کارگردان شکار حلزون: از انسانیت فیلم ساختم/فیلم ساختم تا قضاوت شود

کارگردان فیلم «شکار حلزون» گفت: نام‌ یک فیلم می‌تواند به فرم و دیده‌ شدن آن کمک کند به همین دلیل اسم فیلم را از عطر مینو که چندان گیرا نبود به شکار حلزون تغییر دادم.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر الگونیوز؛  از اکران فیلم سینمایی شکار حلزون به کارگردانی محسن جسور در نوبت دوم از روز اول جشنواره فیلم فجر (شامگاه پنجشنبه -۱۲ بهمن ماه)، نشست خبری این فیلم با حضور محسن جسور کارگردان و مصطفی سلطانی تهیه‌کننده و همچنین نویسنده، بازیگران و عوامل این فیلم و خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مختلف کشور در برج میلاد تهران، خانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، محمدرضا مقدسیان مجری نشست از زنده‌یاد حسام محمودی که در فیلم شکار حلزون به ایفای نقش پرداخته یاد کرد و حضار را به قرائت فاتحه و یک دقیقه سکوت فراخواند.

فیلم ساختم تا قضاوت شود

محسن جسور کارگردان در ابتدای این نشست گفت: داستان این فیلم جزو قصه‌هایی بود که دوست داشتم فیلمش را بسازم. موضوع فیلم‌نامه، از جمله حوزه‌هایی بود که سال‌ها درباره آن در عکاسی به آن پرداخته بودم؛ اسم اولیه فیلم عطر مینو بود که در طول بازنویسی، به این نتیجه رسیدم اسم گیرایی نیست؛ زیرا معتقدم که نام‌ یک اثر می‌تواند به فرم و دیده شدن فیلم کمک کند. سعی کردم برای انتخاب فیلم، از ارائه تلویحی استفاده کنم‌ و اشاره‌های ریزی به کاشت حلزون و خمیده بودن شخصیت اول فیلم داشته باشیم.

وی بیان کرد: این فیلم را خیلی دوستانه و دلی ساختیم. به نوعی، فضای جدی نداشتیم که بگویم برای هر نقش کلی فکر کرده بودیم که چه بازیگری آن نقش را بازی کند!

کارگردان فیلم شکار حلزون درباره کم و کاستی‌های این اثر گفت: من فیلم ساخته‌ام که اینجا بیایم و در معرض قضاوت منتقدان قرار بگیرم، قطعا هر اثری ضعف‌هایی دارد. اقتباس آزاد از یک اثر، شیرین اما سخت است و ادبیات ستونی است که من به عنوان‌ نویسنده می‌توانم به آن تکیه کنم.

مصطفی سلطانی تهیه‌کننده این فیلم یادآور شد: محسن جسور، رفیق ۱۶ ساله من است‌ و در کار دیگری بودیم که ایده فیلم «شکار حلزون» شکل گرفت و با هم‌ کار را جلو بردیم.

وی توضیح داد: زمان اصلی این فیلم ۱۵۰ دقیقه بود، البته بخش‌هایی را هم‌ کوتاه کردیم. مثلا متاسفانه سکانس‌های مربوط به بی‌قراری مینو را کم کردیم‌ و شاید به همین دلیل سکانس‌هایی برای مخاطبان قابل درک نباشد.

محمدرسول صفری از بازیگران این فیلم خاطر نشان کرد: با افتخار کنار آقای جسور در این فیلم بازی کردم‌. درست است او را «فیلم اولی» می‌نامند؛ اما قطعا آقای جسور مسیر طولانی‌ای طی کرده تا به این نقطه برسد.

شکار حلزون برای من فیلمی شریف است​​​​​​

فرناز زوفا دیگر بازیگر این فیلم درباره نقش‌آفرینی خود تاکید کرد: من تا کنون تجربه‌های مختلفی با دیگر کارگردانان داشته‌ام؛ اما شکار حلزون برای من فیلمی شریف است و همکاری با همه عوامل این فیلم، برایم درس و تجربه‌ای بود که شروع دیگری در زندگی شخصی‌ام داشت. بخشی‌ از این تجربه، کار با زنده‌یاد حسام‌محمودی بود و بخش دیگری هم وجود داشت که منجر شد تا آدم صبورتری شوم.

کارگردان شکار حلزون از انسانیت فیلم ساخته است

موحد شادرو تدوین‌گر شکار حلزون گفت: امسال سه فیلم در جشنواره فیلم‌ فجر دارم و همیشه سعی کردم تا ذهنیتم را به فیلم‌ساز نزدیک کنم. من و محسن (جسور)، از دوران تحصیل در مدرسه پابه‌پای هم قدم برداشتیم و کارهای هنری زیادی انجام دادیم.

وی افزود: من افراد زیادی را دیدم که درباره دروغ‌گویی فیلم ساختند، اما خودشان دروغ‌گو بودند. کسانی را دیدم که درباره تجاوز فیلم ساختند، با وجود اینکه خودشان متجاوز بوده‌اند. با این حال باید بگویم که محسن جسور، فردی است که از انسانیت فیلم ساخته و خودش مانند اثرش است.

محمدحسین ابراهیمی صداگذار فیلم خاطرنشان کرد: از اعتمادی که کارگردان به من‌ کرد، تشکر می‌کنم. زمان کمی برای رساندن فیلم داشتیم و تمام تلاشمان را کردیم که بتوانیم در این بازه زمانی کم، به صورت شبانه‌روزی کار کنیم تا فیلم را به اکران جشنواره برسانیم.

مرتضی پورحیدری طراح صحنه فیلم درباره شرایط سخت تولید توضیح داد: کار ما ارتباط تنگاتنگی با تولید و هزینه دارد. متاسفانه شرایط مالی طرح بسیار ضعیف بود و کارگردان از جیب هزینه می‌کرد تا بتوانیم کارها را به ثمر برسانیم. حتی خودرویی که در فیلم نیاز داشتیم را شخصاً از صاحبش قرض کردیم. با این شرایط سخت، ما تلاش کردیم که حداقل‌ها را فراهم کنیم تا کار به خوبی به پایان برسد.

تهیه کننده برای شکار حلزون ماشینش را فروخت

احسان غفوریان یادی از زنده‌یاد حسام‌ محمودی کرد و بیان داشت: تهیه‌کننده برای پرداخت دستمزدهایمان، ماشین زیر پایش را فروخت. ولی با همه این احوال، در این‌ پروژه موج مثبتی شکل گرفت.

مهدی عدالتی مجری طرح شکار حلزون نیز افزود: محسن جسور سال‌هاست قلم می‌زند و عکس‌ می‌گیرد. اهرم ساخت این فیلم، تنها رفاقت بود. زمانی که فیلم ساخته شد، مسیر طولانی برای پس‌تولید طی شد، اما خداوند را شاکر هستیم که خروجی را روی پرده جشنواره فیلم دیدیم. «شکار حلزون» فیلم آبرومندی است و امیدوارم فیلم‌های بعدی این کارگردان را ببینیم.

ارجمند در ادامه این بحث افزود: من معتقد هستم وقتی متنی نوشته می‌شود، آن نوشته فقط از دیدگاه نویسنده نمی‌آید؛ بلکه سلسله اتفاقات و تجربیاتی طی شده تا آن مطالب نوشته شود.

فیلم شکار حلزون

شکار حلزون یکی از فیلم اولی‌های این دوره از جشنواره است که محسن جسور آن را کارگردانی کرده و آخرین نقش‌آفرینی زنده‌یاد حسام محمودی در سینما در این فیلم نقش بسته است.

این فیلم روایتگر قصه مینو، زن جوان سرپرست خانواده‌ای است که برای تامین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به کار است‌. او با پیشنهاد شغل پرستاری از پدرِ یک جوان مواجه می‌شود که شرط پذیرفتن این شغل با حقوق مناسب، جاری شدن صیغه محرمیت میان آنهاست.

حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد رسول صفری، مسعودرضا عجمی، رابعه مدنی، یاسمن ترابی، علی‌اکبر قاضی نظام، امیرعلی سخایی، میثم محمدی در شکار حلزون ایفای نقش کرده اند.

چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه -۱۱ بهمن- رسما افتتاح و از روز پنجشنبه اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه -۲۲ بهمن- معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/