نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش خبرگزاری الگونیوز؛ آزیتا مرادی کارشناس اجتماعی اظهار کرد: کودکان کار به دلیل مشغولیتهای روزانه خود در فعالیتهای کاری، اغلب از تحصیل بازمیمانند. این وضعیت نه تنها به آیندهی این کودکان بلکه به جامعه به عنوان یک کل ضربه میزند. عدم دسترسی به آموزش مناسب برای این کودکان عواقب متعددی در چند بعد مختلف مانند فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بررسی کرد.
او ادامه داد: از نظر فردی، درس نخواندن کودکان کار تأثیرات عمیقی بر رشد و توسعهی آنان دارد. آموزش یکی از اساسیترین حقوق هر کودک است و ابزار اصلی برای شکوفایی استعدادها و تحقق پتانسیلهای فردی محسوب میشود. کودکان کار که به دلیل شرایط زندگی خود از این حق محروم میشوند، درک و مهارتهای لازم برای موفقیت در آینده را کسب نمیکنند. این فقدان آموزش باعث میشود که این کودکان در آینده با چالشهای بزرگتری روبرو شوند، مانند دسترسی محدود به فرصتهای شغلی مناسب و ادامهی چرخهی فقر.
مرادی تصریح کرد: از بعد اجتماعی، کودکان کار که از تحصیل محروم میشوند، به بزرگسالانی تبدیل خواهند شد که قادر به مشارکت کامل در جامعه نیستند. این عدم مشارکت نه تنها به معنای ناتوانی در استفاده از امکانات اجتماعی و خدمات عمومی است، بلکه میتواند منجر به افزایش مشکلات اجتماعی مانند جرم و جنایت، اعتیاد و خشونت شود. جامعهای که بخش بزرگی از جمعیت خود را بیسواد و یا کمسواد دارد، در بلندمدت با چالشهای بیشتری برای توسعه و پیشرفت مواجه خواهد شد.
او گفت: در بعد اقتصادی، عدم تحصیل کودکان کار به معنای هدر رفتن منابع انسانی و کاهش بهرهوری در جامعه است. این کودکان، که باید به عنوان نیروی کار آینده در نظر گرفته شوند، به دلیل نداشتن تحصیلات مناسب، قادر به ارتقاء مهارتهای خود نیستند و این موضوع میتواند تأثیرات منفی بر رشد اقتصادی کشور داشته باشد. به بیان دیگر، درس نخواندن این کودکان به معنای از دست دادن سرمایهی انسانی است که میتوانست به توسعهی اقتصادی کشور کمک کند.
مرادی بیان کرد: از بعد فرهنگی، بیسوادی و یا کمسوادی در کودکان کار میتواند منجر به تضعیف ارزشها و هنجارهای فرهنگی جامعه شود. آموزش یکی از ابزارهای اصلی انتقال فرهنگ و ارزشهای جامعه به نسلهای بعدی است. کودکان کار که از این فرآیند محروم میشوند، ممکن است نتوانند نقش خود را به عنوان حاملان فرهنگ ایفا کنند و این موضوع میتواند به از بین رفتن هویت فرهنگی جامعه منجر شود.
او تصریح کرد: به طور کلی، درس نخواندن کودکان کار نه تنها به زیان فردی آنان بلکه به زیان جامعهای است که در آن زندگی میکنند. راهحل این مشکل نیازمند تلاش مشترک دولت، نهادهای اجتماعی و خانوادهها است تا شرایطی فراهم شود که این کودکان بتوانند به آموزش دسترسی پیدا کنند و در آینده به عنوان شهروندانی مفید و موثر در جامعه نقشآفرینی کنند.
انتهای پیام/
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: در روزهای نخست مدیریت شهری، مشاهده کردیم که شهرداری برای پرداخت حقوق پرسنل خود به فروش زمینهای خود، دریافت وام از بانکها و اقدامات دیگر روی آورده بود. بسیاری از پروژههای عمرانی و فرهنگی متوقف شده و شهر در رکود کامل به سر میبرد.
معاون وزیر دادگستری گفت: با شروع طرح جدید حدود ۴۰۰ کودک کار شناسایی شدند که ۸۵ درصد آنها اتباع هستند.
یکی از مشکلات شهر تهران، کودکان خیابان و کار است؛ چراکه کودکان با پشتیبانی باند و یا در سایه فقر خانواده در خیابانها و چهارراههای سطح شهر در حال کسبوکار هستند. تاکنون نهادهای مسئول ۳۲ مرحله طرح ساماندهی کودکان خیابان را با محوریت جمع آوری این افراد اجرا کردند که شکست خورده است، در همین راستا احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران و دکتر سیدعلی کاظمی، معاون حقوق مالکیت فکری و دبیر مراجع ملی حقوق کودک و مبارزه با فساد با حضور در برنامه "تهران 20" به گفتوگو میپردازند.
در صفحه آپارات خبرگزاری الگونیوز دنبال کنید.