پایان چشم ‌انتظاری؛

کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه شهرستان ورامین تا آخر امسال روی میز تهران۲۰

مجید درویشی فرماندار ویژه شهرستان ورامین در خصوص آخرین وضعیت کارخانه قند این شهرستان عنوان کرد: کارخانه قند ورامین یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های منطقه است که از سالیان گذشته به بخش خصوصی واگذار شد که پس از آن کارخانه با مشکلات اساسی مواجه شد. 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری الگونیوز؛ مجید درویشی افزود: با توجه به اینکه این کارخانه در مرکز شهر واقع شده و دارای مشکلات اعم از زیست‌محیطی و ترافیکی و … است، در حال مذاکره با مالکین کارخانه جهت تغییر موقعیت مکانی کارخانه هستیم. با توجه به توافقات آینده قرار است یک کارخانه جدید قند با تکنولوژی روز در شهرک صنعتی سالاریه ایجاد کنیم که کارگران مجموعه نیز بدون هیچ‌گونه مشکلی به فعالیت خود بپردازند. همچنین از بناهای قدیمی که برخی از آن‍ها در قالب میراث فرهنگی محسوب می‌شود نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

وی از اعلام آمادگی نسبی مالکان کارخانه قند خبر داد و گفت: در حال حاضر با یک سری فرایندهای قانونی و حقوقی روبرو هستیم که امیدواریم با همکاری مسئولان مربوطه این اقدام هر چه زودتر تسریع گردد.

ایجاد دو شهر جدید در شهرستان ورامین

فرماندار ویژه شهرستان ورامین گفت: در حال حاضر، مطالعات اولیه جهت ایجاد دو شهر جدید در شهرستان ورامین با همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی استان تهران صورت گرفته است. به طوریکه یک زمین 200 هکتاری و یک زمین 700 هکتاری را معرفی کرده‌ایم که پس از طی کردن سایر فرایند شاهد ایجاد دو شهر جدید در شهرستان ورامین برای سال آینده خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایجاد مسکن ملی در شهرهای زیر 100 هزار نفر به عهده بنیاد مسکن است، در حال ساخت مسکن برای شهر جوادآباد در 4 هکتاری هستیم.

درویشی افزود: در فاز دوم توافق ما با بنیاد مستضعفان، یک هزار و 800 واحد در قالب نهضت ملی مسکن و جهش ملی مسکن نیز دیده شده است که به امید خدا در سال آینده این فرایند نیز آغاز می‌شود.

سرانجام ساخت تصفیه‌خانه به کجا رسید؟

درویشی درباره جزئیات ساخت تصفیه‌خانه، مطرح کرد: متاسفانه بسیاری از شهرهای استان تهران با مشکل پساب و تصفیه‌خانه مواجه هستند. ایجاد تصفیه‌خانه در شهرستان وارمین یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به شهرستان بوده است که از سال گذشته تاکنون موضوع زمین مطالعه و مجوزهای لازم اخذ شده است.

وی ادامه داد: با همکاری مسئولان در آبفای جنوب شرقی استان تهران این پروژه وارد سامانه شد و مناقصه آن در حال برگزاری است. امیدواریم طی این فراینده‌ها، تا آخر امسال کنگ‌زنی تصفیه‌خانه شهرستان ورامین صورت گیرد.

بازچرخاني و استفاده مجدد از آب، راه حل جديد ماست

فرماندار ویژه شهرستان ورامین در خصوص دردسرهای فاضلاب خام شهرک صنعتی چرمشهر، گفت: رها شدن فاضلاب خام شهرک صنعتی چرمشهر آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند که در این زمینه اقداماتی موثری صورت گرفته است، به طوریکه اکنون فاز دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چرمشهر وارد مدار شده است.

درویشی گفت: امروزه فاضلاب تصفيه شده به عنوان يكي از منابع جديد تامين آب مورد نياز در بخش هاي صنعت، كشاورزي و فضاي سبز مطرح است.

وی بر لزوم پایش تصفیه‌های شرکت‌ها واقع در شهرک تاکید کرد و گفت: بر اساس قرارداد شرکت‌ها موظف هستند که پیش تصفیه ایجاد کنند، طی دو سال گذشته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است اما متاسفانه حدود 30 کارخانه از این فرایند سرباز زده‌اند که به دستور قضایی، کارخانه‌ها متخلف پلمپ خواهد شد.

درویشی ادامه داد: همچنین با حضور مسئولان استانداری، موضوع جداسازی تخصصی پسماندهای دو شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه مصوب شده است. امیدواریم که یک تصفیه‌خانه مستقل برای سالاریه نیز ایجاد شود.

طرح‌های توسعه شهرستان ورامین

درویشی خبر داد: در حال حاضر بیمارستان جدید شهید مفتح ورامین بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که تا دهه فجر سال 1403 آماده بهره‌برداری خواهد بود. همچنین عملیات اجرایی تعریض جاده آبباریک – چرمشهر نیز که یکی از مطالبات 20 سال مردم بوده است که خوشبختانه تا 24 ماه آینده به اتمام می‌رسد. علاوه بر این، زیرگذر جعفرآباد اخوان تا سال امسال تحویل مردم می‌شود. همچنین پروژه پل قاسم‌آباد بعد از ۸ سال، در ماه گذشته افتتاح شد.

وضعیت ساخت و ساز مسکن

علیرضا مومنی، شهردار ورامین درباره وضعیت ساخت و ساز مسکن مهر، عنوان کرد: با توجه به افزایش جمعیت و موج مهاجرت معکوس از تهران به ورامین، نیازمند ساخت مسکن هستیم. در سنوات گذشته با توجه به لزوم تامین زمین جهت ساخت و ساز توسط دولت اما متاسفانه این فرایند میسر نشد. با پیگیری شهرداری ورامین، در سال گذشته بیش از 110 هزار تفکیک در شهرستان در قالب جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته است.

وی از اقدامات و تفاهمنامه شهرداری ورامین برای ساخت و ساز مسکن خبر داد و گفت: از سال گذشته 700 واحد در ورامین توسط بنیاد تعاون سپاه ایجاد شد و هم‌اکنون نیز در مرحله سفت کاری است.

مومنی تصریح کرد: بر اساس توافق انجام شده با بنیاد مستضعفان جهت ساخت مسکن ملی مقرر شد که در فاز اول حدود 3 هزار و 250 واحد واگذار شود که نوید بخش اتفاقات مثبتی خواهد بود.

شهردار ورامین درباره پساب دشت ورامین، عنوان کرد: متاسفانه مدیریت جامع شهری در شهرها حاکم نیست، بحث پساب و آب‌های سطحی، ساخت تصفیه‌خانه و فاضلاب مربوط با اداره آب و فاضلاب است. اما متاسفانه تاکنون تصفیه‌خانه ساخته نشده و امیدواریم که هر چه زودتر این فرایند میسر شود.

احداث پارک ۵ هکتاری فدک در خیرآباد

مومنی در خصوص اقدامات شهرداری ورامین بیان کرد: با توجه به اینکه رفع محرومیت شهری و توجه به مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار از اولویت‌های مجموعه مسئولان شهرستان ورامین بوده که در این راستا شهرداری طی سال گذشته پارک غدیر را احداث کرد. همچنین پارک 5 و نیم هکتاری فدک در خیرآباد نیز طی یک الی دو ماه آتی احداث خواهد شد.

آغاز فرایند ساخت و ساز تصفیه‌خانه در شب عید

سعید منصور بقایی، مدیرعامل آبفای جنوب شرقی استان تهران با توجه به گلایه ساکنین در خصوص بوی نامطبوع در شهرک صنعتی چرمشهر، گفت: شهرک صنعتی چرمشهر مربوط به فاضلاب صنعتی و پساب است که مسئولان حوزه صنعت و معدن با توجه به مسئولیت خود، اقداماتی برای این شهرک‌ها طراحی کرده‌اند که باید پاسخگویی این موارد باشند. در واقع مسئولیت اصلی ما در بخش شهری است. خوشبختانه فاز اول مطالعات تصفیه‌خانه صورت گرفته است و با توجه به اتمام مرحله مناقصه، امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم با انتخاب پیمانکار این مورد را تحقق دهیم.

وی ادامه داد: نزدیک به 115 کیلومتر شبکه فاضلاب را اجرا کرده‌ایم. زمانی که تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت 30 هزار متر مکعب در شبانه روز اجرا شود، می‌توانیم فاضلاب را تصفیه و پساب حاصل از آن بازچرخوانی خواهیم کرد.

مدیرعامل آبفای جنوب شرقی استان تهران نوید داد: امید به خدا فرایند ساخت و ساز تصفیه‌خانه را در شب عید آغاز خواهیم کرد.

انتهای پیام/