پنجشنبه / ۱۵ آذر / ۱۴۰۳
×
ایستگاه‌های راه‌آهن به عنوان دروازه ارتباط بین شهر و ریل ایمنی،‌آسایش و امنیت مسافر را تضمین کند و ارائه خدمات نوین نظیر حمل و نقل درب تا درب،‌تجاری سازی فضاها از طریق توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال برای ساکنان محدوده ایستگاه داشته باشد.
راه‌آهن “چابهار ـ زاهدان” منطقه را متحول می کند
  • کد نوشته: 142
  • دی ۴, ۱۳۹۹
  • 9185 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هفتمین کنفرانس بین‌المللی ایستگاه‌های آینده اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، و جمعی از دست اندرکاران حمل و نقل ریلی کشور و چندین کشور در تهران دنیا آغاز شد.

    در این مراسم مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امروز تصور وجود و اداره شهرهای بزرگ توسعه یافته بدون نظام هماهنگ ریلی مانند تصور آسمانخراش‌های بدون آسانسور و تصویری دور از ذهن است.

    سعید رسولی افزود:در عصر حاضر شهرسازی‌ها مبتنی بر حمل و نقل همگانی در کشورهای پیشرفته بر پایه حمل و نقل ریلی بنا شده‌اند و توسعه شهرها با رویکرد توسعه پایدار انجام می‌شود.

    مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: ایستگاههای راه‌آهن ایفا کننده نقش اصلی این توسعه هستند و نمی‌توان آنها را صرفا به عنوان محلی برای سوار و پیاده شدن مسافر در نظر گرفت. ایستگاه‌ها به عنوان نقاط مهم شهری در محل تلاقی شهر و ریل بوده و بسیاری از خدمات علاوه بر دسترسی به حمل و نقل بر آنها ارائه می‌شود که همین امر ایستگاه‌های راه‌آهن دنیا را به نقاط مهم جاذب سفرهای شهری و دروازه ارائه فرهنگ شهرها تبدیل کرده است.

    رسولی گفت:تجربه‌ها نشان می‌دهد تنها راه حل برون رفت از مشکلات تردد مردم در کلانشهرها ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی، ایجاد نظام شهرنشینی بر پایه حمل و نقل ریلی است تا حمل و نقل برون و درون شهری بر اساس شبکه ریلی کشور برنامه‌ریزی شود.

    وی ادامه داد:ایستگاه‌های راه‌آهن به عنوان دروازه ارتباط بین شهر و ریل باید با ظاهر و طراحی مناسب این دو بخش را مرتبط کند ضمنا حفظ ایمنی،‌آسایش و امنیت مسافر را تضمین کند و ارائه خدمات نوین نظیر حمل و نقل درب تا درب،‌تجاری سازی فضاها از طریق توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال برای ساکنان محدوده ایستگاه داشته باشد.

    مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: شهرسازی مبتنی بر ریل یک نقشه دستیابی برای مراکز مسکونی، تجاری و چند کاربره به مرکزیت اطراف ایستگاه حمل و نقل با توجه به استراتژی رشد هوشمند است.

    رسولی افزود:‌بدون شک دولتی که در صنعت حمل و نقل ریلی از توانمندی‌های سرمایه‌گذاری لازم برخوردار نیست و برای تحقق کامل اهداف فوق تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ضروری است تا این بخش با انجام سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز دسترسی آسان مردم به حمل و نقل ریلی را فراهم کند.

    وی گفت:‌عموما کاهش حجم ترافیک شهری افزایش کیفیت هوا،‌هزینه حمل و نقل و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی اثرات مثبت سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی است.

    مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد:‌راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی در زمینه‌های مختلف حمل و نقل ریلی همواره فعال است و همچنان دست همکاری خود را به سوی راه‌آهن‌های سراسر دنیا و مجامع فعال در توسعه این صنعت دراز می‌کند.

    رسولی گفت: امید است تجارب حاصل شده از این کنفرانس با اهمیت در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در کشور ارتقاء فرهنگ استفاده از حمل و نقل ریلی و بهبود دیدگاه‌های نهادهای مدیریتی و حاکمیتی مؤثر باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *