متهم اصلی آلودگی هوا کیست؟/ ردپای مازوت‌سوزی نیروگاه شهید رجایی بر آلودگی هوای پایتخت روی میز تهران ۲۰

مالک شریعتی، نماینده تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: متهم اصلی در حوزه آلودگی هوا حوزه نیروگاهی ما نیست ابتدا خودرو و صنعت خودروسازی ما و همچنین سیاست واردات خودرویی ماست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری الگونیوز، مالک شریعتی، نماینده تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا نیروگاه‌های تهران مازوت می‌سوزانند، گفت: به طور قطع به یقین هم نیروگاه‌ها و هم پالایشگاه‌ها اجازه استفاده از سوخت مازودت را ندارد و هم‌اکنون نیز هیچ کدام از نیروگاه‌ها در استان تهران از مازوت استفاده نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: البته در زمان تاترازی گاز طبیعی برخی از نیروگاه‌های کشور ( تهران، اراک و…) مجوز استفاده دارد.

متهم اصلی آلودگی هوا کیست؟

شریعتی، خودروسازهای مهم کشور را متهم اصلی آلودگی هوا دانست و گفت: البته سیاست‌های واردات تامین خودروهای پربازده و کم مصرف با سوخت‌های جایگزین می‌توانند در این زمینه کمک شایانی به آلودگی هوا کنند.

این نماینده تشریح کرد: متاسفانه شبکه انتقال فراینده کشور تنها بنزین است و این سبد می‌تواند با سوخت‌های جایگزین تغییر کند. به عنوان مثال کشور ترکیه بیشترین مقدار مصرف ال. پی. جی در سبد سوخت خود دارد، به طوری که تنها 10 درصد از بنزین مصرف می‌کند و 60 درصد ال. پی. جی خودروهایش را دقیقاً وارد می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه ما خودمان تولید کننده ال پی جی هستیم و پالایشگاه‌ها ال پی جی را فلر میکنند و در مشعل‌ها می‌سوزانند. ( مثلا بیش از 110 هزار تن در سال، تنها در پالایشگاه ستاره خلیج فارس (ال. پی. جی) می‌سوزانیم) اما می‌توانستیم این ال پی جی را به خودروها بدهیم که آلودگی آن کمتر و همچنین پیمایش بیشتر و همخوانی بیشتری هم با موتور خودروها دارد همچنین می‌توانستیم درآمد کشور را از جهت اینکه بنزین وارد نکنیم یا بنزین اضافی را صادر بکنیم داشته باشد اما متاسفانه تعارض منافع مانع انجام این عمل است.

تعطیلات زمستانی، چاره کوتاه مدت مقابله با آلودگی هوا است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این مسئله مجلس تنها می‌تواند از نظر نظارتی وارد عمل شود و نیازی به قانون‌گذاری نیست، چراکه به این موضوع بیشتر موبوط به سازمان محیط زیست می‌شود. خوشبختانه دولت 13 رویکردهای صحیح را آغاز کرده‌ است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات نظارتی مجلس بیان کرد: مجلس مصوبه خودروها را به تصویب رساند، خودروهای سواری تا مسئله آلودگی هوا اصلا پیچیده نیست سال و خودروهای سنگین تا 10 سال به تصویب رساند.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه با ترک فعل هایی که صورت گرفته است، نمی‌توانیم طی چند روز تبدیل به معجزه کنیم. باید هواشناسی از قبل پیش‌بینی آلودگی هوا را انجام بدهد که در نیمه اول آذر ماه انباشت آلودگی را خواهیم داشت و این را از قبل اعلام بکنند تا با تصمیم دولت، در آذر ماه تعطیلات زمستانی داشته باشیم و مردم سفرهای زمستانی بروند و از شهر تهران خارج بشوند نه اینکه ساعت ۱۲ شب تعطیلی اعلام بشود.

نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنند

داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نیروگاه‌ها می‌توانند عامل تشدید آلودگی هوا باشند، گفت: در کل کشور فقط ۱۶ نیروگاه بخاری وجود دارد و بقیه نیروگاه‌ها گازی و سیکل ترکیبی هستند که امکان مصرف مازوت ندارند. در واقع نیروگاه بعثت در منطقه 16 تهران، قابلیت استفاده از سوخت مازودت را دارد اما از سال 91 با حکم مرجع قضایی پلمپ شد. همچنین نیروگاه منتظر قائم فردیس در سال جاری تاکنون از سوخت مازوت استفاده نکرده است. علاوه بر این، 50 درصد از سوخت مصرفی نیروگاه شهید رجایی قزوین گاز در حال تعمیرات و 50 درصد آن مازوت است.

وی ادامه داد: شهر تهران از ابتدای مهرماه تاکنون 24 روز، سال گذشته طی 25 روز و سال 1400 نیز طی 31 در شرایط جوی ناسالم قرار گرفته است.

حدود دو برابر کشورهای صنعتی بنزین مصرف می‌کنیم

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تاکنون 350 خودرود فرسوده از رده خارج شده است، گفت: آلودگی هوا تابع شرایط جوی است سال گذشته در تهران حدود ۳۵۰ هزار خودروی نوشماره وارد ناوگان خودرویی کشور شد و ۲۰۸۰۰ خودروهایی بودند که از رده خارج شدند.

وی تصریح کرد: میانگین مصرف سوخت روزانه کشور در نیمه اول سال ۱۱۶ میلیون لیتر بود که امروز ۱۱۵ میلیون لیتر است.

گلعلیزاده گفت: باد عامل اصلی تهویه هواست و باعث رقیق سازی آلودگی هوا می‌شود و در بخش دوم سال که آلودگی هوا در کشور تشدید می‌شود به این دلیل است که باد در کشور وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در ایران حدود 2 برابر میانگین خودروهای استاندار کشورهای صنعتی سوخت مصرف می‌کنیم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «آلودگی هوا» مسئله جدی است که با تدوین برنامه‌ای 5 ساله در صدد بهبود آن عمل کرد. متاسفانه در کشور طی 10 سال گدشته اقدام موثری در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان عمومی صورت نگرفته است، به طوریکه 84 درصد اتوبوس‌ها فرسوده‌اند؛ البته با توجه به تعاملی که فی‌مابین شهرداری تهران با یکی از سازنده‌های اتوبوس انجام شده است.

گل‌علیزاده درباره تاثیر تغییر اقلیم و «آلودگی هوا»، بیان کرد: تاثیر تغییر اقلیم نیز بر افزایش آلاینده‌ها غیر قابل کتمان است.

وی ضمن تشریح ارائه راهکارهای موثر مقابله با کاهش آلودگی هوای تهران، بیان کرد: جلوگیری از تشدید آلودگی هوا، غیرحضوری و تعطیلی مدارس، تعطیلی کارخانه‌ها و تعطیلات زمستانی و کاهش رفت و آمد با خودرو است.

ردپای مازوت‌سوزی نیروگاه شهید رجایی بر آلودگی هوای پایتخت

غلامی، مدیر کل هواشناسی استان تهران نیز در گفتگوی تلفنی در باره تاثیر مازوت‌سوزی نیروگاه شهید رجایی بر استان تهران، گفت: الگوی باز قالب در استان تهران، غربی و شمال غربی است و آلاینده‌ها با جهش جریان ملایم باد می‌تواند به تهران منتقل شود. به طوری که این آلاینده‌ها با جریان ملایم باد یعنی حدودا 3 تا 4 متر بر ثانیه به تهران منتقل می‌شود. البته ناگفته نماند که طی سه روز گذشته با وارونگی دما نیز روبرو هستیم.

وی در پایان اظهار کرد: متاسفانه هوای تهران تا ظهر چهارشنبه آلوده است و از عصر چهارشنبه تا جمعه (۱۵ تا ۱۷ آذر) با گذر موجی از استان رخداد ناپایداری‌هایی به‌شکل افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده، در بعضی نواحی گاهی رگبار باران مورد انتظار است که بهبود کیفیت هوا در این مدت را در پی دارد. در بعضی ساعت‌های پنجشنبه و جمعه وزش باد شدید در نیمه‌جنوبی و نواحی غربی پیش‌بینی می‌شود.

مسئله آلودگی هوا اصلا پیچیده نیست

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگوی تلفنی بیان کرد: هر نوع صحبت غیر کارشناسی در خصوص آلودگی هوا درست نیست. مسئله آلودگی هوا اصلا پیچیده نیست، تاکید می‌کنیم که هم صنایع و نیروگاه‌های تهران از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند. لازم به ذکر است که تعطیلی مدارس راهکار نیست و یک تمهید موقت برای کاهش آلودگی هواست.

انتهای پیام/