مجله صبحگاهی شبکه تهران؛

نمایش در «سلام تهران» به ما فرصت نقد و شوخی غیر مستقیم را داده است / ادبیات برنامه صبحگاهی متفاوت است پس مجریان اجرای متفاوتی دارند/ سلام تهران را نمایشی کردیم تا بی رودربایستی حرف بزنیم!/یک گروه خستگی‌ناپذیر و هنرمند چرخ برنامه را می چرخانند!

مجتبی احمدی تهیه کننده برنامه « تهران ۲۰» که این روزها تهیه و کارگردانی برنامه «سلام تهران» شبکه تهران را بر عهده دارد در خصوص روند تولید و تغییراتی که در فصل جدید این برنامه صبحگاهی ایجاد شده است به نکات جالبی اشاره دارد او که سابقه آوردن نمایش را در برنامه‌های صبحگاهی شبکه دو (از فراز الوند) و حتی برنامه شامگاهی این شبکه (نگی که نگفتی) در کارنامه دارد مجدداً به سراغ تئاتر و نمایش برای گفتن رخی از حرف‌هایش رفته است.

مجتبی احمدی که این روزها تهیه و تولید برنامه سلام تهران را بر عهده دارد در خصوص روند تولید این برنامه تلویزیونی ویژه صبحگاه پایتخت نشینان و البته مسیر متفاوتی که برای همراه شدن با مخاطبانش در نظر گرفته است اینگونه می‌گوید:

برنامه صبحگاهی اصولاً در ساختار و تولید به نگاهی ویژه احتیاج دارد و در رسانه های مختلف بر اساس نیاز و جنس مخاطب ، سازنده یک برنامه صبحگاهی باید به دنبال ایجاد شور و نشاط و انگیزه و حال خوب برای مخاطبانش باشد .

 


تهیه کننده برنامه از فراز الوند شبکه ۲ معتقد است:
از آنجاییکه مخاطب صبحگاهی برنامه تلویزیونی به لحاظ روحی و روانی و ذهنی آماده شنیدن سخنان عجیب و غریب و عمیق نیست بهتر است برنامه به ادبیاتی در محتوا غنی و در کلام نزدیک به مذاق و سلیقه مخاطبش حرکت کند.


تهیه کننده برنامه شهر امن شبکه تهران می‌گوید:
ما در برنامه سلام تهران در قدم اول به دنبال ایجاد شور و نشاط صبحگاهی و مهیا ساختن حال مخاطب برای آغاز یک روز کاری هستیم و در قدم بعدی سبک و طراحی محتوا در آیتم های مختلف بنابر ایجاد امید و انگیزه دارد چرا که طبیعتاً با افزایش رسانه های موجود و در دسترس مخاطب همگان با دستی باز برای انتخاب رسانه مورد علاقه شان، مدیومی را انتخاب می کنند که بیش از هر چیز به سوالات صبحگاهی شان پاسخگو باشد و در قدم بعدی با صمیمیت کلام و رفتار و گفتار چه در سبک اجرای مجری و چه  در انتخاب آیتم ها و ساختار بتواند ارتباط سهل تری را انتخاب کند .


تهیه کننده برنامه سلام تهران ادامه می دهد:
ما در ساعات ابتدایی روز با مخاطبان متنوعی روبرو هستیم و گروه سنی متفاوتی نیز پای برنامه نشسته اند و پر واضح است در چنین شرایطی برای اینکه  بتوانید برای حجم وسیعی از مخاطب بسته رسانه ای را تقدیم کنی  باید این تنوع را در جای جای کنداکتور با چیدمانی موثر در سناریو جای دهی تا همه اعضای خانواده و البته مدیرانی که در دقایق ابتدایی روز با برنامه همراه می شوند به قدر نیاز از برنامه استفاده نمایند.


وی می‌گوید:
معمولاً اتاق فکر ها و گروه های سردبیری ماهیت محتوایی برنامه را مدیریت می کنند و بخش عمده ای از موفقیت یک برنامه جلوی دوربین مستقیماً به این بر می گردد که اتاق سردبیری برنامه چه لقمه ای را برای ساعات ابتدایی روز مخاطبانش گرفته است فراموش نکنید که هر رسانه ای با تعریف متفاوتی فعالیت می کند, هر برنامه ای بر اساس سیاست های آن شبکه و گروه متبوعش به دنبال رسیدن به سرفصل های تعریف شده ای است که به گروه برنامه ساز ابلاغ می شود و حالا تبدیل آن به یک بسته رسانه ای جذاب و مورد وثوق اتفاقی است که توسط گروه سناریو ا، تاق فکر و تیم نگارش رخ می دهد .


این کارگردان و تهیه کننده تلویزیونی ادامه می‌دهد:
در برنامه شهر امن به اندازه مورد نیاز به دنبال اطلاع رسانی هستیم و تلاش داریم با آیتم های مختلف پیش بینی شده در حوزه های مختلف از فرهنگسازی در بحث تردد و رفت و آمد، آشنایی با سبک و سیاق زندگی ایرانی اسلامی ، روانشناسی صبحگاهی ، شناخت تهران به عنوان شهری با وسعت فرهنگی اجتماعی و جغرافیایی متفاوت، اخبار سیاسی اجتماعی فرهنگی هنری، ورزش و سلامت، اخبار ورزشی، کسب و کار و… برای مخاطب این فرصت و موقیعت را ایجاد کنیم که در سبد صبحگاهی اش برنامه سلام تهران را جای دهد.


او می‌گوید:
برنامه سلام تهران تلاش دارد با ایجاد لحظات مفرح صبحگاهی همراه با موسیقی، انیمیشن و نمایش و….تماشاگرانش رارا آماده یک روز جذاب و دوست داشتنی نماید . طبیعی است که در این مسیر مدام به دنبال آزمون و خطا هستیم اما به هیچ وجه از محتوای راحی شده در اتاق سردبیری کوتاه نمی‌آییم.


این تهیه کننده تلویزیونی معتقد است:
در این فصل از برنامه به سراغ نمایش و طراحی عروسکی رفتیم که که به کمک آن ضمن ایجاد فضایی فانتزی و طنازانه برای بررسی برخی از مطالب روز و چالش‌های اجتماعی، رنگ و رخساری متفاوت به برنامه بدهیم و بر اساس سناریوی روز مایش‌هایی را نیز در چند باکس ۵ تا ۸ دقیقه‌ای به شکل زنده روی آنتن شبکه تهران ببریم.


این کارگردان تئاتر و تهیه کننده تلویزیون می‌گوید:
یکی از پرمخاطره‌ترین ولیدات در برنامه‌های تلویزیونی ایجاد صحنه‌های نمایش زنده است که هیچ فرصت آزمون و خطایی ندارد لذا ما به کمک گروه نویسنده به دنبال سوژه و نمایشنامه‌هایی قوی هستیم که بتواند رای دقایقی هم که شده ذهن مخاطب را با شیوه‌ای جدا از یک برنامه گفتگو محور استودیویی درگیر کند.


احمدی می‌گوید:
یک گروه کاربلد نمایشی با سابقه سال‌ها فعالیت در رسانه و صحنه تئاتر در این برنامه همراه من هستند و تلاش داریم که نوع کلام و ادبیات برنامه در لحظات نمایش متفاوت باشد.

مجتبی احمدی ادامه می‌دهد:
برای رسیدن به شخصیت منوچهر تهرانی که یک پیرمرد خوش مشرب و جذاب تهرانی است با هدف برای رسیدن به شخصیت منوچهر تهرانی که یک پیرمرد خوش مشرب و جذاب تهرانی است با هدف معرفی همه اماکن تهران از زبان یک مرد با تجربه مدت‌ها با چند طراح عروسک و صداپیشه گپ و گفت داشتم.
شک نکنید رسیدن به یک چهره خاص و یک ادبیات ویژه و البته صدایی که بتواند خواسته‌های سناریوی گروه نمایش را مرتفع سازد کار راحتی پیش رو نیست.


ما با بیش از ۱۰ صداپیشه برای صدای عروسک منوچهر گپ و گفت داشتیم و تمرینات مختلفی را پشت سر گذاشتیم تا در نهایت به پیمان غریب پناه رسیدیم. عروسک را علی افشاری می‌چرخاند و هومن ستوده و صاحبه عظیمی بازیگران بخش نمایش برنامه سلام تهران هستند.
احمدی خاطرنشان کرد:
شاید باورتان نشود اما ما از روز قبل تمرینات نمایش فردا را از می‌کنیم و سعی بر این داریم که با آماده‌سازی نمایشنامه و هماهنگی با بازیگران و عروسک گردان و صداپیشه کلیت نمایش را ۲۴ ساعت قبل در بیاوریم و جالب است بدانید همکاران من هر روز حوالی ساعت ۵:۳۰ صبح برای تمرینات نهایی نمایش در استودیو و لوکیشن تپه صبا حاضر هستند تا نکات پایانی و تمرینات نهایی قبل از آغاز برنامه حوالی ساعت ۶:۳۰ انجام گردد.
احمدی در خصوص گروه مجریان این برنامه تلویزیونی گفت:
برنامه سلام تهران را فریبا باقری و محمدرضا سلمانی اجرا می‌کنند و ممکن است به زودی در بحث اجرا با تغییراتی نیز مواجه شویم.


احمدی معتقد است برنامه تلویزیونی نیازمند فرصت و آزمون و خطاست تا بتواند به سلیقه و نگاه مخاطب نزدیک شود.
دو مجری کاربلد و با سابقه در کنار بازیگران اصلی و یک تیم نگارش و سردبیری با تجربه برنامه سلام تهران را همراهی می‌کنند و این یعنی گروه برنامه ساز و در راس آنها دکتر محمد باقر اعلمی مدیر شبکه تهران و دکتر حامد توکل مدیر گروه اجتماعی شبکه برای محتوا و سبک انتقال آن به مخاطب حساسیت‌ها و اس‌های ویژه‌ای داشته‌اند.


احمدی می‌گوید:
برای رسیدن به تک تک آیتم‌ها و سبک و سیاق ساختار اجرا جلسات طولانی با مدیر گروه اجتماعی شبکه تهران برگزار کردیم و گزارش تمام این جلسات در طراحی عروسک و طراحی آیتم‌ها با مدیر شبکه نهایی می‌شد.
تمام تلاش برنامه ایجاد لحظات پرانگیزه برای مخاطب است و به دنبال این هستیم که برنامه سلام تهران و در فصل جدید با تغییراتی که در ساختار اجرا و شکل‌گیری یک موقعیت نمایشی ایجاد می‌کنیم مخاطب را برای دقایقی با خود همراه کنیم و با ایجاد امید و نگاه مثبت به زندگی او را راهی محل کار و شروع یک روز ویژه نماییم.


این تهیه کننده تلویزیونی معتقد است:
بی تعارف هر برنامه موفق نیازمند حمایت مدیران از تیم تهیه و تولید است قطع به یقین همراهی مدیر شبکه و دیگر مدیران حاضر در شبکه تهران در رسیدن برنامه به آنتن نقشی اساسی تر داشتند چرا که برای ایجاد یک تفاوت ویژه در یک برنامه تلویزیونی تهیه کننده و سازندگان برنامه باید ابتدا بتوانند تفکر خودشان را در شبکه جا بیندازند و مدیران را مجاب به یک تغییر ویژه نمایند.
احمدی در پایان می‌گوید ما توانستیم مدیران را برای ایجاد یک موقعیت نمایشی در ساعات ابتدایی روز راضی کنیم و آنها نیز در این مسیر همراه ما بودند. طبیعی است که برای شکل‌گیری و جا افتادن عروسک و البته ساختار جدید به زمان نیاز داریم اما نمی‌توان کتمان کرد که فصل قبلی برنامه سلام تهران نیز به تهیه کنندگی دوست عزیزم آقای گلستانه با قدرت و کیفیت ویژه‌ای پیش می‌رفت و در واقع ما ادامه مسیر دوستان را با سبکی دیگر پیش می‌رویم.


در این مسیر باید از همراهانم در اتاق سردبیری گروه نگارش تیم تولید و تمام افرادی که پشت دوربین کنار من هستند و زحمات بسیاری می‌کشند تا برنامه با کیفیت و قابل تحمل برای مخاطب روی آنتن برود تشکر کنم و در نهایت از عزیزانم در پخش شبکه تهران که در ساعات ابتدایی روز با شرایط ویژه این برنامه به خصوص در بخش نمایش همراه می‌شوند و تیم فنی شبکه که سختی‌های این سبک کار را به جان می‌خرند تقدیر و تشکر ویژه داشته باشم و این اطمینان را بدهم که برنامه در روزهای آتی و در ماه‌های آتی بتواند با کیفیت و جذابیت‌هایی بیشتری چه در فرم چه در ساختار و چه در اجرا و حتی دکور و تیتراژ روی آنتن خواهد رفت در نهایت اگر اقبالی پیش روی ما باشد محصول اعتماد مدیران محترم شبکه تهران و همراهی تیم کاربلد و قوی من در تولید، اتاق سردبیری، بازیگران، نمایش و مجریان محترم است.