به گزارش گروه فرهنگ و هنر الگونیوز؛ چند فرضیه برای انتشار غیرقانونی نسخه باکیفیت فیلمها در فضای مجازی مطرح است که عبارتند از :
بیدقتی عوامل فیلم: این مورد تقریبا مهمترین عاملی است که معمولا وزارت ارشاد و رسانهها در قاچاق فیلمها به آن استناد میکنند. به عنوان مثال، عدم توجه به استانداردهای ایمنی در زیرنویس کردن فیلم، باعث شد یکی از فیلمهای برگزیده جشنواره فجر چندسال قبل قاچاق شود و طبیعتا در گیشه ضربه بخورد.
انتشار نسخه غیرقانونی توسط سازمان سینمایی: اگرچه این مورد پس از هر قاچاق فیلم مطرح میشود اما احتمال آن را باید نزدیک به صفر در نظر گرفت. چراکه فیلمها برای نمایش و دریافت مجوز به صورت رمزگذاری شده در اختیار سازمان سینمایی قرار میگیرند و نمایش در هر سالن، نیازمند کدی به نام KDM است که فقط برای روز، ساعت و مکان مشخصی تعریف میشود و امکان کپی هم ندارد.
انتشار غیرقانونی توسط تهیهکننده: برای فیلمهای توقیفی که امکان اکران آنها به صفر رسیده، این گزینه به عنوان یکی از محتملترین موضوعات در نظر گرفته میشود. در انتشار نسخه غیرقانونی سه فیلم در سه روزِ چند هفته اخیر، بسیاری معتقدند که یکی از فیلمها به این شکل منتشر شده است.
بیدقتی پلتفرمهای VOD: یکی دیگر از علل مطرح شده، بیدقتی پلتفرمهای VOD در محافظت از فیلم، پیش از انتشار روی پلتفرم است. البته بدیهی است که بیدقتی عوامل فیلم نیز در رساندن آن به پلتفرمها در همین بخش دستهبندی میشود. گفته میشود نسخه غیرقانونی «بیرویا» به این شکل منتشر شده است.
نمایش بینالملل: در مورد سه فیلم اخیر، انتشار غیرقانونی از محل نمایش بینالمللی آنها جزو متهمان اصلی است. در بین فیلمهای قاچاق شده در چندسال گذشته، گفته میشود چندین و چند فیلم به این صورت منتشر شدهاند.
مجوز خاص فیلمهای «تقریبا توقیفی»: اما بدون شک عجیبترین شکل انتشار نسخه غیرقانونی فیلمها، مسیر کانالیزه شده قاچاق فیلمهایی است که هیچ برچسبی به غیر از «تقریبا توقیفی» نمیتوان به آنها زد؛ فیلمهایی که هم برای نمایش در داخل کشور توقیف هستند و هم با مجوز رسمی سازمان سینمایی، امکان پخش و نمایش بینالملل دارند! «تفریق» و احتمالا در آینده نزدیک «قاتل و وحشی» در این بخش دسته بندی می شوند.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید