کره را از صبحانه حذف کنید تا بیشتر زنده بمانید

مصرف بیش از حد کره در وعده های غذایی می تواند مشکلات اساسی برای شما ایجاد کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبر گزاری الگونیوز، کره یک محصول لبنی است که اغلب از شیر گاو تهیه می‌ شود و از دیرباز در دنیای تغذیه در مورد فواید و مضرات آن اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته است. در حالی که گروهی از محققان معتقدند کره سطح کلسترول را افزایش می‌دهد و عروق خونی را مسدود می‌کند، بعضی از آن‌ها ادعا می‌کنند که مصرف آن در حد اعتدال برای سلامتی مفید است. خوشبختانه، در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی برای ارزیابی تأثیر کره بر بدن انجام شده است که در ادامه به صورت دقیق‌تر به آن‌ خواهیم پرداخت.

زیاده روی در مصرف کره باعث تشدید مشکلات قلبی می شود، که به دلیل کاهش تحرک و فعالیتهای جسمی در معده افراد ایجاد ضعف کرده و به سوء هاضمه منجر می گردد.

اگر کره در حد اعتدال خورده شود، برای بدن مشکل ساز نخواهد بود. اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند سلامتی را در معرض خطر قرار دهد. مهم‌ترین مضرات کره حیوانی عبارتند از:

۱. برای بعضی از افراد آلرژی زا است

اگر مشخص شده است که به لبنیات حساسیت دارید یا به هر دلیلی باید از مصرف لبنیات در رژیم غذایی خود اجتناب کنید، لازم است از مصرف کره بپرهیزید. اگرچه کره پروتئین بسیار کمی دارد، اما همچنان حاوی پروتئین وی (whey protein) است که در بعضی از افراد باعث واکنش می‌ شود. علائم آلرژی به لبنیات می‌تواند از واکنش‌های خفیف مانند کهیر تا علائم شدیدتر مثل مشکلات تنفسی متغیر باشد. اگر در مورد حساسیت به لبنیات و لزوم کنار گذاشتن کره از برنامه‌ی غذایی خود مطمئن نیستید، با پزشک مشورت کنید.

لاکتوز (قند شیر) کره ناچیز است، بنابراین مصرف آن در حد تعادل برای اکثر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز بی‌خطر تلقی می‌ شود. کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند، بعد از مصرف محصولات لبنی دچار مشکلات گوارشی می‌شوند.

۲. پرکالری است

کره کالری بالایی دارد، به طوری که در هر قاشق غذاخوری (۱۴ گرم) حاوی ۱۰۲ کالری انرژی است. از این‌رو، زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند به‌سرعت وزن بدن را بالا ببرد. گفته می‌شود که اگر بدون تغییر دادن رژیم غذایی خود هر روز یک سروینگ کره مصرف کنید، در طول یک سال تقریبا ۴/۵ کیلو وزن اضافه می‌کنید. بنابراین، بهتر است در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنید.

۳. ممکن است برای سلامت قلب مضر باشد

بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می‌شود. چند دهه است که ارتباط بین چربی‌ اشباع و بیماری قلبی در بین محققان به یک موضوع بحث‌برانگیز تبدیل شده است. بعضی از محققان بر این باورند که چربی اشباع سطح کلسترول بد (LDL) را بالا می‌برد و سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. با این حال، منتقدان این نظریه معتقدند که چربی اشباع روی LDL متراکم کوچک (sdLDL) که ارتباط تنگاتنگی با بیماری قلبی دارد، تأثیر نمی‌گذارد. علاوه بر این، بسیاری از مطالعات نتوانسته‌اند ارتباط بین مصرف چربی اشباع و بیماری قلبی را کشف کنند.

این موضوع در مورد محصولات لبنی پرچرب مانند کره هم صدق می‌کند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که کره خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش نمی‌دهد، اما در سایر مطالعات مشخص شده است که خوردن آن می‌تواند اثرات نامطلوبی برای سلامتی داشته باشد.

برای مثال، محققان با بررسی ۱۶ مطالعه‌ی مختلف به این نتیجه رسیدند که مصرف محصولات لبنی پرچرب نظیر کره با کاهش خطر چاقی مرتبط است. در مطالعه‌ی دیگری هم مشاهده شد که مصرف متوسط غذاهای لبنی مثل کره می‌تواند به کاهش خطر حمله‌ی قلبی و سکته‌ مغزی کمک کند.

در مقابل، یک مطالعه‌ی پنج هفته‌ای روی ۴۷ نفر نشان داد که مصرف متوسط کره در مقایسه با روغن زیتون باعث افزایش عوامل خطر بیماری قلبی (کلسترول تام و کلسترول بد) می شود. همچنین محققان در مطالعه‌ی دیگری اعلام کردند که خوردن ۵۰ گرم کره در روز به‌ مدت چهار هفته باعث افزایش کلسترول بد می‌ شود.

انتهای پیام/