پاسخ ایران به اسرائیل قطعی است

در حالیکه آمریکا و غرب تمام تلاش خود را می کنند تا ایران را راضی به عدم پاسخگویی به اسرائیل کنند، تهران قوی ترین پهپاد خود را در یک نمایشگاه نظامی در روسیه عرضه کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری الگونیوز، اخبار جنگ احتمالی ایران و اسرائیل در صدر اخبار رسانه های مختلف دنیا قرار دارد. رسانه ها پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه در تهران را حتمی می دانند و به همین دلیل، درباره ابعاد مختلف این حمله بحث می کنند. یکی از رسانه هایی که به آخرین تحولات منطقه و ابعاد پاسخ ایران به اسرائیل پرداخته، الجزیره قطر است.

الجزیره در گزارشی با تیتر «ایران درخواست های غرب برای خویشتن داری را رد کرده و واشنگتن خواهان مداخله ترکیه است» به التهابات منطقه پرداخته است. در زیر خلاصه ای از این گزارش ترجمه و ارائه می گردد.

پاسخ ایران به اسرائیل قطعی است

بر اساس گزارش الجزیره، ایران در پاسخ به درخواست های آمریکا و کشورهای اروپایی در رابطه با عقب نشینی از تهدید اسرائیل و عدم پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، تاکید کرد که برای پاسخ به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در خاک ایران از کسی «اجازه» نمی گیرد. واسطه ها برای کاهش تنش ها زیاد شده اند. در آخرین نمونه، واشنگتن از ترکیه خواسته که ایران را برای کاهش تنش متقاعد کند.

در رابطه با موضع ایران، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور گفته است که ایران پاسخ به متجاوز را حق مشروع خود دانسته و آن را راه حلی برای توقف جنایات و حملات می داند. وی با بیان اینکه سکوت جامعه بین الملل در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و اقدامات تروریستی آن، با موازین  بین المللی مغایرت دارد، تاکید کرد؛ حمایت غرب از رژیم صهیونیستی و سکوت بین المللی در قبال جنایات آن، این رژیم را به ادامه جنایات خود تشویق می کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ ای گفت: «جمهوری اسلامی مصمم به دفاع از حاکمیت خود است و برای استفاده از حقوق مشروع خود از کسی اجازه نمی‌ گیرد.» وی تاکید کرد که درخواست ‌های فرانسه، آلمان و انگلیس از تهران برای خویشتن‌داری در قبال پاسخ به اسرائیل «بدون منطق سیاسی و در تضاد با اصول حقوق بین‌الملل است». کنعانی گفت: «سه کشور (اروپایی) بدون هیچ اعتراضی به جنایات رژیم صهیونیستی، گستاخانه از ایران می خواهند که به نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخی ندهد.» وی بر عزم ایران برای ایجاد «بازدارندگی» در مقابل اسرائیل تاکید کرد و از سه کشور اروپایی خواست که “با قاطعیت در برابر جنگ افروزی اسرائیل بایستند.”

لازم به ذکر است که دیروز دوشنبه، رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان از ایران و متحدانش خواستند از حمله به اسرائیل خودداری کنند. کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در بیانیه ‌ای مشترک تأیید کردند که حملات احتمالی ایران به اسرائیل به تشدید تنش‌ ها، گسترش دامنه جنگ در منطقه و کم شدن امکان دستیابی به آتش بس و آزادی گروگان ها و اسرا می شود. در این بیانیه از تلاش قطر، مصر و ایالات متحده برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه استقبال شد و بر لزوم توقف فوری تجاوزات اسرائیل تاکید گردید. همچنین، سران سه کشور خواستار آزادی تمامی گروگان های جنبش مقاومت اسلامی (حماس) شدند. به علاوه، در این بیانیه تاکید شده است که ساکنان نوار غزه نیاز مبرمی به ارسال و توزیع فوری و بدون مانع غذا و مایحتاج زندگی دارند.

واشنگتن خواستار وساطت ترکیه شد

الجزیره در ادامه گزارش خود می نویسد؛ جف فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه گفته است که ایالات متحده از آنکارا و سایر متحدان دارای رابطه با ایران خواسته و می ‌خواهد تا ایران را برای کاهش تنش در خاورمیانه و عدم پاسخ به اسرائیل متقاعد کنند. فلیک در پایان دوره خدمت خود در ترکیه در دیدار با خبرنگاران در استانبول گفت: «ما از همه متحدانمان که با ایران رابطه دارند، می ‌خواهیم که برای کاهش تنش ها بر آنها (ایرانی ها) فشار بیاورند. این درخواست شامل ترکیه نیز می ‌شود.»

پناهگاه های خود را آماده کنید

الجزیره سپس به قدرت دفاعی و پهپادی ایران می پردازد و می نویسد؛ از سوی دیگر، ایران پهپاد دوربرد مهاجر 10 خود را در نمایشگاه دفاعی روسیه به نمایش گذاشته است. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) اعلام کرد که تهران پیشرفته ترین هواپیماهای بدون سرنشین خود را در همایش نظامی- فنی روسیه که از دوشنبه تا چهارشنبه در پارک پاتریوت، در منطقه ای خارج از مسکو، ادامه دارد، به نمایش گذاشته است. یک کلیپ ویدیویی منتشر شده از این نمایشگاه، این پهپاد (مهاجر 10) را در کنار سایر تجهیزات نظامی مهم ایران و روسیه نشان می ‌دهد. روی این پهپاد به زبان عبری و فارسی این جمله نوشته شده بود: «پناهگاه های خود را آماده کنید».

در گزارش های خبری منابع داخل ایران آمده است که برد این پهپاد 2 هزار کیلومتر است و می تواند تا 24 ساعت پرواز کند. طبق اخبار منتشر شده، مهاجر می تواند حدود 300 کیلوگرم بار را حمل و جابه جا کند که این، 2 برابر بیشتر از ظرفیت نسخه قبلی این پهپاد یعنی «مهاجر 6» است.

ایران در اگوست سال گذشته جزئیاتی از مختصات و توانمندی های پهپاد مهاجر 10 منتشر و اعلام کرد که این هواپیمای بدون سرنشین، دارای برد پروازی بالا و مدت زمان پرواز طولانی تری نسبت به نسخه های قبلی اش است و همزمان، توانایی بالاتری در جابجایی محموله های سنگین تر و بزرگتر دارد.

انتهای پیام/