به گزارش گروه اجتماعی الگونیوز؛ علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در برنامه تهران ۲۰ در خصوص تعرفههای مشاوره اظهار داشت: تعرفه مصوب و پیشنهادی هیات دولت برای سال جاری ۲۳۰ هزار تومان به ازای هر ۴۵ دقیقه برای کسی است که دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۲۷۰ هزار تومان برای کسی که مدرک دکتری تخصصی دارد. انتظار میرود همکاران این تعرفه را که توسط هیات دولت ابلاغ و در سایت هم درج شده، رعایت کنند. این ۴۵ دقیقه معادل ۲۳۰ یا ۲۷۰ هزار تومان پاسخگوی مخارج جاری افرادی که مرکز مشاوره و کلینیک دارند نیست. از طرفی جامعه ما هم نمیتواند به روانشناسان مراجعه کنند چرا که مشکلات روانشناختی با یک جلسه حل نشده و نیازمند جلسات بیشتری است. هزینهها بسیار بالاست و همکاران ما هم تحت فشار اقتصادی و مشکلاتی در مراکز هستند.
به زودی معاونت انتظامی سازمان نظام روانشناسی، بازرسیهای آشکار یا غیرآشکار خود را برای بررسی تخلفات مراکز مشاوره آغاز میکند.
وی با اشاره به نظارتهای برخی از مراکزی که مبالغ بالاتر از این تعرفه دریافت میکنند، گفت: موارد خاصی هستند که ساعتی ۸۰۰ هزار تومان دریافت کرده که این موارد را پذیرفته و رد نمیکنم. در برنامه سازمان داریم که معاونت انتظامی سازمان فعالیت خود را بیشتر و بازرسیهای آشکار یا غیرآشکار را انجام داده و یک ارزیابی از وضعیت موجود داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم به برخی از مشکلات جامعه خودمان در رابطه با هزینهها بپردازیم.
مردم میتوانند به صورت مستقیم به سازمان نظام روانشناسی مراجعه و شکایت خود را مکتوب ارائه کنند
آشتیانی در مورد گزارشهایی مبنی بر افزایش تخلفات مطرح کرد: در قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، ماده ۱۹ و ۲۰ در ارتباط با تخلفاتی است که در خصوص روانشناسان و مشاوران صورت میگیرد. یک هیات حل اختلاف داریم که اگر مراجعهای از روانشناس یا مشاور شکایت کند که هزینه بیشتری دریافت کرده و یا هر شکایت دیگر، در ابتدا هر دو طرف را دعوت و سعی بر حل آن مشکل میکنیم که به مراجع بالاتر کشیده نشود. اگر در این مرحله نتوانستیم مشکل را حل کنیم،یک کمیسیون تخلفات بدوی که از تعدادی متخصص، حقوقدان و وکیل تشکیل شده و این مساله را مورد بررسی قرار داده و به حکمی میرسند و اگر نیاز به تجدید نظر بود، به کمیسیون تجدید نظر رفته و در آنجا قطعی میشود. حکمهای قانونی است و میتواند مواردی همچون ۳ ماه انفصال از خدمت، ۶ ماه، ۱ سال، ۳ سال و ۵ سال و در نهایت لغو پروانه خدمات شود. البته مردم میتوانند به صورت مستقیم به سازمان نظام روانشناسی مراجعه و شکایت خود را مکتوب ارائه و ما موظف هستیم آن را بررسی کنیم.
از ۵۷ هزار عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تنها ۲۰ هزار نفر پروانه تخصصی داشته و میتوانند خدمات ارائه کنند
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پاسخ به این سوال مجری که میگوید بسیاری از مراکز مشاوره مجوز ندارند و مردم اعتمادشان را از دست داده و چه نظارتی بر این امر وجود دارد، گفت: درصدی که مجوز ندارند در مقایسه با درصدی که مجوز دارند بسیار بسیار کم بوده و شاید یک الی دو درصد است. ما در این سازمان بیش از ۵۷ هزار عضو داریم که نزدیک به ۲۰ هزار نفر از آنان پروانه تخصصی داشته و میتوانند خدمات ارائه کنند. شاید بهتر باشو مردم سراغ روانشناسانی بروند که نام آنان داخل سایت سازمان است یا سراغ کسانی بروند که در آن مرکز پروانه اشتغال تخصصی نصب شده و سراغ افرادی خارج از این دست نروند. این موضوع نیاز به اطلاعرسانی و آگاهی مردم دارد. در سایت سازمان یک لیستی از روانشناسان زرد یعنی کسانی که مدرک نداشته و کار مشاوره میکنند، وجود دارد. مردم باید انتخاب، شناسایی و ارزیابی کرده که میخواهند به چه مشاورهای مراجعه کنند.
سعی ما بر این است با بیمه خدمات سلامت وارد مذاکره شویم
علی فتحی آشتیانی در خصوص پرداخت این هزینهها توسط بیمه خاطرنشان کرد: در مورد بیمه دو گرایش روانشناسی بالینی و سلامت در خدمات خود از طریق بیمه پشتیبانی میشوند. یکی از برنامههای ما این است که بتوانیم سطوح بیمه را گسترش دهیم چرا که اعتقاد من بر این است که همه گرایشهای روانشناسی به نوعی با سلامت ارتباط دارد.
برای مثال کسی که روانشناسی تربیتی خوانده و به مدارس میرود یک نوع خدمات سلامت را به فرزندانی که دچار افت تحصیلی و اضطراب هستند ارائه میکند یا کسی که روانشناسی صنعتی سازمان دارد و سراغ کارخانهها و نهادهای مختلف میرود و به کارمندان و کارگران خدمات ارائه داده، کارهای روانشناختی انجام میدهد و باید مشمول بیمه شود. همه گرایشهای روانشناختی به یک نوعی خدمات ارائه میکنند و باید مشمول بیمه شوند. سعی میکنیم که با بیمه خدمات سلامت وارد مذاکره شویم.
تمام دفاتر و مراکز مشاوره ما باید دستگاه کارتخوان داشته باشند
او از عدم استفاده دستگاههای کارتخوان در برخی از مراکز تصریح کرد: در این حوزه ما با پزشکان مشترک هستیم. باید تمام دفاتر و مراکز مشاوره ما دستگاه کارتخوان داشته باشند و مراجعهکننده بایستی هزینه آن را واریز کند و خارج از این مورد تخلف است. مراجعین میتوانند این مورد را هم به سازمان ارجاع دهند تا ما آن را پیگیری کنیم.
تاسیس مرکز ملی روانشناسی و مشاوره خانواده در فصل ۱۴ و ۱۶ قانون برنامه هفتم یکی از چالشهای اساسی ما است
علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در خاتمه از مشکلات موجود در قانون برنامه هفتم اینگونه گفت: در دو فصل ۱۴ و ۱۶ به این موضوعات به صورت جدی پرداخته شده است. در فصل ۱۴ با موضوع ارتقای نظام سلامت، در بند دو گفته شده که در صدد تاسیس مرکز ملی روانشناسی و مشاوره خانواده هستیم و پس از تصویب این قانون، شش ماه بعد لازمالاجرا است. سوال من این است که این مرکز یعنی چه؟ در حال حاضر ما دارای سازمان نظام روانشناسی هستیم و بسیاری از نهادهای دیگر همچون بهزیستی، قوه قضائیه و وزارت ورزش و جوانان در حال پروانه دادن به این مراکز هستند. این پروانه را به کسی میدهند که پروانه اشتغال تخصصی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گرفته و دارا باشد. راهاندازی چنین مرکزی یعنی چه و این یک چالش است. ما سازمان نظام روانشناسی داریم چه لزومی دارد که بخواهیم مرکز دیگری را ایجاد کنیم.
انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید