نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آغاز شد

نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز ۲۴ دی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور «مهدی حامدسقایان» دبیر جشنواره تئاتر فجر و «کاظم نظری» مدیرکل هنرهای نمایشی لحظاتی پیش در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر آغاز شد.

در ابتدای این نشست از پوستر جشنواره که طراحی آن برعهده «حامد مغروری» بود رونمایی شد.

پس از آن «سقاییان» به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های خود و بخش‌های مختلف چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر پرداخت و گفت: سیاست اصلی جشنواره تثبیت و اشاعه ارزش‌های اسلامی، ملی و تاریخی خواهد بود که بر همین اساس شعار (امید، نشاط و همدلی) را برای جشنواره امسال انتخاب کردیم.

او ادامه داد: ما در تمام استان‌ها جشنواره استانی و منطقه‌ای داشتیم که حاصل آن‌ها به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردند. جشنواره تئاتر دانشگاهی دو سال بود که برگزار نمیشد که با هماهنگی و همکاری معاونت فرهنگی وزارت علوم این بخش را در جشنواره امسال خواهیم داشت.

دبیر جشنواره تاکید کرد: در بخش بین‌الملل 8 نمایش از ایتالیا، 3نمایش از ارمنستان، 2 نمایش از یونان و یک نمایش از تاجیکستان و عراق در جشنواره حضور دارند.

او ادامه داد: با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می‌بایست ما هم واکنش نشان می‌دادیم، از این‌رو فراخوانی دادیم تا هنرمندان در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی با این موضوع آثاری را برای ما ارسال کنند. در نهایت ۹ اثر در این بخش به جشنواره رسید.

دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه سخنانش خود یادآور شد: در بخش نمایشنامه بیش از ۳۷۰ اثر به دبیرخانه رسید‌ که در نهایت پنج اثر برگزیده خواهند شد. همچنین در‌بخش‌ کارگاه‌های آموزشی علاوه بر اساتید ایرانی، پنج مدرس بین‌المللی هم حضور خواهند داشت که امیدواریم به ارتقا کیفیت جشنواره کمک کند.

در ادامه «کاظم نظری» مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی گفت: می‌دانید‌ که تئاتر در کشور به سختی فعالیت می‌کند و از لحاظ زیر ساخت‌ها دچار مشکل است. اگر سینما و تلویزیون می‌خواهند که ارتقا پیدا کنند باید به تئاتر اهمیت داده شود. تئاتر نیازمند سرمایه‌‎گذاری ویژه‌ای است. ما به دلیل شرایط اقتصادی نتوانستیم از برخی هنرمندان توانمندی که در شهرستان‌ها حضور دارند در جشنواره میزبانی کنیم. تئاتر نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده دارد.

سپس «امیرحسین شفیعی» دبیر اجرایی جشنواره بیان کرد: این دوره از جشنواره از ۲۷ دی ماه در مجموعه تئاترشهر آغاز شد. آیین گشایش از یکم بهمن ماه در تماشاخانه ایرانشهر سالن ناظرزاده با معرفی برگزیدگان نمایش رادیویی و تلویزیونی است.

او ادامه داد: امسال از «مهدی شرفی» پیشکسوت نمایش رادیویی نیز تقدیر خواهد شد. 5 نمایش با موضوع حاج قاسم سلیمانی، ۹ نمایش و در بخش دانشجویی ۲ اثر نیز با موضوع غزه تولید شده است که نشان از واکنش دانشجویان به موضوع جنایات رژیم صیونیستی در غزه دارد.

«شفیعی» بیان کرد: 14 سالن میزبان اجراهای صحنه‌ای خواهند بود، بودجه جشنواره تئاتر فجر ۱۸ میلیارد تومان است و در تلاشیم که بیش از ۸۰ درصد بودجه در اختیار شرکت کنندگان قرار بگیرد.۳۴ اثر در بخش صحنه و ۳۲ اثر در تئاتر خیابانی به رقابت خواهند پرداخت.

شفیعی تاکید کرد: از روز چهارشنبه بلیت‌فروشی آثار جشنواره در سامانه «گیشه ۷» آغاز می‌شود و امسال کارت ویژه یا مهمان نداریم و همه مخاطبان و هنرمندان مهمان ویژه ما در جشنواره هستند. محوطه تئاتر شهر، موزه عبرت، مترو تئاترشهر، مترو ایوان انتظار میدان ولی عصر فرهنگسرای رازی، فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برج آزادی مکان های میزبان بخش تئاتر خیابانی است.

«سقاییان» گفت: امسال وزارت ارشاد روی بخش آثار حکیم نظامی گنجوی تاکید داشت. متاسفانه آثار تولید شده در این بخش کیفیت مدنظر را نداشتند و تنها یک اثر با این موضوع در جشنواره حضور دارد.

سقاییان ادامه داد: اگر فرصتی برای من بود مهدکودک، مساجد، مدارس‌، کارخانجات و اقشار مختلف جامعه را درگیر جشنواره می‌کردم اما با مشکلی جدی چون کمبود بودجه مواجه هستیم. دانشجویان می‌توانند با پنجاه درصد تخفیف بلیت‌های جشنواره راه تهیه کنند.

انتهای پیام/