در نشست نمایش خانگی در ایسنا مطرح شد:نماینده پلتفرم‌ها: بگذارید کار کنیم

هیچ سوژه‌ای نیست که در تئاتر و سینما بشود تعریف کرد و در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نشود/فقط نوع پرداخت‌ها متفاوت است نماینده ساترا: ما را گوشه دیوار نبرید/

در نشستی که در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد، برخی نمایندگان رسانه‌های دیداری، رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و همچنین سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) حضور داشتند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ چنانچه برخی از تولیدکنندگان و صاحبان پلتفرم‌ها می‌گویند درست است که در شرایط فعلی و با مدیریت حال حاضر، مشکل چندانی با نظارت ساترا ندارند و در مواردی حتی این سازمان را تسهیل‌گر می‌دانند، اما از آنجا که همه‌چیز قائم به فرد و مدیریت زمان خود است، اگر ساترا از شرایط کنونی خارج شود و شرایط تسهیل‌گری را ایجاد نکند، امنیت سرمایه‌گذار، تضمین تولید و پخش به خطر می‌افتد و در نتیجه شدیدترین انتقادها را روانه این سازمان خواهند کرد. ضمن اینکه هر دو طرف ـ چه نمایندگان ساترا و چه تولیدکنندگان ـ هشدار می‌دهند، دست‌هایی در کار است که آب را گل‌آلود می‌کند تا فضای شبکه نمایش خانگی رنگ آرامش را به خود نبیند.

در نشستی که در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد، برخی نمایندگان رسانه‌های دیداری، رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و همچنین سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) حضور داشتند.

محمدصادق افراسیابی (معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا)، امیرحسین خرمشاهی (مدیرعامل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری)، لیلا آمره (مشاور تصویر دنیای هنر و نماینده سکوهای صوت‌ و تصویر فراگیر در کمیته تدوین مقررات ساترا)، حامد جوادزاده (تهیه‌کننده برنامه «صداتو») و امیرحسین حیدری (مدیر پلتفرم تماشاخونه و نماینده رصتا در شورای نظارتی ساترا)، حسین سِبطی (عضو شورای سیاست‌گذاری کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری) حاضران در این نشست بودند.

ساترا دنبال شفاف‌سازی است

 

در ابتدای این نشست محمدصادق افراسیابی با بیان اینکه ساترا به دنبال شفاف‌سازی است، درباره‌ی مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این مصوبه تاثیراتش را در زیست بوم رسانه گذاشته و این همگرایی بین وزارت ارشاد، صداوسیما و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده، به این زیست بوم کمک می‌کنند تا توسعه پیدا کند.

 

وی با اشاره به عملکرد ساترا از سه سال گذشته تاکنون یادآور شد: سه سال است که ساترا مجوز نمایش خانگی را صادر می‌کرده و اینگونه نبوده که بعد از این مصوبه این کار را بخواهد انجام دهد. ساترا تنظیم‌گری خودش را انجام داده و تاکنون ۴۰۵ سکو از ساترا مجوز گرفته‌اند. این تعداد فقط شامل نمایش خانگی نبوده، بلکه در حوزه آوا و نما بوده که البته بخشی از آنها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می‌شود، در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی بوده که باز هم طبق مصوبه، به وزارت ارشاد منتقل می‌شود. در حوزه شبکه‌های کاربرمحور و ناشرمحور این حوزه همچنان در اختیار ساتراست که بخشی از آن هم نمایش خانگی است. خیلی از این سکوها در شبکه نمایش خانگی اینطور نیست که تولید سریال انجام بدهند و خیلی از آنها به عنوان مثال کار دوبله انجام می‌دهند. بنابراین این ۴۰۵ مجوز عدد واقعی است و همه اطلاعات در سایت ساترا موجود است.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا یادآور شد: دقت کنیم که ساترا این مجوزها را داده و سه سال است که مجوز سریال‌ها را می‌دهد و از نظر ما اتفاق جدیدی بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیفتاده است؛ چراکه ساترا پیش از این، کارِ خودش را انجام می‌داد. از نظر مصوبه، پنج بند ابتدایی تقسیم کار بین وزارت ارشاد و صداوسیماست؛ اینکه برای مثال خبرگزاری‌ها در حوزه صوت و تصویر فراگیر مسئولیتش با ارشاد خواهد بود. اینکه در حوزه آوا و نوا و بازی‌های رایانه‌ای مسئولیت با ارشاد خواهد بود و … این موارد معلوم شده است. در حوزه سریال‌ها و برنامه‌های نمایشی، سکوهای کاربرمحور و ناشرمحور و پخش زنده در اختیار سازمان صداوسیماست و اگر بند جدیدی تدوین شود، ساترا مجری آن ضوابط خواهد بود. در حقیقت هر آن چیزی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شود، ساترا عین آن را اجرا خواهد کرد.

آب را چه کسی گل‌آلود می‌کند؟/چرا ساترا را گوشه دیوار می‌بریم؟

 

چرا ساترا را گوشه دیوار می‌بریم؟ در این سه سال ساترا مزاحم سریالی بوده؟ این تقسیم کار نهادی، خارج از قوانین جمهوری اسلامی است؟ نبش قبر می‌کنیم، قوانین را می‌آوریم و می‌گوییم نباید صداوسیما یا ساترا نظارت کند چون رقیب است. فرض بگیریم مصوبه جدیدی به ارشاد بیاید، ارشاد خارج از قوانین فرهنگ و هنر می‌تواند مجوز صادر کند؟در ادامه نشست ایسنا امیرحسین خرمشاهی به عنوان نماینده کانون تهیه‌کنندگان دیداری در پاسخ به اینکه تا چه میزان در فضای فعلی احساس خوشایند و مطمئنی برای تولید برنامه‌ و همچنین جذب مخاطب دارند؟ آیا آن چیزی که در حال حاضر به آن رسیده‌اند، با خواسته‌های سازندگان هم‌خوانی دارد و این نگرانی وجود ندارد که فضایی که بر صداوسیما به لحاظ ممیزی و محتوا حاکم است، در شبکه نمایش خانگی هم اتفاق بیفتد؟ اظهار کرد: اعضای کانون تهیه‌کنندگان دیداری بیشترین فعالیت را در پلتفرم‌ها دارند و همین حالا پرفروش‌ترین برنامه‌ها برای افرادی است که عضو این کانون هستند. بنابراین اگر قرار باشد هجمه‌ای وارد شود و محیطشان برای تولید ناامن شود، ما گله‌مند ساترا خواهیم شد. به همین دلیل با همه برنامه‌سازانی که اثرشان این روزها در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود، این سوال را مطرح کردیم که آیا در حال حاضر با ساترا مشکلی دارند، مزاحم بوده یا کمک کرده تا مخاطب داخلی را حفظ کند و به طور کلی تا چه میزان تسهیل‌گری ایجاد کرده که پاسخ آنها نسبت به حمایت و تعامل فعلی ساترا مثبت بوده است.

این تهیه‌کننده باسابقه صداوسیما ادامه داد: ذاتا سریال‌سازی و برنامه‌سازی تخصص افرادی است که در تلویزیون خاک صحنه را خوردند و بازی تولید صحنه را می‌دانند و حالا در پلتفرم‌ها می‌درخشند. اخیرا اتفاقاتی می‌افتد و این برای من سوال است که چرا ساترا را به سمت گوشه دیوار می‌بریم و در حالت دفاعی مرتب از او می‌خواهیم که بیاید و توضیح بدهد. آیا در طول این سه سال ساترا مزاحم سریالی بوده است و باعث شده سرمایه سریالی یا برنامه تولیدی زمین بخورد؟ آیا این تبصره و تقسیم کار نهادی، خارج از قوانین جمهوری اسلامی است؟ گیر کار کجاست؟ ما نبش قبر می‌کنیم، قوانین را می‌آوریم آن موقع می‌گوییم نباید صداوسیما یا ساترا نظارت کند چون رقیب است. فرض بگیریم مصوبه جدیدی به ارشاد بیاید، آیا ارشاد خارج از دایره قوانین فرهنگ و هنر می‌تواند مجوز صادر کند؟ کدام یک از مدیران کلیدی ارشاد، مدیران قبلی تلویزیون نبوده‌اند؟ وزیر، معاونان و بقیه …؛

 

این آب را چه کسی گل آلود می‌کند؟

بگذارید کار کنیم!

خرمشاهی ادامه داد: هیچ سوژه‌ای نیست که در تئاتر و سینما بشود تعریف کرد و در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نشود. فقط نوع پرداخت‌ها متفاوت است. من به عنوان یک شهروند انتخاب می‌کنم آثار فلان پلتفرم را ببینم که نهایت کاربرش کمتر از دو میلیون است یا سریالی که چند ۱۰ میلیون مخاطب آن را می‌بینند. آن کسی که در شهرستان، روستا و یا غرب کشور نشسته است، بنا به هر دلیلی، سلیقه، هزینه و … شاید می‌خواهد تلویزیون را ببیند و نمی‌خواهد از پلتفرم استفاده کند. در اینجا محصولی که تولید می‌شود برای پلتفرم یا برای تلویزیون آیا به لحاظ قانون نظارتی باید متفاوت باشد؟ اگر از منِ تهیه‌کننده می‌پرسید، می‌گویم که کاملا باید متفاوت باشد.

وی سپس با طرح یک پرسش، صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: سوال من از وزیر محترم اقتصاد و آقای رئیس‌جمهور و از نمایندگان محترم مجلس است؛ اینکه کدام قانون حمایتی شما از حوزه کارآفرینی اقتصاد هنر در حوزه تئاتر سینما و تلویزیون حمایت کرده است؟

خرمشاهی با تاکید بر این جمله که «بگذارید کار کنیم!»، ادامه داد: به عنوان مدیرعامل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری، تاکید می‌کنم که بچه‌های ما گرفتار شدند، نسل جدید تهیه‌کنندگان که ظهور کردند و آثارشان همیشه مخاطب داشته، اینها به سختی چرخه‌ی اقتصادی برنامه‌شان را می‌چرخانند. بگذارید انرژی صنوف بیشتر شود. پیشنهاد کردم ساترا برود همایش حمایت از هنرمندان پیشکسوت و جوانان را برگزار کند و در نهایت از همه می‌خواهیم، بگذارید کار کنیم!

ارشاد یا صداوسیما؛ مساله این نیست/ ما نظارت نمی‌خواهیم!

 

دعوای اصلی این است که ما نظارت نمی‌خواهیم؛ یعنی تولیدکننده می‌گوید، من به اندازه‌ای صلاحیت دارم که مسئولیت تولیدم را قبول کنم اما قانون می‌گوید نخیر ما این صلاحیت را بر تو قائل نیستیم و اعضایی باید باشند که بر محتوای تو نظارت می‌کنند و البته از این طرف هم اگر فضا را کاملا رها کنیم، اتفاقات بدی هم می‌افتد. بنابراین دیگر فقی ندارد که وزارت ارشاد نظارت کند یا صداوسیما.حامد جوادزاده نیز در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا تا به اینجا از تعامل با ساترا راضی است و آنچه به عنوان برنامه «صداتو» انتشار پیدا می‌کند، همان چیزی است که انتظارش را داشته است؟ توضیح داد: دعوا الان بر سر ساترا این نیست که نمایش خانگی زیر نظر ارشاد باشد یا زیر نظر سازمان صداوسیما یا اصلا باشد یا نباشد. بحث این است که فضای فرهنگ و هنر باید اجازه بدهد که مخاطبش محصول خوب و محصول بد را انتخاب کند. اما تصمیم بر این است که مردم این توان را ندارند که تشخیص دهند، هنرمندها هم این اجازه را ندارند که هر چه دلشان خواست تولید کنند. بنابراین الان که قانون بر این است که باید نظارت صورت بگیرد، دیگر فرقی ندارد که وزارت ارشاد نظارت کند یا سازمان صداوسیما. دعوای اصلی این است که ما نظارت نمی‌خواهیم؛ یعنی تولیدکننده می‌گوید، من به اندازه‌ای صلاحیت دارم که مسئولیت تولیدم را قبول کنم اما قانون می‌گوید نخیر ما این صلاحیت را بر تو قائل نیستیم و اعضایی باید باشند که آنها صالح‌اند و بر محتوای تو نظارت می‌کنند و البته از این طرف هم اگر فضا را کاملا رها کنیم، اتفاقات بدی هم می‌افتد.

 

ساترا پابه‌پای «صداتو» آمد/ پس دعوا بر سر چیست؟

 

تهیه‌کننده «صداتو» درباره‌ی عملکرد ساترا در قبال مجوز تولید و پخش به این برنامه، یادآور شد: حالا که ما مستقیم با ساترا طرف هستیم شخصا در مورد برنامه «صداتو» باید بگویم در جامعه‌ای که موسیقی تا این حد خط قرمز است، برنامه موسیقی محور ساختن تقریبا کار محال به نظر می‌رسید؛ اما این کار انجام شد و اگر ساترا کمک نمی‌کرد واقعا این برنامه پخش نمی شد. ساترا همدلانه پا به پای ما آمد. من یک بار هم ساترا نرفتم و نیازی نبود که بروم؛ به این دلیل که همه چیز سازماندهی شده پیش می‌رفت.

 

وی در ادامه بیان کرد: واقعیت این است که ساترا تاکنون ایرادی نگرفته که آن ایرادات را به خودم وارد ندانم؛ یعنی در ساترا عقلایی‌ نشسته‌اند که اگر آنها ایرادی می‌بینند خود تهیه کننده هم آن ایراد را دیده است. دعوا از آنجایی به وجود می‌آید که تهیه‌کننده می‌گوید این ایراد هست اما قابل اغماض است، ساترا می‌گوید این ایراد هست و قابل اغماض نیست. اینجاست که تنش به وجود می‌آید.

 

به گفته جوادزاده، «تولیدکنندگان انقدر آدم‌های کم خردی نیستند که نفهمند کجای کارشان ایراد دارد. بحث این است که دیکته ناننوشته غلط ندارد. اینکه در مورد ترکیب ساترا، شورای نمایش و پروانه صحبت کنیم، بله می‌شود انتقاداتی هم وارد کرد. می‌شود درخواست کرد که شورای نمایش، کمی تخصصی‌تر باشند. به جای اینکه مدیریتی ترکیب را ببندید، شما باید عملیاتی ترکیب را ببندید.»

شفاف‌سازی درباره هزینه ساخت «صداتو»

 

جوادزاده سپس با هشدار بابت به خطر افتادن زیست بوم رسانه، در این زمینه به تفاوت رویکرد تهیه‌کنندگان از گذشته تا به امروز پرداخت و گفت: در گذشته تهیه‌کننده خودش سرمایه می آورد اما حالا به قدری هزینه‌ها عجیب و غریب شده که تهیه‌کننده نمی‌تواند این کار را کند و صرفا عوامل و برنامه‌ای که انتخاب کرده را باید مدیریت کند.

او درباره قیمت‌هایی که درخصوص ساخت برنامه «صداتو» در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، تصریح کرد: از لحاظ درآمدی بخواهیم درآمد برنامه «صداتو» را حساب کنیم، اینگونه است که ۱۲ روز ضبط داشتیم، اگر بگوییم که چه میزان پول در این ۱۲ روز صرف شده، بله … پول خیلی سرشاری است و از هر قسمت آن می‌توان یک آپارتمان درآورد، اما برای اینکه آن ۱۲ روز ضبط شود، ۹ ماه یک تیم ۵۰ الی ۶۰ نفره کار می‌کردند و اینجاست که نه تنها درآمدی نبوده، شاید سر به سر شده و بلکه جاهایی هم ضرر داشته است. اینکه عنوان می‌شود پلتفرم‌ها چه درآمد بالایی دارند، جای سوال است؛ در حالی که متوجه نیستند، ۸۰ درصد درآمدشان را باید ابتدا هزینه کنند تا اشتراک داشته باشند. کار رسانه پرهزینه است و واقعیت این است که رسانه برای پول درآوردن جای خوبی نیست. این زحمت را جای دیگر بگذاریم چند برابر درآمد خواهیم داشت اما کارمان این است و خودمان انتخاب کرده‌ایم. اینکه آمده‌ایم اینجا، برای این است که کاری که دوستش داریم و بلدیم و فکر می‌کنیم اگر جاری شود حال مردم را خوب می‌کند، انجام دهیم؛ به همین دلیل به دنبال این هستیم تا مشکلاتش را مرتفع کنیم.