نباید بگوییم کسی فیلم نسازد

باید گفت‌وگو را در جامعه ترویج کنیم چراکه محدود کردن، اجازه ندادن، سانسور و توقیف حتماً به ضرر خودش تبدیل می‌شود و اکنون هم آثارش را در جامعه می‌بینیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ مصطفی پورمحمدی در نشست نمایش فیلم «مصلحت» در سازمان سینما اوج  انتقاد از بروز نگاه‌های بسته در مسیر قانونی دریافت مجوز، پروانه ساخت و نمایش فیلم‌ها، گفت: باید از نگاه‌های بسته فاصله بگیریم. البته باید جلوی آنچه مخالف تفکر صحیح توحیدی و الهی، یا مخالف ارزش‌های والای اسلامی و اخلاقی، یا مثلاً به مقابله صریح با نظام پرداخته، مخالف امنیت، نظم، اسلام و اخلاق است؛ گرفته شود.

پورمحمدی افزود: یک فیلم که دستگاه قضایی، اجرایی، سیاسی یا مدیریت کشور را نقد می‌کند یا حتی اشکال می‌گیرد، ممکن است نادرست هم بگوید که ما هم نقدش می‌کنیم و می‌گوییم اشتباه کردی، ولی توقیف چندان منطق ندارد. رویکرد توقیف هیچ کمکی به رشد و تعالی و روشن شدن افکار نمی‌کن

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: یک کار غلط و اشتباه ارزش‌هایی برای خودش دارد. یک ارزش هنری و یک خلاقیتی دارد. نقدش می‌کنیم و می‌گوییم این گزارش نادرست است. این روایت یا برداشت و تحلیل شما صحیح نیست؛ اما نمی‌توانیم بگوییم کسی حرف نزند، کسی فیلم نسازد، کسی برداشتی خلاف برداشت ما نداشته باشد؛ این‌ رویکردها غلط است و معمولاً هم به ضد خودش .تبدیل می‌شود

وی تاکید کرد: با یک دیالوگ یا یک پاراگراف همه چیز در انقلاب و کشور و نظام هستی جابه‌جا می‌شود؟ ما انقلاب و نظام و جامعه را اینقدر کوچک و دربسته و تحت تاثیر یک فیلم و دو جلد کتاب می‌دانیم؟

وی ادامه داد: ما با یک جامعه بزرگ، فرهیخته و آگاه سر و کار داریم؛ جامعه‌ای که با دنیا ارتباط دارد و در حال رشد و تعالی است. باید با مقتضیات این جامعه تدبیر و مدیریت کنیم. باید در جامعه مفاهیمی مانند تحلیل، گفت‌وگو و مباحثه را ترویج کنیم. محدود کردن، اجازه ندادن، سانسور و توقیف حتماً به  ضررخودش تبدیل می‌شود و الان هم آثار آن را در جامعه می‌بینیم .

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تاکید بر پرهیز از دوگانه سخت‌گیری و ساده‌انگاری اظهار کرد: بخشی از وقایع امروز بازخوردی است از سخت‌گیری بی‌دلیلی که اعمال کردیم. ما بر اساس تحلیل خودمان می‌گوییم اگر این متن یا این کتاب و فیلم یا این داستان رمان و یا این برنامه ارائه شود، شکست می‌خوریم و نظام ضربه می‌بیند. نظام که با این حرف‌ها و به این راحتی  جابه‌جا نمی‌شود.

انتهای پیام/