مدیرعامل شرکت توانیر: ۶۰ درصد مخازن سوخت نیروگاه‌ها خالی است

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه گازوییل تحویلی به نیروگاهها نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد کمتر شده است، گفت: ۶۰ درصد مخازن سوخت نیروگاهها خالی است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری الگونیوز، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به آخرین وضعیت تامین سوخت زمستانی نیروگاهها، گفت: تنها 40درصد از مخازن سوخت نیروگاهها پر است.

وی با بیان این که گازوئیل تحویلی به نیروگاهها نسبت به سال گذشته 20 تا 30 درصد کمتر است، درباره شروع مازوت سوزی در برخی از نیروگاههای کشور گفت: نیروگاههای کشور در طول سال 80 درصد از سوخت گاز، 14 درصد از گازوییل و 6 درصد از مازوت استفاده می‌کنند و در شرایط سرد شدن هوا و به تبع آن افزایش مصرف در بخش خانگی افزایش یابد، به میزان مصرف مازوت اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ریشه ناترازی برق را در اقتصاد برق دانست و گفت حدود 127 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار بوده و از طرفی از دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان طلب داریم.
به گفته مدیرعامل توانیر، اقدامات خوبی برای پرداخت بدهی انجام شده و سازمان برنامه و بودجه کشور وعده‌های خوبی در این زمینه داده است.

رجبی مشهدی همچنین درباره آخرین وضعیت طرح تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده هم گفت:این طرح در اختیار ساتبا است. حتی اگر مجوزهای لازم داده نشود از طریق جایگزینی در تاسیسات صنعت برق هزینه کنیم تا کولرهای گازی فرسوده در صنعت را جایگزین کنیم. اگر مجوزهای لازم برای اجرای طرح در بخش مردمی داده شود، آن را در کشور اجرایی خواهیم کرد.

وی در خصوص آخرین وضعیت برق دزدیها در کشور گفت: بخشی از برق دزدیها مربوط به بخش مرفه جامعه و ویلاهاست که برای مقابله با این مساله نیازمند اصلاح مقررات هستیم تا بتوانیم کنتور موقت برای آنها صادر کنیم. مساله دوم دزدی از شبکه برق در مورد رمزارزها و بخشی هم مربوط به کنتورهای دستکاری شده است.

مدیرعامل توانیر در همین زمینه اظهار امیدواری کرد با اقدامات مناسب 1500 مگاوات از دزدی در بخش رمز ارزها و 1500 مگاوات هم در سایر بخشها جلوگیری شود.

به گفته مدیر عامل توانیر، قیمت یارانه ای برق موجب شده که حتی تولیدکنندگان مجاز رمز ارز هم به سراغ روش های غیر مجاز تامین برق بروند. به طوری که تاکنون 250 مگاوات مجوز استخراج رمزارز صادر شده در حالی که مقدار برق مصرفی آنها 6 مگاوات است. این به معنای آن است که تولیدکنندگان مجاز رمزارز هم از شبکه‌های عمومی به صورت غیر مجاز استفاده می کنند.

انتهای پیام/