. البته در این بین، یک تا دو محصول در آجیل در بازار یافت نمی شود چراکه کشت آن در داخل امکان پذیر نیست و منتطر هستیم تا اجازه واردات قانونی داده شود.

وی ادامه داد: قیمت مصوب آجیل ممتاز شب یلدا ۴۸۰ هزار تومان است. سوالی که مطرح می‌شود این است که در اجیل شب یلدا باید حداقل ۱۰ قلم انواع آجیل مخلوط شود و اگر در میادین اقلامی مانند پسته ممتاز، بادام هندی، توت خشک یا انجیر مناسب دیده شود، عنوان آحیل شب یلدا را به خود اختصاص می دهد؟

خدامی تاکید کرد: ‌بهتر است تفاوت میان آجیل شیرین و شب یلدا واضح تعیین شود و برای هر کالا، نام مخصوص آن مورد استفاده قرار گیرد. متولی انجام این کار نیز خشکبار کشور است و این صنف ارزآوری چهار میلیارد داری در کل دنیا داشته و نباید در داخل کشور به هر عنوانی هر آجیلی با کیفیت های متفاوت عرضه شود صرف اینکه در میادین فروش محصولات با قیمت پایین تری انجام می گیرد

بازگشت به مدار جایگاه های سوخت کشور

همچنین در بخش دیگری از برنامه،‌ رضا نواز سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور شرایط این مکان‌ها را آرام توصیف کرد و گفت: طی ساعات منتهی به شب دوشنبه 27 آذر ماه، شاهد کاهش صف های سوختگیری به خصوص در جایگاه پرتردد شهر تهران بودیم و خوشبختانه وضعیت به حالت معمول خود بازگشته است. امیدواریم تا ساعات پایانی شب نیز به تعداد جایگاه هایی که به صورت آزاد سوخت رسانی به مردم را انجام می‌دهند،‌ افزوده شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون جایگاهی وجود دارد که بنزین مورد نیاز را عرضه نکند،‌ افزود:‌ در حال حاضر بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد جایگاه ها عرضه سوخت را هم به صورت سامانه ای هم به صورت دستی انجام می دهند که تا ساعات آینده به 100 درصد خواهد رسید.

سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور در خصوص وضعیت ازدحام ماشین ها و صف های تشکیل شده جهت دریافت بنزین عنوان کرد:‌ طی ساعات اولیه ظهر امروز، صف های پر ازدحام زیادی را شاهد بودیم که رفته رفته از تعداد آن کاسته شد و مردم همکاری بسیار خوبی مخصوصا در سطح کلانشهر ها را نشان دادند.

نواز ادامه داد:‌ با تدابیری که اتخاذ شد نزدیک به ۳۶ درصد جایگاه های سوخت به مشکلی برنخورده و از مدار خدمت رسانی سامانه ای خارج نشدند. اما جایگاه هایی که به چرخه توزیع بازگشته اند،‌  به دلیل عدم  وجود امکان استفاده از کارت سوخت، عرضه سوخت به صورت آزاد را انجام می‌دهند.

وی در خصوص عمکلرد جایگاه های ارائه سوخت گازوئیل مطرح کرد:‌ ناوگان حمل و نقل کشوری از اهمیت خاصی برخوردار است و به این دلیل که عرضه گازوئیل، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، در همان ساعات اولیه به صورت آزاد عرضه گازوئیل مورد نیاز خودرو ها را انجام دادند. از زحمات تمام جایگاه داران تشکر ویژه را داریم چراکه همکاری بسیار مطلوبی داشتند و خودروهایی که تامین بنزین و گازوئیل را ضروری ندانستند، با ترک کردن صف‌های تشکیل شده، در جهت کاهش تراکم جمعیت خودروها و ایجاد نظم،‌ کمک شایانی کردند.

سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور همچنین خبر داد: تا صبح روز سه شنبه ۲۸ آذر ماه، شرایط به حالت عادی بازگشته و جایگاه های سوخت سراسر کشور به صورت کامل، اقدام به توزیع یارانه‌ای خواهند کرد.

انتهای پیام/