ابوالفضل نوروزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن در برنامه تهران 20 مطرح کرد؛

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد؟

ابوالفضل نوروزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن گفت: برخی از رسانه‌ها مدعی هستند که قیمت زمین در سال ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد، در صورتی که با اقداماتی که وزارتخانه در حوزه عرضه زمین در تهران صورت می‌گیرد، کاهش قیمت زمین و مسکن در تهران نیز شاهد خواهیم بود.

به گزارش گروه اجتماعی الگو نیوز، ابوالفضل نوروزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن درباره اقدامات وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: اقدامات ما در حوزه عملیات اجرایی به دو بخش، اقدامات افزایش عرضه مسکن و ساخت آن و همچنین کنترل تقاضاهای سوداگرانه و نظارت‌های میدانی تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف در حال ساخت هستند.

نوروزی اضافه کرد: افتخار می‌کنیم که در تلاشیم حتی برای یک روز هم شده مستاجران زودتر خانه‌دار شوند و حتی میزان انتظار آنها برای خانه‌دار شدن کاهش یابد.

واگذاری زمین به ۳۹۵ هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن درباره اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: تکلیف وزارت راه و شهرسازی اعطای زمین به خانواده‌های بالای ۳ فرزند یا بیشتر بود که به خوبی این فرایند صورت پذیرفت. در یک سال گذشته بیش از ۷۱ هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت زمین تخصیص و طی سه پویش (قربان تا غدیر، پیامبر رحمت و خانواده مهدوی) واگذاری صورت گرفت.

نوروزی اضافه کرد: علاوه‌بر این، در بحث متقاضیان نهضت ملی مسکن به ۳۰۰ هزار مستاجر و متقاضی واجد شرایط که تاکنون از هیچ‌گونه امکانات دولتی استفاده نکردند نیز زمین واگذار شد. هدف‌گذاری شده از که تا پایان سال ۱۴۰۳ بتوانیم به ۲ میلیون متقاضی واجد شرایط نهضت ملی در شهرها و روستاها زمین واگذار کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر به ۳۹۵ هزار متقاضی با طرح جوانی جمعیت، زمین واگذار شده است. هدف‌گذاری شده که تا پایان سال ۱۴۰۳ به یک میلیون در شهر و یک میلیون در روستاها واگذاری زمین اختصاص یابد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن با تاکید بر اینکه واگذاری رایگان زمین به روستاییان طی ۴۵ سال انقلاب به صورت گسترده انجام نگرفته است، گفت: هدف‌گذاری شده تا پایان دولت یک میلیون زمین به متقاضیان واجد شرایط روستایی اعطا شود. تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار زمین تامین و حدود ۲۵۰ هزار زمین در سامانه نهضت ملی مسکن وارد شده و به ۷۵ هزار متقاضی زمین اختصاص پیدا کرده است.

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد؟

نوروزی درباره تاثیر عرضه و تقاضا بر بازار مسکن، افزود: با توجه به اینکه کنار روند ساخت و ساز، کنترل بازار مسکن نیز در دست انجام است. به طوری که اقدامات مختلفی که در راستای کنترل بازار صورت گرفته، منجر به کاهش ۴۰ درصدی قیمت‌ها در برخی از فازهای پردیس شده است.

وی افزود: در شهر تهران در سال جدید نیز زمین‌های بسیار خوبی به شهروندان در اطراف شهر در قالب شهرک و الحاق به شهرهای کوچک و روستاها واگذار خواهد شد که قطعاً این فرایند تاثیر بسیار زیادی بر قیمت زمین خواهد گذاشت.

نوروزی بیان کرد که برخی از رسانه‌ها مدعی هستند که قیمت زمین در سال ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد، در صورتی که با اقداماتی که وزارتخانه در حوزه عرضه زمین در تهران صورت می‌گیرد، شاهد کاهش قیمت زمین و مسکن در تهران خواهیم بود.

تصویب طرح «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن با بیان اینکه برای ساماندهی بازار اجاره و مسکن یک خلا قانونی وجود دارد، گفت: با کمک مجلس شورای اسلامی طرح «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» مصوب شد که از ۱۴ بند ماده آن حدود ۱۱ ماده به تایید شورای نگهبان قرار گرفت. به جز ماده ۸ این قانون که در خصوص قیمت‎گذاری بود.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ که فصل جابه‌جایی مستاجران بوده این قانون را به مصوب کنیم تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

نوروزی در خصوص ساماندهی بازار مسکن اجاره‌نامه نیز، اظهار کرد: برای اولین بار دولت در این زمینه ورود جدی کرد و ساماندهی جدی در بحث مشاورین املاک سودجو، ناسالم و رفتارهای غیرقانونی را انجام دادند، به طوری که مشاورین املاک متخلف و بدون مجوز پلمپ شدند.

به گفته وی، بیش از ۱۰۰ هزار قرارداد اجاره‌نامه در سامانه خودنویس به صورت کاملا رایگان ثبت شده است.

انتهای پیام/