مجوز ساخت و ساز در خلازیر 4 طبقه بود 11 طبقه ساخته شد روی میز تهران۲۰

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران به عملکرد شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: شهرداری به صورت غیرقانونی اقدام به حذف سازمان نظام مهندسی از نظارت بر ساختمان ها کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری الگونیوز؛ علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در برنامه تهران بیست با موضوع بررسی ریزش آوار در خلازیر گفت: در این منطقه حداکثر ساخت و ساز ۴ طبقه بوده ولی ۱۱ طبقه ساخته شده است و باید از شهرداری مجوز می گرفتند که نگرفتند. ۵ ساختمان بوده که وقتی ستون های ساختمان اول را تضعیف می کنند تا تخریب شود، این ساختمان در زمان تخریب به دلیل اینکه فاصله لازم را با ساختمان های اطراف نداشته، باعث ریزش ساختمان های اطراف شده است.

کریمی آنچه ادامه داد: زمانی که ساختمانی باید تخریب شود، مقرراتی درباره نحوه تخریب ساختمان نداریم. همکاران نظام مهندسی در این محل برای تخریب ساختمان حضور نداشته اند و از ما هم دعوت نشده بود.

وی ادامه داد: وقتی برای ساختمانی پروانه صادر می شود باید قبلش ناظر و طرحی داشته باشد تا نظام مهندسی بر آن نظارت کند ولی این ساختمان طراح، ناظر و مجری نداشته و وقتی این مولفه ها از ساختمانی حذف شود ما با ساختمانی های متروپلی مواجه می شویم.

وی ادامه داد: حتی مصالح ساختمانی آن هم استاندارد نبوده است. ما نیاز داریم که در تمام مراحل ساختمان سازی مهندسان و نظام مهندسی نظارت داشته باشند ولی شهرداری می گوید مجری ذی صلاح برای ساختمان ها نیاز نیست که غیر قانونی است و نتیجه آن ریزش این چنین ساختمان هایی می شود. حذف نظام مهندسی این چنین عواقبی دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: وقتی در ساخت و ساز شهری مجوز، نظارت و طراح وجود داشته باشد این اتفاقات نمی افتد. حتی این ساختمان ها در پهنه فضای سبز که موقوفه بوده نیز ساخته شده است. نظام مهندسی این آمادگی را دارد که بر این ساختمان های غیر قانونی نظارت کند تا بخش های غیرقانونی تخریب و طبقات مجاز مستحکم و حفظ شود.

وی ادامه داد: شناسنامه فنی ساختمان برای ساختمان های دارای مجری ذی صلاح صادر می شود و شهرداری باید کمک کند که همه ساختمان ها دارای مجری ذی صلاح باشند. پیشنهاد نظام مهندسی به وزارت راه و شهرسازی این بوده که صلاحیت تخریب باید به نظام مهندسی اعطا شود تا در این زمینه با مشکلات و چالش های کمتری رو به رو شویم.

انتهای پیام/