کتاب «عروس» در رادیو فرهنگ بررسی می شود

تازه‌ترین برنامه «سیم و زر» رادیو فرهنگ به گفت‌وگو با«علیرضا شفیعی نسب» مترجم نمایشنامه « عروس»اختصاص دارد. این برنامه از ساعت ۱۲:۳۰ دوشنبه ۳۰ مرداد پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر الگونیوز؛ در برنامه این هفته «سیم و زر» رادیو فرهنگ « شهاب دارابیان» به عنوان کارشناس مجری برای معرفی نمایشنامه عروس به قلم دی.اچ.لارنس با «علیرضا شفیعی نسب» مترجم این‌کتاب گفتگو می کند.

کتاب «عروس: نمایشنامه‌ای در چهار پرده»، نوشته‌ی «دی. اچ. لارنس» نقطه‌ی عطف درام کارگری انگلیسی‌ و ژانر «ظرف‌شویی آشپزخانه» است که رویدادی تاریخی(اعتصاب ملی زغال‌سنگ 1912) را در بستری فراتاریخی قرار داده و به ساختارهای مسلط و استوار بر باورها و ایدئولژی‌های پیشینی و از پیش پذیرفته‌شده‌ی یک اجتماع خشمگین و سرخورده، حمله می‌کند. موضوعیت اعتصاب ملی زغال‌سنگ در 1912 یعنی ارزش کار و اهمیت حداقل دستمزد، به‌درستی در لایه‌های نمایشنامه‌ی عروس لارنس تنیده شده است.

دیوید هربرت لارنس معروف به دی اچ لارنس، زاده ی 11 سپتامبر 1885 و درگذشته ی 2 مارس 1930، نویسنده، شاعر، نقاش، مقاله نویس بریتانیایی و یکی از معتبرترین چهره های ادبیات زبان انگلیسی بود.لارنس در خانواده فقیری در شهر ایستوود ناتینگهام شایر در سال ۱۸۸۵ میلادی دیده به جهان گشود. وی پس از مدتی آموزگاری در سال ۱۹۱۱، نخستین داستان خود را به نام طاووس سفید نوشت. پس از آن، او در سال ۱۹۱۹ به اروپا و استرالیا و آمریکا سفر کرد و در این مدت داستان های بسیاری منتشر کرد .

می توان نمایشنامه عروس این نویسنده را درامی فرویدی و کلاسیک دربارۀ دوراهی عشق به مادر و همسر دانست: مینی گسکویین با لوتر منزوی ازدواج کرده است. او این سوال را مطرح می کند: «اگه مردها کاملا مال مادرشون باشن، پس زن ها چه طوری شوهر کنن؟» با بازبینی دوبارۀ این نمایشنامه می توان به شدت همدلی لارنس با هر یک از شخصیت ها پی برد. او مانند هر نمایشنامه نویس قهار دیگری، زاویه دید تمام شخصیت ها را می بیند. مینی خشمگین است چون احساس می کند از زندگی عاطفی و کاری شوهر معدنچی اش کنار گذاشته شده است. لوتر هم از وابستگی مالی اش به همسر خود آزرده است؛ چراکه مینی مبلغی را برای خود پس انداز کرده است. از طرفی، مادر لوتر هم تمام مردان را منبع زجر در همۀ عمر می داند؛ چه در مقام شوهر و چه در نقش پسر. لارنس این موقعیت را با بی طرفی کامل می کاود و جالب آن است که آن را با بستر تاریخی اعتصاب همراه می کند؛ بستری که در آن، کارفرمایان با استفاده از کارگران اعتصاب شکن و نیروهای نظامی سعی داشتند معدن ها را سرپا نگه دارند.

برنامه «سیم و زر» که ویژه نقد کتاب است، با تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و اجرای فاطمه اسحاق تبار و‌اجرای کارشناسی شهاب دارابیان دوشنبه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/