نگاهی به موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب جمهوری اسلامی ایران

برنامه« کتاب فرهنگ» شنبه ها با بررسی موضوعات تاریخی در حوزه کتاب از رادیو فرهنگ پخش می شود این برنامه امروز به « موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب جمهوری اسلامی ایران »اختصاص دارد.

بهذگزارش گروهذفرهنگ و هنر الگونیوز؛ برنامه «کتاب‌ فرهنگ» شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۵ به مدت حدود ۶۰ دقیقه با موضوع« موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب جمهوری اسلامی ایران» به کارشناسی رضا مختاری اصفهانی پژوهشگر تاریخ به طور حضوری و گفتگوی تلفنی با سید علیرضا میر علینقی از رادیو فرهنگ پخش می شود .
از دیگر بخش های برنامه « کتاب فرهنگ» نویسندگی است که با عنوان«قدم به قدم با قلم» به همت «یلدا احتشامی» درباره نویسندگی خلاق با رویکرد موضوعی پخش می شود و در ادامه نیز معرفی و خوانش کتاب توسط « علی جویا» در بخشی با عنوان «شابِك»انجام می شود.
همچنین فاطمه محمدیان فر بخش اطلاع رسانی رویدادها و تازه های نشر را برای علاقه مندان حوزه کتاب و کتابخوانی تدارک دیده است.
کتاب موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب جمهوری ایلامی ایران اثر امیر اشرف آریان پور نیز در این برنامه معرفی می شود.
در این کتاب نگارنده که خود از پیشکسوتان حوزۀ موسیقی بوده است به بررسی وضعیت موسیقی ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی و نیز نقل خاطرات خود پرداخته است. سر فصلهای اصلی کتاب اوضاع اجتماعی، سیاسی و هنری دوران قاجار، شکل گیری نهادهای موسیقی و دگرگونی موسیقی ایران، آواز و اُپرا در ایران،انجمن فیلارمونیک تهران، ارکستر سمفونیک تهران،مجلۀ موسیقی (دورههای سوم و چهارم)، گروه ها و برنامه های آواز جمعی، هنرستان موسیقی،کنسرواتوار آزاد تهران، نام آوران هنر ایران (از دهۀ ۳۰ تادهۀ ۴۰ )، نگاهی به آواز در ایران، هنرجویان ایرانی در وین، موسیقی در رادیو و تلویزیون ایران، موسیقی در تالار رودکی، موسیقی در جشن های فرهنگ و هنر،موسیقی در جشن هنر شیراز، پونس موزیکال ایران،موسیقی در جشنوارۀ توس است.
« کتاب فرهنگ» را از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ شنبه ها را به تهیه کنندگی « فاطمه محمدیان فر» با همراهی گویندگی ‌‌ « علیرضا تابان» و هماهنگی « ثریا رستمی» و گزارشگری « حمیرا فراتی»روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز ساعت ۱۸:۱۵ بشنوید .

انتهای پیام/