‌پای لنگ قصه ، میزانسن ها و افه های تکراری، زخمی کاری بر زخم کاری!

یاداشت؛ تحریره گروه فرهنگ و هنر الگونیوز_ فصل دوم زخم کاری چه در بحث قصه و چه در بحث کارگردانی و بازی بازیگران در فصل اول در فاصله‌هاست.

در حالی فصل دوم سریال زخم کاری این روزها در حال توضیح است که مخاطب به اعتماد فصل موفق اول کماکان پای فصل جدید سریال محمد حسین مهدویان کارگردان باهوش و کاربلد سینما و رسانه نمایش خانگی نشسته است.

در اینکه سریال زخم کاری در فصل دوم به لحاظ انتخاب بازیگران و مسیر قصه جای بحث بسیار دارد که شکی نیست اما باید اذعان داشت سریال به واسطه موفقیت در فصل اول هنوز هم می‌تواند نجات پیدا کند.

شاید بتوان گفت مهمترین ایراد در فصل جدید سریال زخم کاری فیلمنامه و مسیر روایت داستان است که مانند فصل اول پروپیمان و قوی نگارش نشده است.

در حقیقت باید گفت سریال زخم کاری در فصل دوم تنها به امید اقبال فصل اول ساخته شده است و تفکر ویژه‌ای در آن محسوس نیست به خصوص وقتی که متوجه می‌شویم در برخی از قسمت‌های این فصل برخلاف فصل قبلی ق ویژه‌ای رخ نمی‌دهد و شخصیت‌ها بیشتر به دنبال هم می‌چرخند و مدام تهدیدهای پیاپی را می‌بینیم که هرگز گوشه‌ای از قصه را نمی‌گیرد و در  داستانی جلو نمی‌رود.

جدا از بحث داستان به بازی های گل درشت و دور از واقعیتی می‌رسیم که هرگز در فصل اول آنها را نمی‌دیدیم.

ترکیب بازیگران در فصل اول به قدری فکورانه چیدمان شده بود که سریال به سرعت تماشاگر را درگیر کرد و اتفاقات پشت به پشت همدیگر با باور مخاطب پیش می‌رفتند اما در فصل جدید برخی از بازیگران به قدری گل درشت و نمایشی ای نقش می‌کنند که کار قصه را حتی در تراژدی‌ترین لحظات به موقعیت‌هایی فان و طنز تبدیل می‌کنند.

اگرچه نمی‌توان از بازی کماکان خوب رعنا آزادی ور و و الناز ملک در نقش سیما که در این فصل به سریال اضافه شده‌اند به راحتی عبور کرد و باید گفت بازیگر نقش سمیرا و سیما پاشنه آشیل سریال مهدویان هستند اما پر واضح است که سریال به خاطر بازی برخی از بازیگران معروف اما اشتباهش در این سریال ضرر می‌کند.

اگر  نگاهی به کارنامه محمد حسین مهدویان در سینما و شبکه نمایش خانگی داشته باشیم متوجه می‌شویم که او در انتخاب بازیگر بسیار باهوش و دقیق عمل می‌کرده اما فصل جدید سریالش چند انتخاب اشتباه دارد که در واقع با ریسک انتخاب شده‌اند و امروز تماشاگر را پس می‌زنند.

ساخت سریال‌هایی با فضای زخم کاری ثابت کرده است که نام‌ها نیستند که سریال را موفق می‌کنند در واقع چهره‌های تازه دیده شده و یا حتی پیشکسوت‌های کم تر دیده شده با بازی‌های درست و جانمایی هوشمندانه کار سریال را به جایی رساندند که امروز مخاطب حاضر است لحظات اشتباه سریال را نیز با عشق و علاقه دنبال کند.

جدا از داستان که می‌تواند در ادامه نجات پیدا کند و اتفاقات و لحظات و موقعیت‌ها ناجی قصه کند و ضعیف در چند قسمت ابتدایی باشد امیدوار هستیم بازی‌ها نیز کم کم شکل جذاب‌تری به خود بگیرند و از درشتی و لحظات ضعیف ی برخی از بازیگران دوست داشتنی و نام آشنا که در آثار مختلف سال‌ها درخشیده‌اند اما در این سریال انتخاب‌های اشتباهی بوده‌اند و شاید آنها هم نباید این جنس پیشنهاد را می‌پذیرفتند نجات پیدا کنیم.ا

ینکه مهدویان یکی از نقش‌های مهم سریال را خودش بازی می‌کند و اجازه نمی‌دهد فرصتی نو برای بازیگر دیگری ایجاد شود هم جای بحث دارد تا در آینده با شنیدن هدف او برای ایفای این نقشه خاص بشنویم.

انتهای پیام/