به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر الگونیوز؛ این گردهمایی که از سوی انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار میشد به دبیری آرمان طیران و هادی سالارورزی؛ اکوسیستم تئاتر را با بررسی و واکاوی سالنهای تئاتر خصوصی با عنوان ” تماشاخانهها؛ شریان بودن یا نبودن” زیر ذرهبین کارشناسی قرار داد.
انجمن مدرسان خانه تئاتر در این جلسه میزبان شاهین چگینی، رئیس هیات مدیره انجمن تماشاخانههای خصوصی، سعید دولتی تهیهکننده و مجری طرح تئاتر و نادر علیمردانی مدیر استودیو سپندفیلم بود.
مرکز بررسی های استراتژیک در تئاتر
هادی سالارورزی در آغاز با ارائه توضیحاتی در خصوص لزوم برگزاری سلسله نشستهای تخصصی اکوسیستم تئاتر، گفت: این سلسله نشستها که نخستین جلسه آن برگزار خواهد شد، به چرخه تولید تئاتر و اکوسیستم آن اختصاص دارد.
این نویسنده و مترجم تئاتر ادامه داد: ما هر ماه با آسیب شناسی پیرامون زیست عنصر نمایش در بدنه جامعه، موضوعی را زیر ذره بین کارشناسی خواهیم برد و بر اساس نیاز بدنه تئاتر کشور، راهبرد ارائه خواهیم کرد و البته که با توجه به موضوع نشست میزبان مهمانانی نیز خواهیم بود.
سالارورزی با بیان اینکه اکوسیستم تئاتر در کشور ما شکل نگرفته است و ما سعی داریم که به شکل گیری درست این اکوسیستم کمک کنیم؛ تاکید کرد: مهمترین مشکل تئاتر کشور، مشکل اقتصادی است.
سالارورزی تصریح کرد: یک چرخه تولیدی سالم، چرخه اقتصادی سالم نیز خواهد داشت و در پی همین چرخه است که در اکوسیستم چرخه تولید شکل گرفته و بالندگی و شکوفایی جریان اصلی بدنه تئاتر خواهد شد.
این نویسنده تئاتر در خاتمه اظهاراتش عنوان کرد: سعی داریم در این نشستها همه ی گونههای موثر در هنر نمایش را بررسی کنیم و مشکلات تئاتر را از تماشاخانهها به مثابه ظرفیتی برای شکل گیری تئاتر تا انتشاراتها و… کارشناسی و آسیب شناسی کنیم و به مثابه یک مرکز بررسیهای استراتژیک، راه برون رفت از مشکلات را بیان کنیم.
سلطهگریِ هسته مرکزی اکوسیستم تئاتر
در ادامه این نشست شاهین چگینی رئیس هیات مدیره انجمن تماشاخانه های خصوصی در خصوص سازوکار و رابطه ی سالن های تئاتر به ویژه سالن های خصوصی سخن به میان آورد.
وی توضیح داد: اکوسیستم تئاتر و موضوع این نشست یعنی تماشاخانه ها شریان بودن یا نبودن، عنوان بسیار درستی است. طی سال های فعالیت خود به عنوان مدیر یک تماشاخانه تئاتر توانسته ام به تمامی مشکلات این بدنه اشراف پیدا کنم و چنانچه همه ی اعضای پیکره ی تئاتر همراه و هماهنگ شویم می توانیم بر مشکلات فائق آییم.
مدیر تماشاخانه مشایخی در ادامه افزود: چنانچه ساختار هنر نمایش به گونه ای تعریف شود که چرخه آفرینش و تولید نمایش به یک اکوسیستم تبدیل شود اتفاق بسیار بزرگی خواهد افتاد.
چگینی اضافه کرد: اکوسیستم چه خواهد کرد؟ فرض کنید، اگر یک عضو از پیکره ی این اکوسیستم نیز دچار نقصان شود اکوسیستم خود را ترمیم خواهد کرد. اکوسیستم یعنی زیر مجموعه ای از ذی نفعان که به طور سنتی از هم جدا نخواهند شد. ارتباط بین اجزا، خود بسیار حائز اهمیت است.
این فعال هنری تاکید کرد: پاشنه آشیل اینکه چرا ما نمیتوانیم در بدنه تئاتر ایران، اکوسیستم داشته باشیم این است که آن هسته اولیه که قرار است اکوسیستم را خلق کند، وجود ندارد. مسئله تئاتر کشور امروز همین مسئله “هسته مرکزی” است. اداره کل هنرهای نمایشی یا نهاد بالادست آن وزارت فرهنگ و ارشاد خود به جای اینکه تبدیل به این هسته مرکزی برای شکل گیری اکوسیستم تئاتر شود متاسفانه سلطه گری می کند.
سرمایه گذار هنری به تئاتر بی اعتناست
در این نشست سعید دولتی، مدیر موسسه سینمایی همای سعادت نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دست نشستها و گردهمایی های صنفی گفت: امروز تئاتر کشور در شرایطی است که میتوان گفت، تماشاخانهها چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی رشد قابل ملاحظهای داشتهاند. اما اینکه به مانند سینما چرا نمیتوان به اقتصاد آن تکیه کرد، باید گفت؛ که فرآیند صنعتیسازی یا شکلگیری این اکوسیستم دچار نقص و آسیب است و سر منشا همه این آسیبها، مباحث و مسائل اقتصادی است.
این تهیهکننده تئاتر اظهار داشت: متاسفانه تشریفات تئاتر با سوددهی آن همخوانی ندارد. و هنرمند چنانچه تنها به فروش گیشه بخواهد بسنده کند، نمی تواند حتی در برخی موارد هزینه های تولید اثر را درآورد.
وی یادآور شد: تشریفات و پروسهی سخت و فرسایندهی اجرای تئاتر به گونهای است که سرمایه گذار هنری رغبتی برای سرمایه گذاری در تئاتر ندارد. پس من کارگردان تئاتر با توجه به اینکه آموزشگاه سعی میکنم از فارغ التحصیلان آموزشگاه خود به عنوان بازیگران تئاتر استفاده کنم.
لزوم احیا نمایش های شنیداری
همچنین در ادامه این نشست مدیر استودیو سپند فیلم ضمن ارائه آمار و اطلاعات یک نشریه بینالمللی مشکل عدم شکلگیری اکوسیستم تئاتر را از نهادهای دولتی دانست و گفت: مقوله بیولوژیکی تئاتر مشکل دارد. نهادها و سیاستگزاران کلان کشور این چرخه را معیوب کرده اند.
نادر علیمردانی تاکید کرد: طبق آخرین برآوردها تئاتر جزو رشته ها و حرفه های کم درآمد است و رشته پول سازی نیست. تئاتر در دنیا و حتی کشورهایی چون فرانسه نیز از شریانهای دولتی ارتزاق میکند و یا مشغول ارتزاق از شریانهای سالم بخش خصوصی است.
علیمردانی تاکید کرد: تئاتر اساسا درآمدزا نیست. این به آن معنا نیست که تئاتری باید رها کند و برود. با توجه به رشد و شکلگیری پادگیرهای مختلف، میتوان خیلی از آثار را بشکل نمایشهای شنیداری سوق داد و به آن سمت و سو پیش رفت.
به شخصه در تمام ظرفیتهای استودیو سپند فیلم را بشکل رایگان در اختیار نویسندگان و نمایشنامه نویسان و کارگردانان تئاتر قرار میدهم تا در این راستا به سهم خویش کاری انجام داده باشم.
شایان ذکر است؛ پایگاه تحلیلی-خبری سینماآفیس حامی رسانهای این سلسله نشستها خواهد بود.
نشست بعدی اکوسیستم تئاتر با موضوع تهیهکننده به زودی اطلاعرسانی خواهد شد.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید