به گزارش خبرنگار اجتماعی الگونیوز؛ این سامانه با آمدن فاطمی امین وزیر صمت راه اندازی شد و چون نتوانستند قرعه کشی را جمع کنند بر اساس قولی که به رئیس جمهور داده بودند، سامانه پکپارچه را ایجاد کردند و ۹۰ همت شب عیدی پول از مردم به این شیوه جمع کردند.
وی ادامه داد: بعد هم به مردم گفتند قرعه کشی را انجام دادیم و برای برای ۱ و نیم سال آینده به مردم نوبت دادند و اسمش را اولویت بندی گذاشتند در حالی که اصلا قرعه کشی در کار نبود.
کاکایی افزود: حدود ۲ سال ایران خودرو سایپا مجبور شدند پیش فروش خود را انجام دهند و پول این پیش فروش هم دست وزارت خانه و در حساب بانک ها بود نه خودرو ساز.
وی با بیان اینکه مردم فکر می کنند در خرید خودرو ها با خودرو ساز رو به رو هستند گفت: با این شرایطی که امروز به وجود آمده لاتاری خودرو به هم خورده و وضعیت بلبشویی هست و مردم خیلی ها وجه خود را تکمیل نکردند. به عبارتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو مردم را سر کار گذاشتند.
کاکایی ادامه داد: سال ۹۹ خودرو سازان کم کم شروع به رشد کردند و از سال ۱۴۰۱ کم کم شرایط بهتر شد ولی با سامانه کلیه شرایط خودرو سازان را به هم ریختند.
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: سال گذشته خودرو کالای سرمایه ای بود به این دلیل که قیمت ارز خودرو را در بازار آزاد جا به جا کرد. نباید تمام کاسه و کوزه ها را سر شورای رقابت برای بالا رفتن قیمت خودرو بشکنیم و باید به سیاست های دولت هم توجه کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو سازان خصوصی روی هوا قراداد می بندند و سود می کنند و خودروسازان خصولتی هم فقط زیانشان افزوده می شود افزود: اینکه می گویند ایران خودرو روزی ۳ میلیارد ضرر می دهد درست نیست و در واقع ایران خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می دهد و رقم روزانه آن خیلی بالا است. دولتی بودن باعث شده که پایان سال مدیران آن پاداش بگیرند. همین الان هم ارز بالا برود باز هم قیمت خودرو بالا می رود و این سامانه های همگی کشک است.
کاکایی گفت: دلیل بالا بودن قیمت خودرو و سایر کالاهای تولید داخل در کشور ما به نظام تجاری مالیاتی و تعرفه ای دولت برمی گردد که اشکال دارد. خودروساز بخش خصوصی بالای ۴۰ درصد بازار را گرفته است. الان قیمت ارز کنترل شده و همین الان وقت آن است که قیمت ها را آزاد و واردات را هم آزاد کنند.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید