کارگردان «شه‌سوار»: من با بدبختی سینما را شروع کردم

کارگردان فیلم «شه‌سوار» در نشست خبری گفت: این فیلم کمدی نیست بلکه فیلمی کاملا جدی و مینی مالی از یک زندگی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر الگونیوز؛ نشست خبري فیلم سینمایی «شه‌سوار» با حضور حسین نمازی کارگردان، سعید عطائیانتهیه کننده، الناز حبیبی، عباس جمشیدی فر، هادی کاظمی، گیتی قاسمی بازیگران و میثم مولایی تدوینگر، وحید زارع‌مند طراح صحنه،فاطمه صفری زاده طراح لباس، امید گلزاده طراح گریم و آرش قاسمی صداگذار عصر روز ۱۴ بهمن ماه در سومین روز از چهل‌ودومینجشنواره فیلم فجر برگزار شد.

عطائیان تهیه کننده این فیلم در ابتدای نشست گفت: فوتبال حالی به من داد که تاکنون به این میزان در زندگی دعا نکرده بودم. دعا کردمکه تیم ملی ببرد و نمی‌دانم اگر می‌باختند چه اتفاقی رخ می‌داد. پارسال همین موقع‌ها با آقای نمازی جایی بودیم و ناگهان ایده‌ای بهذهن ایشان رسید. یک روز روی کاغذ آن ایده را نوشتند و من بسیار از آن استقبال کردم.

وی افزود: این کار با تمام سختی‌هایش برای من بسیار لذت‌بخش بود و قطعا این لطف خدا بوده است.

عطائیان در رابطه با تاثیر تجربه موفق شادروان در ساخت این فیلم اظهارداشت: ترس هایی برایمان وجود داشت و هرکسی این فیلمنامهرا می‌خواند، می‌گفت که چقدر شبیه شادروان است. اما حسین نمازی اصرار داشت که شبیه هم‌ نیستند. الان به جرات می‌گویم که اینکار در کوچه پایین شادروان اتفاق افتاده است و در همان حال و هوا است. این سبک مهر حسین‌ نمازی است و حتی می‌تواند سه‌گانه آنساخته شود.

سپس حسین نمازی کارگردان «شه‌سوار» گفت: من با بدبختی سینما را شروع کردم و به شدت عاشق سینما بودم طوری که پدر و مادرمبه حال من گریه می‌کردند. سینما را به صورت خودآموز یاد گرفتم. از ساخت فیلم کوتاه شروع کردم و راه درازی آمدم، پس می‌توانم بگویمبچه سینما هستم و هیچ چیز در این دنیا برای من بااهمیت‌تر از سینما نبوده است.

وی ادامه داد: اکنون جای دوستانی که فیلمشان به جشنواره نرسید، پذیرفته نشد و حتی دوستانی که قهر کردند و مکدر هستند، خالیاست. همه ما باید کنار هم فيلم بسازیم تا سینما سرپا بماند.

نمازی افزود: به هرحال جشنواره فجر نقطه مهمی در سینمای ما است. به نحوی که ۱۰ روز تمرکز کل کشور روی سینما است و دربارهفیلم‌های مختلف صحبت می‌شود و ما در همین سالن‌های سینما و نقد و بررسی‌ها متوجه می‌شویم که چه باید بکنیم و حتی تغییراتی درفیلم اعمال کنیم.

این کارگردان سینما ادامه داد: خیلی‌ها در جشنواره فجر فیلم داشته اند و در اکران مردمی به دلیل بازخوردها فیلمشان را تغییر داده‌اند. سینما مال ماست و باید مراقب آن باشیم.

وی با اشاره به فیلم کوتاه آپاندیس تصریح کرد: آپاندیس برای من اتفاق جذابی بود و جوایز جهانی زیادی هم دریافت کرد. به جاییرسیدم که احساس کردم دیگر نمی‌توانم فیلم تلخ بسازم. برای من اهمیتی ندارد که این فیلم شبیه شادروان هست یا خیر. زیرا هر دو فیلماثر خود من است و این فضا را دوست دارم.

نمازی گفت: چند نکته در «شه‌سوار» است که باعث می‌شود شما یاد شادروان کنید؛ مانند جغرافیا که من این جغرافیا را خیلی دوستدارم و فیلم دیگر من نیز در همین جغرافیا خواهد بود. دیگری نیز مرگ است. سومین شباهت هم این است که هر دو فیلم در یک مراسماتفاق می‌افتند.

نمازی درباره دلیل پرداختن به مرگ در فیلم‌هایش گفت: مساله مرگ برای من در این چند سال خیلی مهم بوده است و زیاد به مرگ فکرمی‌کنم. من دنبال این هستم که رو به جلو بروم و شما باید در این رابطه قضاوت کنید. به نظر من شه‌سوار بهترین فیلم من تاکنون است.

به گفته نمازی «شه‌سوار» فیلم کمدی نیست بلکه فیلمی کاملا جدی و مینی مالی از یک زندگی است.

عباس جمشیدی‌فر نیر در این نشست گفت: دغدغه من این بود که فیلمی را بازی کنم که در رابطه با فقر است. فقری که بلایی بر سر یکخانواده و جامعه می‌‌آورد که بسیار تکان دهنده است.

وی افزود: تا به حال نقش پیرمرد در سینما را بازی نکرده بودم.

هادی کاظمی دیگر بازیگر «شه‌سوار» اظهارداشت: ما اینجا با عباس جمشیدی‌فر سعی بر خنداندن نبود و سعی می کردیم صحبتهای کارگردان را پیش ببریم. این فیلم‌ کمدی نیست و یک زندگی بود. زندگی هم شامل خنده، گریه، چالش و مسائل مختلف است.

نمازی در ادامه این نشست تصریح کرد: من یک مریضی دارم و نمی‌توانم فیلم خلوت بسازم.

آرش قادری صدابردار «شه‌سوار» ضمن عذر خواهی بابت شرایط بد سیستم صدای سالن برج میلاد گفت: باید از موسیقی خوب آقای خلعتبری یادی کنیم.

انتهای پبام/